Inlägg från: Lines underbarn |Visa alla inlägg
  • Lines underbarn

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Vet att det ska finnas en samlad måttabell nånstans, men hittar inte. Kanske nån har ett huvudmått på ett barn på 2,5 år?

• Lines underbarn
    passau skrev 2008-08-31 17:57:06 följande:
    Har varit kreativ idag äntligen efter alla bröllopsbestyr och annat som nu tagit slut!titta gärna på min regnoverall i galleriet!
    [/citat]

Supersnygg!!!
    LumLumLum skrev 2008-08-31 18:01:06 följande:
    [citat]
    Lines underbarn skrev 2008-08-31 17:53:28 följande:
    Min, snart 2,5 åriga dotter, har ett huvudmått på 48 cm.
    Tack för hjälpen!!
  • Lines underbarn

Ni som syr mössor, alltså helt vanlig med rundad topp, har ni nåt tips till mig hur man får formen fin? Jag får hela tiden kolla formen och sen sy om lite, kolla igen och fixa till. Vill att det ska finnas nåt enkel sätt som jag inte tänkt på! Tips, någon?

• Lines underbarn
    car skrev 2008-08-31 21:19:23 följande:
    Lines underbarnMått på era barn för sömnad lägg gärna till lite mått om ni har
    Tack, Car! Precis vad jag letade efter!
  • Lines underbarn
    PajaS skrev 2008-09-08 19:25:14 följande:
    Tyras föräldrar skrev 2008-09-08 19:19:50 följande:
    Ok, tack. Det är ju smidigast det. Annars måste jag göra en utlandsbetalning från swedbank och vad jag förstår så kostar det. Men jag gör så, väntar ett tag.
    För mig funkade det inte att betala direkt över nätet, jag fick en faktura som jag betalade när tidningarna hade kommit. Det kostade inget extra.
  • Lines underbarn
    lilllinda skrev 2008-09-08 19:32:37 följande:
    fina kläder! Frågar dig också, vilket mönster har du anv till pösbyxorna? Om eget, vilket har du utgått ifrån från början?
    Tack så mycket! Jag har haft hjälp av Ottobre nr 4/07 trikåbyxa, för att få till grenen, sen har jag testat mig fram för att hitta bra passform och "rätt pös". Det har tagit några "testbrallor" och nu tycker jag att de sitter riktigt fint!
  • Lines underbarn

Busis: Tack ska du ha! Ottobre har bra mönster, eller rita av ett par du redan har. Det är neanobelle.se som har så fina velourtyger.

• Lines underbarn

Jag håller på med en tröja i elefanttyget och försöker sätta dit kantband i halsem men det blir bara så vågigt! Och jag drar verkligen i kantbandet (som är ribbad mudd). Vad ska jag göra???

• Lines underbarn

Tyras föräldrar skrev 2008-09-08 23:25:29 följande:

lossa pressarfotstrycketLines underbarn skrev 2008-09-08 22:10:59 följande:
    Jag vet verkligen inte hur man gör... jag har en väldigt enkel maskin och jag hittar inget i instruktionsboken... Hugin rosace
  • Lines underbarn
    GOBLIgobli skrev 2008-09-11 21:44:55 följande:
    Jag har denna www.janome.se/ En rätt enkel men prisvärd maskin för knappa 3 papp. Kompletterade med trikåfot för 120kr vilket underlättar sömnad i trikåtyger.
    Hur ser en trikåfot ut? Hur funkar den?

Ni som syr applikationer, har ni någon speciell applikationsfot till symaskinen? Jag har sett att det finns pressarfötter i genomskinlig plast, kan det vara en sån man behöver?
  • Lines underbarn

Elastisk raksöm och förstärkt raksöm är väl inte samma sak?

• Lines underbarn

Puffar på med mina frågor!

Om jag syr på ett kantband i halsringningen på en tröja och vill sy dit raksöm på kanten, ska jag använda någon form av elastisk raksöm då? Eller förstärkt raksöm? Vilken är skillnaden mellan dessa sömmar?

Någon som har en trikåfot? Hur ser den ut? Hur funkar den? Vad heter den på engelska?

Finns det någon speciell pressarfot för applikationer?

Någon som har en Janome 5018 och vet något om den?

• Lines underbarn
    Kaja skrev 2008-09-12 20:13:07 följande:
    Lines underbarn skrev 2008-09-12 17:32:12 följande:
    TUSEN tack Kaja! Så en förstärkt raksöm syr två fram och ett bak? Den sömmen ser förskräcklig ut på min maskin! (Det är en skitmaskin...) Men i princip skulle jag kunna använda den för att sy på kantband på en tröja och den ska kunna töja sig så att det går att få tröja över huvudet utan att sömmen spricker?

Känner att jag behöver uppdatera mig med en ny symskin nu som kan lite mer... På min kan jag inte ens justera pressarfotstrycket...
  • Lines underbarn
    Pillan81 skrev 2008-09-12 18:37:00 följande:
    Jag brukar använda mig utav den förstärkta raksömmen som är elastisk. Är inte förstärkt och elastisk raksöm samma sak??Min vanliga pressarfot är genomskinlig så jag har inte någon särskild till applikationer.Trikåfot vill jag också veta om.
    Tack du också Pillan!
  • Lines underbarn

Vad bra Gobli! Är den bra för att tyget glider lättare, eller?

• Lines underbarn
    GOBLIgobli skrev 2008-09-12 21:05:25 följande:
    Lines underbarn skrev 2008-09-12 20:56:22 följande:
    Då kan det nog vara nåt att satsa på då!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle