• Lallan

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Vilken temperatur ska man tvätta kanintyget i? 60 graader funkar det?

Ni som tumlat uggletyget har det blivit bra eller är det bättre att hängtorka det?

• Lallan
    Beatrize74 skrev 2008-06-15 14:59:15 följande:
    Vad skönt att ni börjat på en ny tråd...jag har verkligen surfat hit efter att ha kommit in på en myyycket tidig sida och följt länkarna i slutet på varje ända hit! Om jag hänger med från början i den här tråden så behöver jag kanske inte känna att jag ligger så mycket "efter" som jag faktiskt gör. Bara några små frågor först:- Får jag vara med även om jag inte syr bebiskläder eller någonsin beställt en decimeter av det fina uggletyget?- Har ALLA här inne proffsmaskiner, eller är det en och annan som faktiskt "bara" har en vanlig symaskin med raksöm och sicksack typ?Jag har en blogg, men får inte länka här. När barnen somnat ikväll ska jag sy JÄRNET av de tyger jag fick hem idag. Ha en underbar dag!Kram Bea
    Men visst har väl du varit med här förut även om det var längesen?

Jag har inte någon värstingmaskin eller är någon expert på att sy men man lär sig väldigt mycket av alla i den här tråden!
  • Lallan
    Dora skrev 2008-06-15 15:21:01 följande:
    Är jag lite dum månne? Jag reggade mig just där men ser bara en tråd som handlar om byten.
    Vi är nog lika korkade Fattar inte heller...
  • Lallan
    Beatrize74 skrev 2008-06-16 22:00:26 följande:
    Hihi...nej...den inne i stan...kan inte komma på vad den heter just nu...men den som ligger liksom "i källaren" mitt inne i centrum, nära Åhléns. 70% på nästan alla bomullstyger bland annat.
    Kan det ha varit Furulunds?
  • Lallan
    Indratvillingmamma skrev 2008-06-18 16:44:03 följande:
    Jag var in på Åhléns idag för att söka det fina kanintyget (drog med sambon på en omväg dit, he he) men de hade inte fått in det än. Men hittade textilfärg istället! Nu till frågan: Står här med en förpackning Nitor textilfärg som uppges färga 400 g textilier.Har 580 g uggletyg i den andra handen. Kan jag färga hela tyget tror ni eller blir det helt galet? Det gör inte mig något om nyansen blir lite ljusare än på färgprovet. Annars kan jag klippa bort lite ugglor om det måste vara 400 g.Gärna snabbt råd, tänkte slänga det i maskinen efter att jag ätit middag. Och nej, jag avslöjar inte nyansen ugglorna ska bli.
    Tror bara att nyansen blir ljusare. Jag färgade lite mer än 400g när jag färgade gult och det blev jättefint ändå!
  • Lallan

Snygga ugglor och kaniner

Köpte faktiskt färg igår jag med, bla grön men det blev fel sorts färg Den var tydligen till för saker som inte tvättas så ofta mao inte till barnkläder. Den andra färgen har jag hittills inte sett någon färga i så den ska jag bara byta till den vanliga som passar för kläder som behöver tvättas ofta så får ni se sen.

• Lallan

Blev så avis på er som färgat så en liten provlapp åkte ner i kastrullen. Just nu ligger det i tvättmaskin för att jag vill se hur mycket färg som försvinner. En annan nackdel är att det bara bör tvättas i 40 grader med denna. Köpte färgen för att förpackningarna var lagom stora och billiga då man som jag inte vill färga så mycket åt gången men men. Färgen är förresten nitor allfärg istället för den vanliga nitor som jag testade med sist.

• Lallan

Vet att ni är några stycken som gjort bilapplikationer, vilka är ni? Skulle så gärna vilja se hur ni gjort. Sambon har ritat upp ett gäng bilar här ikväll, pickuper, traktorer, volvos, gamla bilar mm men jag vet inte hur jag ska lösa det med hjulen för att det fortfarande ska gå smidigt att sy dit.

• Lallan
    Godingmamma skrev 2008-06-19 23:05:23 följande:
    Är så himla glad över min syhörna! Jag som inte vanligtvis spottar ur mig alster annat än möjligen "dreglos" har på två dagar sytt ett helt set för sonen att ha på sig imorgon. Delar av setet har jag visat innan om någon kikat men nu är det komplett med ett par shorts också. Vad älsklingen kommer ha på sig i morgon kan man titta på här:katarinas-kreativa-sida.blogspot.com/En Riktigt Glad Midsommar på er allihopa!Och föresten, är det bara jag som tycker blå ugglor på gul botten låter som det kunde bli en cool kombination? Kanske någon redan testar? Det blir vad jag kommer testa om jag får för mig att själv färga ugglor här någon dag. Man blir onekligen lite sugen när man ser hur fint ni andra gjort!
    Jag kom på den kombon när jag färgade mina men hade inga blå. Gillade dom röda på gul botten skarpt men dom bruna gillade jag inte riktigt lika mycket.

Skulle förövrigt gärna haft trycken aningen ljusare för nu ser man knappt vilken färg det är. Framträder dock lite bättre då dom är färgade.
  • Lallan
    Sopheia skrev 2008-06-19 23:13:33 följande:
    Jag har, en biltröja från ett Ottobrenummer, och en tshirt till klädbytet. Biltröjan har applikationer fastsydda med vanlig raksöm och råa jerseykanter, tshirten fusksatängsöm. Bilmodellerna från samma ottobre som tröjmönstret.knoddochfjant.blogspot.com/2007/12/ntligen.ht...knoddochfjant.blogspot.com/2008/04/ett-paket-...Jag kliptte helt sonika ut lösa hjul och sydde fast den separat.
    Oj, hjälp vilket jobb med huvtröjan men va snygg den va

Sambons bilder är lite mer detaljerade när det gäller lysen och hjulnav men förenklat kan det nog bli bra. Tackar så mycket för titten !
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle