• Anonym

Gravid och röker...

Nån mer som är gravid och röker? Jag är i v 38 och röker cirka 10-15 st cigg/dag. Skäms över detta och har ångest för det lilla barnet i magen men jag kan fan inte sluta! Nån mer som röker/har rökt under graviditet? Hur många cigg/dag? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gravid och röker...
  • wynn

Anonym (Anna) skrev 2008-05-30 20:04:01 följande:

Det finns en stor överrepresentation för inlärningssvårigheter bland barn till mammaor som rökte under graviditeten, inte så roliga förutsättningar kanske för barnet? Då spelar det tyvärr ingen roll hur "bra mamma" man än är-man har ändå inte gett sitt barn de bästa förutsättningarna man kan och då anser jag inte att man är en "bra mamma".. Eller?? Förtsår att du har ångest, men sök hjälp-det går att komma över ett beroende men man måste vilja och vara beredd på att det kommer bli svårt. Vill inte klanka ner, men vill att du inser vad det får för konsekvenser då du får ett barn som dessutom är beroende av nikotin från födseln och de kan också få abstinens.. Om du tänker på konsekvenserna och fördelarna med att slut så kanske du kan motivera dig mer?! Det har det gjort för mig iaf, men man måste som sagt verkligen vilja sluta av hela sitt hjärta.
    Dagligrökning har - åtminstone de senaste decennierna - varit vanligare i underklassen än i över- och medelklassen. Dessa barn kan alltså ha/få inlärningssvårigheter av andra skäl än rökningen, t ex att de inte får samma intellektuella stimulans hemma.

Detta ursäktar dock inte rökning. Själv är jag uppvuxen i något slags "mellanskikt" (lägre medelklass) och ungefär hälften av mina vänner växte upp med rökande föräldrar
    (det var ju vanligare på 70- och 80-talet också), men de flesta mammor höll i alla fall upp under graviditeterna.

Mina vänner (varav många numera själva är föräldrar) har inte tagit någon synbar skada. MEN jag har sett ett KLART samband mellan rökande föräldrar och att börja röka själv! De kompisar jag har, som rökt själva i längre perioder (ingen av dem gör det dock idag) har alla haft minst en rökande förälder. Av mina kompisar som inte har haft rökande föräldrar, har bara en varit dagligrökare.
  • wynn

Det finns mycket vi gör som inte är så hälsosamt, utan att medvetet vilja skada våra barn. Rökning är bara en av de mest påtagliga sakerna.

Övervikt t ex. Det kan man inte alltid hjälpa, men alla KAN faktiskt gå ner i vikt om de anstränger sig. Ju mer överviktig man är, desto större risk att barnet i magen FÖDS överviktigt och dessutom FÖRBLIR överviktigt... Statistiskt alltså. (Alla barn till överviktiga föräldrar behöver självklart inte bli feta själva eller få osunda kostvanor, precis som alla barn till rökande föräldrar inte nödvädnigtvis "tar stryk").

Jag skulle gissa att gå ner i vikt är ungefär jämförbart med att sluta röka. Alla kan, men det är svårt.

Frågan är alltså: Hur mycket ska vi moralisera? Vem får bli förälder? Måste man vara ett hälsofreak för att vara en bra förälder, eller räcker det att man undviker de mest påtagliga riskerna? Säger ni samma sak till mammor som väger några kilo för mycket, som ni gör till mammor som röker? Båda riskerar att indirekt skada sina barn.

• Pontuz och  Zebastian

röka under en grav!! e sjukt!!

skada er själva men inte barnet!!

• Anonym (suck)

Anonym (rökfri) skrev 2008-05-31 00:05:15 följande:

ni som röker under grav... när ert barn är nyfött har ni barnet i ena handen och ciggen i andra då eller? ammar ni och röker i samma stund?
    Jag rökte iochförsig inte under graviditeten utan lyckades sluta då men började igen nån månad efter att
    sonen föddes.
    Jag har såklart aldrig rökt i hans närhet och jag går givetvis alltid ut skulle aldrig få för mig att gå och blossa samntidigt som jag drar vagnen eller har han i knäet t ex.
  • jenny99

Du anonym::::
    jag rökade i min första graviditet,och ALDRIG mer säger jag! Jag "kunde" inte sluta röka,,,så ut kom en bebis,bf+3 dagar,men var på gränsen till prematur i utvecklingen! 47 cm lång var han och vägde 2600.
    hela moderkakan var förkalkad och han var extremt torr.
    Blev igångsatt för jaghade för lite fostervatten också.
    hade sån jävla tur att jag fick störtblödning bf dagen.
    har aldrig haft så dåligt samvete för något jag gjort.Och allt detta berodde på rökningen!! när jag ser/hör folk som röker när de är gravida,får jag tokfnatt! hoppas ni kan lägga ner! det är fan inte värt det!! Kontentan av det hela är att nu är mitt barn 4 år och mår bra. Men kunde sluta så illa! jag kommer ALDRIG mer röka om jag väntar barn! samma dag h*n föddes,så slängde jag alla cigg!!!
    ville bara få upp ögonen för er som fortfarande röker.att en dag kan de fan sluta åt skogen!!! kram för att ni försöker!!!!

