Inlägg från: Lines underbarn |Visa alla inlägg
  • Lines underbarn

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Hallonpajen skrev 2008-06-15 20:02:34 följande:
    Hej alla duktiga syfantaster...Jag har äntligen investerat i en overlock som jag köpt från sewingmachinesdirect (en Janome 744D) och har alltså inte köpt den någonstans där man oxå blir erbjuden en kurs. Nu har det gått bra att komma igång och sy, MEN jag undrar efter all läsning i böcker och broschyrer vad ni som syr barnkläder mest använder för sömmar?! T.ex. till innersömmar i trikåplagg, till att sy fast muddväv och kantband och eventuella dekorsömmar? Hittills har jag bara sytt med 4-trådig overlock och tvillingnål eftersom jag inte vågat ta bort någon trådrulle från overlocken ännu, men jag inbillar mig att Flatlock 3 och Wrapped overlock 3 kan användas en hel del? Fållar ni alltid med hjälp av tvillingnål eller kan man "undvika" att använda sin vanliga maskin oxå?Är det någon som kan/vill svara eller kan hänvisa till någon bra sida på nätet där man kan få bra tips? Eller är det kurs som gäller?Många frågor...stort tack på förhand om någon vill/orkar svara!!
    Jag har också beställt en likadan därifrån! Har för mig att du och jag diskuterade om det för ett tag sen!
  • Lines underbarn

Hallonpajen: tryckte iväg för snabbt...jag funderar på precis samma saker som du! Vill också gärna få svar på det!

• Lines underbarn
    Idizen skrev 2008-06-15 20:22:40 följande:
    hallonpajen och lines underbarn: e sugen på att beställa en sån därifrån jag oxå. Vad fick ni ge och vad fick ni till? Hur lång tid tog det att få den? vad betalade ni utöver priset för maskinen?
    I stort sett samma som hallonpajen! Jag fick ett set med saxar till och 100 trådrullar, en väska att förvara den i(ej använd ännu ) och en bok om overlocksömnad. Jag gav 3135 för den. Jag tror att den kom hit på ca fem dagar, men eftersom jag bor som jag gör så tog det ca två veckor innan den nådde dörren här!
  • Lines underbarn

Mitt i all uggle-och kaninyra har jag sytt haklappar med muffins på! Vill ni kolla? Ni vet var jag finns!

• Lines underbarn

Någon som har mått på en enkel trikåklänning, t-shirtmodell upptill och sen ganska rak ner till knäna ungefär, mått från under ärmen och ner, och vidden längst ner???

• Lines underbarn

Lines underbarn skrev 2008-06-18 21:14:31 följande:

Någon som har mått på en enkel trikåklänning, t-shirtmodell upptill och sen ganska rak ner till knäna ungefär, mått från under ärmen och ner, och vidden längst ner???
    stl 116!!!
  • Lines underbarn

Jag håller på att sy ett par tröjor där halslinningen är sydd som en t-shirt, alltså som en mudd. Tror ni man behöver sy ner sömmen? Jag tänker att den inte alls blir lika stretchig då.

• Lines underbarn
    yrväder skrev 2008-06-19 11:20:32 följande:
    linejag brukar sällan sy ner sömmen när jag syr mudd. inte i hals iaf
    Tack, man kan alltid lita på dig! Ingen söm i ärmen heller?
  • Lines underbarn

Ni som skickar med mailingbags, vilken storlek har ni mest användning för? Ska man skicka ett par muddbrallor eller två t-shirts, vad bör man ha? Tycker det är så svårt att uppskatta!

• Lines underbarn
    yrväder skrev 2008-06-21 13:20:25 följande:
    Lines underbarn skrev 2008-06-21 13:16:27 följande:
    dom jag har 25*30 ungefär och dom får man in ganska mycket i. dom mindre är nog bra om man ska skicka bara ett plagg. I mina har jag fått in 1 par muddjeans, 1 tröja, 1 munkjacka och 1 bandana i 80 cl.
    Vad bra! Då är det nog bra att ha några stycken av varje. Packar du nåt mer runt kläderna eller kan man lita på att påsarna håller?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle