• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • madebyinferno
    Sopheia skrev 2008-08-11 22:55:36 följande:
    Mja, iden är lånad från mstery här påFL, men jag har modifierat den rätt mycket
    Har tänkt knåpa på något liknande typ lodger till kommande bebis, får väl se vart det slutar för min del fin var den iaf
  • morvern

nån som vet hur syfestivalen "funkar"? det finns ju inget program än... fast det kanske inte händer så mycket specialgrejer? (jaaa... vet att det är i november, men man måste ju vara ute i tid ;))

• sarahl

kan man lägga in nån sort kommantar koll på blogger. tex att det kommer mail när man fått en ny kommentar till nåt inlägg?

• Tygtiiger
    Cirrus skrev 2008-08-11 21:17:06 följande:
    Liiiite OT, ni andra som har barn och gillar att sy, syr ni allt till dem? Funderar själv då jag har spanat på Me&Is nya höstkollektion idag och jag är en shoppinggalning när det gäller barnens kläder trots att jag syr en hel del. Okej, det handlas mindre sen jag började sy men nog handlar jag mer än jag behöver
    Nej inte alls, jag tror jag skulle bryta ihop om jag inte fick handla småfolk till sonen (vi har alla våra behov här i livet... ja jag är ironisk.).

Sonen sliter jeans eftersom han gärna åker på rumpan på dagis utan rutschkana eller pulka, så jag har pysslat ihop två jeans åt honom som är tänkta som dagiskläder. Fler ska det bli, det är roligt och om man bara tänker på att använda riktig stickningstråd så blir det snyggt! Ska fota vid tillfälle. Nästa projekt blir svarta jeans, har spanat på guitarjeansen ur ottobre men de är visst små... Mjukisbyxor ska det bli några stycken också. Brun velour. Maken kommer att få sk psykbryt.

Nu när jag har en overlock ska jag sy honom några tröjor också, men han är 3½ så han börjar ha synpunkter på sina kläder.

Jag syr alltså basplagg och utklädningskläder för det tycker jag blir prisvärt, men det finns så sjukt mycket snygga trikåtröjor med roliga tryck, så det köper jag gärna! Likaså ytterplagg och skor.

Senaste idén är att sy trikåtoppar till mig själv så kan jag trycka egen text på dem. Har ju en massa stämplar som jag gör kort med annars!
  • Cirrus
    HugOlle skrev 2008-08-11 22:19:56 följande:
    Oooh kollade just på menadi's nya kollektion. Igelkottesnickisarna i turkost var ju bara så underbara. (Undrar om jag har nåt sånt mönster hemma...?)O flugsvampar. Så fint! Men så j-vla dyrt på ren svenska...
    Jo jag håller med, det går fort pengar då det dessutom gärna blir mer än något enstaka plagg. Men å andra sidan uppskattar jag kvalitet som håller tvätt efter tvätt. Jag ramlar dit titt som tätt på något kul på t ex Lindex och får reklamera hälften av gångerna. Jag handlar en hel del på Po.P också och det kostar ju det med. Började nog handla där just för att jag också har två pojkar. Finns inget tråkigare än att måsta köpa grått, marinblått och skogsgrönt som "pojkkläderna" ofta har hos de större kedjorna.
  • Beatrize74

Hur gör ni när ni ska överföra ett mönster till ett tyg...vad använder ni er av för markörer?
    Blyertspennor? Krita? Penna med bläck som försvinner efter en tid? Kalkerpapper med sporre?

Vad?

• Rostis

jag använder blyerts eller skräddarkrita, beroende på tyget.

• Elyelle
    Beatrize74 skrev 2008-08-12 00:15:40 följande:
    Hur gör ni när ni ska överföra ett mönster till ett tyg...vad använder ni er av för markörer?Blyertspennor? Krita? Penna med bläck som försvinner efter en tid? Kalkerpapper med sporre? Vad?
     Skraddarkrita och vaxkrita. Ibland aven ett "chalk wheel" (http://www.dritz.com/brands/showcase/details.php?ITEM_NUM=643), men inte sarskilt ofta.
  • Dora
    sarahl skrev 2008-08-11 23:10:52 följande:
    kan man lägga in nån sort kommantar koll på blogger. tex att det kommer mail när man fått en ny kommentar till nåt inlägg?
    det kan man. Tyvärr kan jag av nån mystisk anledning inte logga in när jag är på jobbet så jag kan inte kolla exakt var man gör det. Prova under nytt inlägg och sedan kommentarer. Där borde det vara. Du får upp en lång lista över olika inställningar du kan göra och där kan du skriva din mailadress.
  • Mimmi 71

Jag köper en del kläder till G också, men har upptäckt att man blir mer och mer kräsen när man skall köpa barnkläder. Antingen är det den himla tristessen med färger till pojkar - jag vill ju ha mer färg, eller också är det en halsmudd eller något som är så himla dåligt sydd Dessutom är ju passformen under all kritik efter en tvätt om man köper billigare kläder av de större kedjorna.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle