• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • yrväder
    madebyinferno skrev 2008-07-24 20:21:30 följande:
    blir väl mest till 1 och 3 åringen jag syr och då är jag inte helt ute och cyklar om jag tar 1 meter alltså Gäller det muddväv också, eller räcker 50 cm om det är lite mer udda färger??Finns ju så mycket fina tyger, skulle vilja ha en hel butik att bara gå att klippa i vid behov ju
    näe, med muddväv räcker en halvmeter. Fast om det är någon färg som jag använder mkt av, tex brun så brukar jag köpa mer
  • Armine
    yrväder skrev 2008-07-24 20:23:09 följande:
    tildajag syr i andra tyger på overlocken med. Om jag däremot syr jeans så brukar jag overlocka delarna först och sen sy ihop på vanliga maskinen för att få lite större sömsmån för snyggare stickningar, samt för att overlocken är lite seg på 3-4 lager jeans.
    Tack, då är det nog värt att få igång den. Jag syr mest väskor, men när det gäller kläder så blir det så mycket att sicksacka så då är det ju värt den tiden om man vill hinna en del.
  • Stratus
    madebyinferno skrev 2008-07-24 20:14:00 följande:
    När ni shoppar tyg som ni ännu inte vet vad ni ska göra med, hur mycket handlar ni åt gången??? Konstig fråga kanske men jag tänkte köpa på mig lite "bas" tyger och muddar men har ingen aning om hur mycket av varje - därav min fråga
    Jag syr mest till mina barn just nu och köper oftast 1 m. Hellre 1m av massa olika tyger än många av ett, om jag inte har råd. Tänker jag till min själv tar jag kanske 2m, eller om det är något tyg som jag gillar jättemycket, eller som är jättebilligt.
  • madebyinferno
    yrväder skrev 2008-07-24 20:23:56 följande:
    näe, med muddväv räcker en halvmeter. Fast om det är någon färg som jag använder mkt av, tex brun så brukar jag köpa mer
    Stratus skrev 2008-07-24 20:30:34 följande:
    Jag syr mest till mina barn just nu och köper oftast 1 m. Hellre 1m av massa olika tyger än många av ett, om jag inte har råd. Tänker jag till min själv tar jag kanske 2m, eller om det är något tyg som jag gillar jättemycket, eller som är jättebilligt.
    Tack för råden märker att jag inte är helt ute och cyklar
  • first timer
    yrväder skrev 2008-07-24 20:17:02 följande:
    first timer skrev 2008-07-24 20:13:06 följande: slöjddetaljer har allt men är inte jättebilliga. annars har panduro en del saker, som tyg och ull iaf, men redgarn tror jag inte dom har.
    Mm, slöjddetaljer känns lite halvdyra. :-/ Ska kolla in Panduro.
    Tack!  
  • madebyinferno
    yrväder skrev 2008-07-24 20:23:56 följande:
    Stratus skrev 2008-07-24 20:30:34 följande:
    Tack för råden märker att jag inte är helt ute och cyklar
  • first timer
    Madebyinferno: Jag känner igen dig i en gammal sytråd sedan vi väntade vår tjejer. Min äldsta är född i maj -05 och din andra (?) i sept -05 om jag minns rätt. Ville bara säga hej.
  • madebyinferno

men hej på dig Ja man hänger ju i mer än en tråd nu för tiden men mest här nu, buggatråden och lite i september 05 tråden fortfarande men halkar väl in lite här och där ibland också

• Cirrus
    doddit skrev 2008-07-24 19:09:50 följande:
    Någon som sytt en sittdyna till vagnen? Vad har ni använt som stoppning? Vill att den ska vara tvättbar.
    Jag har stoppat med vagnsdyna med två cm tjock skumgummi.
  • GOBLIgobli
    kiwis skrev 2008-07-24 17:56:53 följande:
    hejsan ladies!Ursäkta att jag inkräktar lite på er tråd.. men jag behöver lite expert-hjälp! Jag är väldigt nybörjare på att sy, och har tänkt sy ett par bebisbrallor som startprojekt! Har tänkt att beställa tyg från stoff o stil, och undrar, är det bäst/lättast att sy med stretchvelour eller krossad velour för ändamålet? Är inte alls hemma på vad alla typer av tyger heter! Undrar också om någon skulle kunna rekommendera vilket sorts tyg man ska använda om man vill byta tyg på en gammal baby-sitter!? Hoppas någon har tid/lust att besvara mina nybörjar-frågor! Tusan tack för er tid!
    Bara att fråga på!
    Stretchvelour är en bomull/polyesterblandning och därför bättre till babykläder än krossad velour som är helt i polyester och andas mycket sämre. Så vanlig velour som vi brukar kalla det härinne rekommenderas.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle