Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Bling1975 skrev 2008-08-01 18:58:48 följande:
    Så när du viker det runt så viker man även in kanten på andra sidan så inga klippkanter syns? Verkar pilligt men jag måste nog köpa en maskin och prova
    nej det gör jag inte. jag tycker det blir svårt att sy och för tjockt. jag viker bara över, och har klippkant på baksidan.
  • yrväder

Beatrize

En vanlig symaskin har ju som bekant en övertråd och en undertråd och den kan med dessa kombinera ihop lite olika sömmar.

En overlock har 3-5 trådar (4 är vanligast) och har dessutom en kniv som skär rent kanten innan den syr. Om du tittar på insidan av en köpt t-shirt så ser du en overlocksöm där. Overlocksömmar blir mkt mer elastiska och hållbara än de elastiska sömmarna på en vanlig symaskin.

När det gäller coverlock så finns det kombimaskiner som både sy overlock och coverlock, och så finns det renodlade covermaskiner. För min del har jag nog tänkt satsa på det senare, det blir så många söm och trådbyten på en kombimaskin. Denna maskin syr fållar och dekorationssömmar.

Läs det här inlägget så kommer du förstå lite mer.
    kokalal.blogspot.com/2008/01/lite-oreda-i-maskindjungeln.html

• yrväder
    Tygtiiger skrev 2008-08-04 14:56:08 följande:
    Haha, så gulligt!
    japp Jag hoppas det kommer seeent i höst, så jag har råd att köpa många meter
  • yrväder
    madebyinferno skrev 2008-08-05 20:08:45 följande:
    Någon som beställt från NeaNoelle?? + & - någon???
    jajamän. tja, vad ska man säga superbra service, snabb leverans. bra kvalitet på tygerna. tillmötesgående när jag råkade få ett tyg med hål i. Kan inte komma på nåt dåligt egentligen
  • yrväder

TF
    förvisso, nu har jag inte haft nåt strul alls med dom. Samtidigt är dom ju nybörjare på detta så jag förstår dom och Johnny är ju väldigt trevlig och tillmötesgående så jag tror nog dom rätar till det dom kan
    Om inte annat får dom massor i plus för att dom lyssnar på oss och trycker nya roliga tyger

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle