• Anonym

Gravid och röker...

Nån mer som är gravid och röker? Jag är i v 38 och röker cirka 10-15 st cigg/dag. Skäms över detta och har ångest för det lilla barnet i magen men jag kan fan inte sluta! Nån mer som röker/har rökt under graviditet? Hur många cigg/dag? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gravid och röker...
  • Anonym (hata S)
    Svar på #19
    Men det är ju KLART man stoppar in en cigg i mungipan på ungen som har bröstet i munnen. Eller inte.

Hur var det nu med ?svensk mentalitet??
  • Anonym (Dr.Ruth)

Jag är i vecka 6 och röker.

Ända sen jag fick mina två streck (var till en början skeptisk om de ens va ett streck, men CB digitalt bekräftade det) får jag ENORMT dåligt samvete då jag tänder en cigg. Har inte ens lyckats dra ner som jag planerade, så nu återstår bara en sak att göra. Tvär sluta och ta hormonattackerna samt.. tappade ordet... ehm.. ABSTINENS heter det! Ja, precis. Abstinensen.

Så den 1a Juni slutas det här, har sagt det till sonen på 4 år att "mamma ska sluta röka på söndag". Och lovar jag nått till barnen håller jag det oxå, hur jobbigt de än känns.

Min syster fick en liten pojke på 2.8kg i vecka 38. Han va lite liten sen tvärslutade han andas runt året, så de va en bra avskräckelse för mig.
    Men hon va vaken och hörde det så hon "skakade liv" i pojken igen, så de gick bra.

Kram och snart e bäsen hos dig!

• Jappen
    Svar på #5
    Men varför inte ha en mamma som kan vara både glad och nikotinfri?????
    Är så förbannat trött på er som rättfärdigar rökandet under graviditeten med att det finns väl värre saker än rökning.... jo självklart finns det det men so the fuck what???
    Kontentan är ändå att man inte har proriteringarna på rätt plats när man väljer att inte ge sitt barn bästa möjliga förutsättningar.....det är så egoistiskt att det gör mig illamående-fy fan!
    Jag tycker ni ska skämmas ordentligt!!!!!!!!
    Anonym skrev 2008-05-30 00:04:56 följande:
    Dttta eviga nedklankande på rökare. Huvudsaken är väll att man är en bra mamma. Finns föräldrar med mycket större problem än rökning. Hellre en glad mamma som röker än en dålig nikotinfri mamma
  • Anonym (?!)

Jag tycker man är en jävla idiot som röker när man är gravid! Punkt. Fattar inte att diskussionen kommer upp gång på gång, desperata försök att försöka rättfärdiga och få ett OK från likasinnade.

Det KAN gå bra trots rökning under graviditet men det kan gå illa också, det borde vara självklart att man gör allt man kan för att skapa bästa möjliga start för sitt barn. Men tydligen inte.

• Anonym ((()))

jag rökade i min första graviditet,och ALDRIG mer säger jag! Jag "kunde" inte sluta röka,,,så ut kom en bebis,bf+3 dagar,men var på gränsen till prematur i utvecklingen! 47 cm lång var han och vägde 2600.
    hela moderkakan var förkalkad och han var extremt torr.
    Blev igångsatt för jaghade för lite fostervatten också.
    hade sån jävla tur att jag fick störtblödning bf dagen.
    har aldrig haft så dåligt samvete för något jag gjort.Och allt detta berodde på rökningen!! när jag ser/hör folk som röker när de är gravida,får jag tokfnatt! hoppas ni kan lägga ner! det är fan inte värt det!! Kontentan av det hela är att nu är mitt barn 4 år och mår bra. Men kunde sluta så illa! jag kommer ALDRIG mer röka om jag väntar barn! samma dag h*n föddes,så slängde jag alla cigg!!!
    ville bara få upp ögonen för er som fortfarande röker.att en dag kan de fan sluta åt skogen!!! kram för att ni försöker!!!!

• kickerina

Rökning under gravidetet borde stämplas som misshandel!
    Ditt liv är ditt liv ingen annans men ditt barn är väl ändå ditt barns.
    Du har ansvaret om allt som sker i ditt barns liv!
    Varför gör du då en sådan sak mot ditt barn?

De flesta av tobaksrökens ämnen passerar fritt över till fostret. Nikotinet orsakar en minskning av blodflödet i livmodern och moderkakan som gör att fostret får sämre näring.

Kolmonoxiden som finns i cigarettröken gör att blodets syreupptagningsförmåga försämras. Fostret får också i sig kolmonoxid när mamman röker. Fostrets blod tar upp dubbelt så mycket kolmonoxid som mammans och gasen stannar dessutom kvar längre hos fostret än hos mamman. Det gör att syrebristen hos fostret kan kvarstå upp till tolv timmar efter rökningen.

Samband som visar på ökade risker för:

·Missfall
    ·Försämrad förlossning
    ·För tidig förlossning
    ·Avlossning av moderkakan
    ·Fosterdöd under graviditeten
    ·Plötslig spädbarnsdöd
    ·Astma och luftvägsinfektioner hos barnet
    ·Allergier hos barnet

-Tycker du att det är värt det?

• Anonym (arg rökare)

Tänk om alla j*vla moralkärringar kunde vända energin och peppa de som röker under grav. till att sluta istället för att ge dåligt samvete och deppressioner. För det orsakar bara att rökaren går ut och tar sig en ny cigg!!!

• tjockiskim

Jag rökte ca ett paket cigg om dagen innan jag blev gravid med min son men slutade tvärt när jag fick plusset. Började röka när jag slutat amma, rökte ca ett halvt paket om dagen fram tills jag blev gravid igen, slutade tvärt igen. Det är jobbigt med abstinensen och se på när min sambo röker MEN ALLA KAN SLUTA!!!!
    Sluta skylla på allt möjligt, ni kan sluta, men vill inte tillräckligt mycket. Ni som röker under graviditet och amning har inget att skylla på, är bara att sluta. Blir mycket småätande men är väl bättre det. Tycker ni är oansvarsfulla och hemska mot era barn i magen. Jag skulla iaf ALDRIG riskera mitt barns hälsa med flit.

• Anonym ((()))

skrämma och skrämma.bara ren och skär sanning,och det är väl den som är tung för somliga att höra...

• Maddiie

Anonym (arg rökare)

Jag håller med dig !!!

Svar på tråden Gravid och röker...