• Lallan

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Tyras föräldrar skrev 2008-06-22 22:17:35 följande:
    stretchnålar är trubbiga vilket gör att de inte gör hål i tyget lika lätt
    Ok, tack!
    Vet att jag sa på Ohlssons vad jag skulle ha dom till så det borde ha blivit rätt men nu har jag inte kvar asken så att jag kan kolla heller men det har ju funkat hittils.
  • Lallan

Hur gör man för att tyget inte ska töja sig så mycket när man syr i det? Har en rätt bra pfaff men övermatare men när jag ska fålla tex i uggletyget så drar det sig och blir bredare längst ner. Finns det något sätt att undvika det på?

• Lallan
    fante skrev 2008-06-23 19:34:47 följande:
    Lallan: Du kan t.ex. sy i ett bomullsband så töjer inte tyget.
    Ah, smart! Har funderat på att det borde finnas något att sy i men kom inte på ngt så enkelt.

Ni som sytt mössor, brukar ni alltid sy så att dom blir i dubbelt lager tyg eller syr ni även med bara ett lager?
  • Lallan

Kom på en fråga till... sen får det räcka fler frågor för ikväll *hoppas jag i alla fall*

Ungefärliga mått på mössor för olika åldrar, ex 1 år, 2 år och 3 år. Brukar alltid chansa normalt, ibland blir det bra och ibland blir det mindre bra. Mina stollar har dessutom så stora huvuden så dom går inte att utgå ifrån

• Lallan
    sarahl skrev 2008-06-23 21:19:54 följande:
    funderade på att sy en regnoverall åt sonen. Vad akn man använda för att försegla sömmarna med?
    Vet att jag läste det nånstans *funderar* undrar om det inte stod i vaxdukstråden också nu* springer iväg och kikar*
  • Lallan
    Lallan skrev 2008-06-23 21:26:06 följande:
    Vet att jag läste det nånstans *funderar* undrar om det inte stod i vaxdukstråden också nu* springer iväg och kikar*
    Nej, där hänvisade dom bara hit

Nu kommer ni förresten att skratta åt mig! Jag har alltid sytt mina dubbla mössor i två olika tyger, som två enkla och sen sytt ihop dom. Har visserligen alltid haft två olika färger eller mönster då också men ändå. Först idag kom jag på att man kunde göra en dubbel mössa av en och samma bit tyg och då dessutom slippa sömmen längst ner vid kanten, tack fante
  • Lallan

Vill också ha mer ugglor men jag är pank just nu och kommer inte ha någon inkomst under halva sommaren så det är nog bara att vänta Stratus eller Mari vet ni om dom börjar ta slut eller har dom har mycket kvar ännu?

• Lallan
    Zoffix skrev 2008-06-23 22:30:50 följande:
    Hur gör man sån där söm som köpta plagg ofta är fållade med?Som ser ut som tvillingsöm på utsidan och typ som flatlock eller nåt på insidan? Nån som fattar vad jag menar? Lite svårt att förklara :-S
    Tvillingnål!
  • Lallan
    Lilltå skrev 2008-06-23 22:56:05 följande:
    Eller maskin som klarar täcksöm. Tror att Thea har rett ut det i sin blogg - kokalal.blogspot.com - nån gång i våras (eller tidigare)
    Jaja, för dom som har sån lyx ja *väntar otåligt till hösten och symässan *
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle