Anonym (Anna) skrev 2008-05-30 20:04:01 följande:
Det finns en stor överrepresentation för inlärningssvårigheter bland barn till mammaor som rökte under graviditeten, inte så roliga förutsättningar kanske för barnet? Då spelar det tyvärr ingen roll hur "bra mamma" man än är-man har ändå inte gett sitt barn de bästa förutsättningarna man kan och då anser jag inte att man är en "bra mamma".. Eller?? Förtsår att du har ångest, men sök hjälp-det går att komma över ett beroende men man måste vilja och vara beredd på att det kommer bli svårt. Vill inte klanka ner, men vill att du inser vad det får för konsekvenser då du får ett barn som dessutom är beroende av nikotin från födseln och de kan också få abstinens.. Om du tänker på konsekvenserna och fördelarna med att slut så kanske du kan motivera dig mer?! Det har det gjort för mig iaf, men man måste som sagt verkligen vilja sluta av hela sitt hjärta.
Dagligrökning har - åtminstone de senaste decennierna - varit vanligare i underklassen än i över- och medelklassen. Dessa barn kan alltså ha/få inlärningssvårigheter av andra skäl än rökningen, t ex att de inte får samma intellektuella stimulans hemma.
Detta ursäktar dock inte rökning. Själv är jag uppvuxen i något slags "mellanskikt" (lägre medelklass) och ungefär hälften av mina vänner växte upp med rökande föräldrar
(det var ju vanligare på 70- och 80-talet också), men de flesta mammor höll i alla fall upp under graviditeterna.
Mina vänner (varav många numera själva är föräldrar) har inte tagit någon synbar skada. MEN jag har sett ett KLART samband mellan rökande föräldrar och att börja röka själv! De kompisar jag har, som rökt själva i längre perioder (ingen av dem gör det dock idag) har alla haft minst en rökande förälder. Av mina kompisar som inte har haft rökande föräldrar, har bara en varit dagligrökare.