Hur kan du få fnatt på andra när gravida röker?
    Du har ju själv rökt och gjort ditt misstag.
    Det är ganska känt att man lär sig sällan av andras misstag,utan man lär sig av sina egna.
    Jag säger bara en sak:döm inte andra.

Jag är dock inte gravid men ändå.

• Anonym (suck)

Så ja...ännu en rökningstråd som spårat ut.....

• Anonym (hata S)

Anonym (suck) skrev 2008-05-31 11:15:39 följande:

Så ja...ännu en rökningstråd som spårat ut.....
    Sverige sverige tralala.

• Sommaren22juni1979

Varför ska man gång på gång tracka ner på folk för ?

Jag är en person som rökt i totalt 14 år inkl uppehåll.

Slutade röka varje graviditet, utom de två sista .
    Där hann jag inte sluta förrens jag hade fått mf.
    Men oavsett vad :

Idag röker jag inte , slutade för tre månader sedan.

Mitt motto är faktiskt inte svårt att förstå.

" Att sluta röka för någon annans skull håller inte, sluta för din egna skull"

Det finns de som slutar under gravidieten men som börjar direkt efter att de fött nästan.
    Har man då hållit upp i flera månader så hade man väl kunnat låta bli lite till ?

Eller ?

Alla är vi olika, alla har inte samma lätthet att sluta osv.
    Ts, Du är snart inte gravid längre, så om du inte vill röka längre så tycker jag , sluta för din skull först och främst, annars börjar du igen.
    Se inte barnet som  en anledning att sluta, för vad händer då när han eller hon är nyfödd , jo du börjar röka igen för barnet ligger inte kvar i magen.

Och att säga gång på gång  Jag ska sluta , jag ska ... hjälper inte dig eller någon annan heller.
    Ta tjuren vid hornen , köp inte fler ciggaretter.

Mitt råd till dig är att köpa en e-ciggarett ....

Då har du kicken kvar i att hålla en cigg och kan då röka , och till sist sluta.

Lycka till !

Trillingar har vi fått ( kattungar då )
  • Anonym ((()))
    jenny99 skrev 2008-05-31 11:06:59 följande:
    Du anonym::::jag rökade i min första graviditet,och ALDRIG mer säger jag! Jag "kunde" inte sluta röka,,,så ut kom en bebis,bf+3 dagar,men var på gränsen till prematur i utvecklingen! 47 cm lång var han och vägde 2600.hela moderkakan var förkalkad och han var extremt torr.Blev igångsatt för jaghade för lite fostervatten också.hade sån jävla tur att jag fick störtblödning bf dagen.har aldrig haft så dåligt samvete för något jag gjort.Och allt detta berodde på rökningen!! när jag ser/hör folk som röker när de är gravida,får jag tokfnatt! hoppas ni kan lägga ner! det är fan inte värt det!! Kontentan av det hela är att nu är mitt barn 4 år och mår bra. Men kunde sluta så illa! jag kommer ALDRIG mer röka om jag väntar barn! samma dag h*n föddes,så slängde jag alla cigg!!!ville bara få upp ögonen för er som fortfarande röker.att en dag kan de fan sluta åt skogen!!! kram för att ni försöker!!!!Hur kan du få fnatt på andra när gravida röker?Du har ju själv rökt och gjort ditt misstag.Det är ganska känt att man lär sig sällan av andras misstag,utan man lär sig av sina egna.Jag säger bara en sak:döm inte andra.Jag är dock inte gravid men ändå.
    jag kan döma andra sålänge jag vet vad jag snackar om.och har du något mer att tillägga kan du väl återkomma när du får barn!
  • Anonym (ojoj..)

Herregud. nog kan man väl hålla upp i ca 16-17 månader med rökningen (under amning och graviditet) Det enda det handlar om är en vana. eller ovana rättare sagt. inget annat. abstinensen försvinner efter nån vecka. klart suget finns där vääääldigt många ggr, men det är bara stå ut! allt för sitt ofödda barns skull! (slutade tvärt när jag plussade) klart som fan det är skitjobbigt och svårt och att suget finns där då och då, men är det nu så viktigt att röka kan man göra det efter graviditet och amning. Bebis har ju som inget att säga till om. Skulle ni dricka sprit om ni var gravida? nej, trodde inte det! nog för att alla gör precis som de vill och deras egna barns öden ligger i deras händer men. risken för att nåt ska gå fel är stor om man röker så varför riskera det? Sök hjälp om det är outhärdligt att sluta! Karaktär! det det handlar om!

Svar på tråden Gravid och röker...