• Anonym

Gravid och röker...

Nån mer som är gravid och röker? Jag är i v 38 och röker cirka 10-15 st cigg/dag. Skäms över detta och har ångest för det lilla barnet i magen men jag kan fan inte sluta! Nån mer som röker/har rökt under graviditet? Hur många cigg/dag? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gravid och röker...
  • Anonym

jag har rökat under två av mina tre graviditeter, varav jag är gravid nu o röker ca 5-8 cigg per dag. Men ibland kan det gå ett par dagar utan att jag ens tänker på cigg.
    o han jag röka med är fullt frisk och va normelstor när han föddes.

inget man är stolt över men det verkar vara mer OK för många att gravida rökar men att smutta på ett glas vin nångång när man är gravid får ju folk att sprätta höner ur röva som galna...

• Dripknot

Jag tycker att är man en bra och ansvarsfull mamma så belastar man inte sin bebis med sitt beroende. Är man gravid har man också en annan människas liv att ta hänsyn till och ansvar för. Jag förstår mig inte på folk som inte ens klarar av att sluta röka när det finns en liten som är totalt beroende av mamman för att kunna leva och utvecklas.

Lägg ner rökat när du bär ett barn!

• Anonym (suck)
    Anonym skrev 2008-05-30 00:04:56 följande:
    Dttta eviga nedklankande på rökare. Huvudsaken är väll att man är en bra mamma. Finns föräldrar med mycket större problem än rökning. Hellre en glad mamma som röker än en dålig nikotinfri mamma
    Håller med!Klart det inte är bra att man röker men denna hetsjakt på rökare blir man ju så trött på....
    Lägg av säger jag bara, det finns betydligt värre saker!
    Man är inte automatiskt en dålig förälder för att man röker.
  • Anonym
    Svar på #13
    Det finns ett bra utryck för det, ?svensk mentalitet?
    En lösning på den är att bara ta och flyta bort från landet och låta moralkäringar rutna sönder i sin egen värld.
    En annan är att bara ignorera och leva sitt eget liv.
  • Anonym

jag rökte ett paket om dagen hela graviditeten! nu är min son bara 5 månader men en så länge är han frisk!!

• Anonym (rökare)

Jag har barn! Bra, jag!

• katrili

varför utsätta barnet för risk?

hur många än som skriver att jag har friska barn och räker minsann, är det något att sträva efter? ska man uppmuntra fortsatt rökning??

ska man inte peppa åt andra hållet, att försöka hjälpa med tips för att sluta röka?

jag förstår inte dessa trådar där alla kommer in och skriver hur friska alla barn är till rökare.

rökning är inte hälsosamt för en vuxen, det är då inte det heller för en liten bebis heller, cancerframkallande ämnen ger inte cancer över natten, det kanske visar sig flera år senare, eller vad det är må vara.

Jag hoppas verkligen att du kan ta dig i kragen och kanske kontakta någon sluta röka-linje.

Lycka till!

ja... jag vet hur det är att röka, jag rökte regelbundet i 15 år innan jag slutade, känner suget än...

• katrili

ja ja fixade in lite slarviga stavfel... men du kanske förstår min poäng ändå

• Anonym (rökfri)

ni som röker under grav... när ert barn är nyfött har ni barnet i ena handen och ciggen i andra då eller? ammar ni och röker i samma stund?

• Drakmamman 76

2 barn, rökte under båda grav.. 0,5-1 pkt i snitt (mer när nån gnällde).. visst det är inte bra, men om o när du slutar, ska det vara DITT beslut.. ingen annans.. oavsett deras åsikt..=o) Lycka till..

Svar på tråden Gravid och röker...