• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Mimmi 71

Finns det någon vänlig själ som har en meter av E-slöjs "zoo-tyg" till övers?

Mitt tyg räckte inte till ärmar när jag skulle klippa till min marknadskollektion. Visst går det att exv ha bruna/gula/gröna ärmar men helst skulle jag vilja ha dem i samma tyg.

• miniliten

Sandra G skrev 2008-08-12 14:48:14 följande:

Jag ska på dop på lördag och nästa lördag. Tänkte sy varsin "dagisväska" att lägga presenten i. Tror ni att det är uppskattat? Jag tänkte att det kunde vara roligare än att ge bort presenten i en kartong från H&M
    jag syr ofta en väska o ger bort presenter i..... mycket uppskattat o kan verkligen tänka mej att det blir en bra grej på ett dop, då anv den ju som lite skötväska efter. tycker helt klart det ä bättre än en h&m kartong.
  • Sandra G

Vad bra! tycker också det är roligare än en kartong. Syr den ena nu. Den blir i rosa och det gröna flodhästtyget från Ikea

miniliten skrev 2008-08-12 15:10:48 följande:
    Sandra G skrev 2008-08-12 14:48:14 följande:
    jag syr ofta en väska o ger bort presenter i..... mycket uppskattat o kan verkligen tänka mej att det blir en bra grej på ett dop, då anv den ju som lite skötväska efter. tycker helt klart det ä bättre än en h&m kartong.
  • sarahl

Mimmi 71 skrev 2008-08-12 15:10:05 följande:

Finns det någon vänlig själ som har en meter av E-slöjs "zoo-tyg" till övers? Mitt tyg räckte inte till ärmar när jag skulle klippa till min marknadskollektion. Visst går det att exv ha bruna/gula/gröna ärmar men helst skulle jag vilja ha dem i samma tyg.
    vad är det för tyg'?
  • Elyelle
    Dora skrev 2008-08-12 08:27:57 följande:
     I många ottobremönster står det att man ska sätta stadband på axlarna. varför? Gör ni det?
     Jag brukar aldrig satta stadband pa axlarna. Istallet klipper jag ett band av samma tyg, som plagget, pa langden och syr i. Da har axelsommen lite stretch, men den "drar" inte och den kommer inte tojas tills den hanger nere i armbagen heller.
  • Gekko
    Cirrus skrev 2008-08-12 14:45:51 följande:
    Jag köpte "riktiga" band med för- och efternamn när F började dagis för två år sedan. Sydde ambitiöst i dem i början och sen när jag hörde att det av okej med initialer började jag skriva på lappar. Just ytterkläder har jag dock fortsatt att sy fast namnlappar på. Sånt som jag tror att jag kommer att sälja på sikt försöker jag låta bli att skriva i.Ett tag funderade jag på om jag skulle köpa en uppsättning lappar med vårt efternamn på men det lär väl förväxlas med mina sy-lappar Roligast var i våras när vi skulle ha avslutning och personalen oroligt kom och frågade mig om en pojke (som har hyllan bredvid F) hade Fs mössa på sig. Så var det inte utan det visade sig bara att hans mamma har god smak och hade köpt en elefantmössa Smidigt va? Jag kanske borde kränga dem på dagis och sen har mina pojkar allas mössor på sina hyllor hehe.Köpte du med enbart efternamn eller telefonnummer också? Tar jag enbart efternamn blir texten så stor.
    Dina mössor lär ju sälja hur bra som helst på dagis!
    Våra barn har två långa krångliga efternamn så det blev inget tlf-nummer Jag tog arial och utan stor bokstav med brackets, jättesnyggt!
    Typ så här:

[johansson andersson]

(Fast det är inte våra efternamn på riktigt då...) Beige med brun skrift, stilrent och coolt! *berömmer mig själv lite*
  • Gekko
    Elyelle skrev 2008-08-12 16:04:02 följande:
     Jag brukar aldrig satta stadband pa axlarna. Istallet klipper jag ett band av samma tyg, som plagget, pa langden och syr i. Da har axelsommen lite stretch, men den "drar" inte och den kommer inte tojas tills den hanger nere i armbagen heller.
    Jag har aldrig använt den varianten men jag har sett att typ POP och Katvig gör så ibland.

Jag använder inte alltid stadband, det beror faktiskt på storleken, mindre kläder har ju inte så mycket drag i sig.
  • Man Made

Ja då va det dax igen!!

Sambeställning av storlekslappar från mina namnband är du intreserad skicka in på min blogg eller anmäl dig via mail till manmademmgmail.com, just nu är det ca 40 st som beställer ihop.

Vi kommer även kunna beställa storlekslapparna 0-3mån, 3-6mån, 6-9mån & 9-12mån lappar, som förnärvarande inte finns i bas sortementet.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle