• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Cirrus
    Humleblomstern skrev 2008-07-25 18:39:03 följande:
    En fråga bara det finns ju flera här som har sytt av uggle- och elefanttyget. Jag fick tummen ur igår och beställde, och redan idag kom det i lådan, tjohej! Men vad tunt det var. Vet ni var man kan hitta enfärgat i samma tjocklek?
    Tycker du att det var tunnt? Jag tror många av oss har önskat att det var lite följsammare och inte så kraftigt I alla fall av ugglorna.
  • Tygtiiger
    kvinnan78 skrev 2008-07-25 14:28:35 följande:
    tjena..jag är hos min svärfar o ska sy lite gardiner...på hans gamla huskvarna 2000...han har ingen instruktionsbok...hur får jag till en bra raksöm +sicksack...jag tycker att det känns fel än hur jag rattar..Någon som vet??
    Tror det är en sådan min mamma har... Du ska ha "A-ratten" isatt på baksidan, den övre vänstra ratten ska vara inställd på symbolen som är som ett knapphål+blandade sömmar (bredvid punkten), den övre högra ratten är stygnlängd och den nedre är stygnbredden. Den vita knappen kör bakåt när man trycker in den.
  • Tygtiiger
    kiwis skrev 2008-07-24 17:56:53 följande:
    hejsan ladies!Ursäkta att jag inkräktar lite på er tråd.. men jag behöver lite expert-hjälp! Jag är väldigt nybörjare på att sy, och har tänkt sy ett par bebisbrallor som startprojekt! Har tänkt att beställa tyg från stoff o stil, och undrar, är det bäst/lättast att sy med stretchvelour eller krossad velour för ändamålet? Är inte alls hemma på vad alla typer av tyger heter! Undrar också om någon skulle kunna rekommendera vilket sorts tyg man ska använda om man vill byta tyg på en gammal baby-sitter!? Hoppas någon har tid/lust att besvara mina nybörjar-frågor! Tusan tack för er tid!
    Hoppar in rätt så sent - jag skulle sy bebiskläder i tyg som tål en 60-tvätt, dvs velour med så gott som 100% bomull, eller sweatshirt-tyg. Blöjor läcker ju ibland och de fläckarna ger sig inte på 40 grader... SoS: krossade velour ("Stressad sammet" säger vi hemma ) är rätt bökig att sy i tycker jag, den är tunn och lite sladdrig och drar sig lätt. Jag använder den till utklädningskläder (sonen håller på att få en riddardräkt... blått och silver tyckte jag, men han ska absolut ha guldpaljetter på, och då får han det.)
  • ami

Nybörjarfråga, hoppas det är ok..
    Är det bra att tvätta tyget innan man syr (för ev krympning)?
    Ska sy muddbrallor till Mini.
    I så fall, tvättar ni mudd-tyget också innan ni syr?
    --jättetacksam för svar--

• Kyssen
    ami skrev 2008-07-25 22:06:50 följande:
    Nybörjarfråga, hoppas det är ok..Är det bra att tvätta tyget innan man syr (för ev krympning)? Ska sy muddbrallor till Mini.I så fall, tvättar ni mudd-tyget också innan ni syr?--jättetacksam för svar--
    Ja det är en väldigt bra idé, man kan även torktumla tyget för att minska risken för ovälkomna överaskningar i form av krympta kläder när man väl gett bort dem sen. Jag tvättar även mudden.. mest för att den inte ska färga av sig om det nu är så att den är i en avvikande färg.
  • ami
    Kyssen skrev 2008-07-25 22:13:15 följande:
    Ja det är en väldigt bra idé, man kan även torktumla tyget för att minska risken för ovälkomna överaskningar i form av krympta kläder när man väl gett bort dem sen. Jag tvättar även mudden.. mest för att den inte ska färga av sig om det nu är så att den är i en avvikande färg.
    Tack för svar
    Har plysch och trikå-tyg. Kan det torktumlas tror du? Tror det bara är 40-tvätt på det.
  • madebyinferno
    car skrev 2008-07-25 18:48:31 följande:
    just det. Finns det mönster på det, eller får man köra efter eget huvud?
    Tror jag har mönstret på min jag sydde någonstans, ska kolla det om du vill, även fixa bild på slutresultatet
  • Sopheia

Hojhoj! Hoppas in sådär en kortis innan vi ska på fjällsemester (hur ska jag klara mig nätlös i en vecka??? )

Ville bara påminna om att vi ska köra en omgång till av barnklädesbytet, och sista anmälning är nästa hel. Kolla in på knoddochfjant.blogspot.com och anmäl dig, vetja.

• madebyinferno
    car skrev 2008-07-25 18:48:31 följande:
    just det. Finns det mönster på det, eller får man köra efter eget huvud?
    Har lagt in bilder och beskrivning på en blöjförvaring/automat nu i min blogg om någon mer är intresserad!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle