• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Mimmi 71

Det är sällan jag för över mönster på tyg, jag klipper direkt. Är det någon liten markering jag vill ha så använder jag textilpennan som försvinner av sig själv efter ett tag.

• Dora
    Beatrize74 skrev 2008-08-12 00:15:40 följande:
    Hur gör ni när ni ska överföra ett mönster till ett tyg...vad använder ni er av för markörer?Blyertspennor? Krita? Penna med bläck som försvinner efter en tid? Kalkerpapper med sporre? Vad?
    Jag är rätt slarvig på att föra över markeringar. Men när jag väl gör det så är det med en textilpenna. Såna markeringar som är synliga brukar jag antingen strunta i eller sätta en nål.

I många ottobremönster står det att man ska sätta stadband på axlarna. varför? Gör ni det?
  • Mari78 m pojktriss
    Hur gör ni när ni ska överföra ett mönster till ett tyg...vad använder ni er av för markörer?Blyertspennor? Krita? Penna med bläck som försvinner efter en tid? Kalkerpapper med sporre? Vad?
    Eh vaddå överföra mönster till tyg *skratt*. Jag klipper direkt efter mönstret och behöver det markeras något extra blir det en nål. Det har funkat bra hitintills och får nog fortsätta funka även framöver.
  • Gekko
    Jag klipper direkt, det funkar bra för mig. Passmarkeringar markerar jag med ett jack i sömsmånen eller en prick med en penna. Insnitt däremot markerar jag antingen med krita, nålar eller kalkerpapper med sporre.
  • GOBLIgobli

*pustar* Då är det inte bara jag som inte ritar. Trodde ALLA andra var superduktiga på att göra by the book.

Dora
    För att inte tyget ska töja ut sig i axlarna, stretchen är i regel just åt det töjigaste hållet just där. jag gör det ibland beroende på tyg och hur stor axel det är.

• yrväder

eftersom jag nästan alltid gör raglanärm numera så blir det därmed inga stadband i axlarna Men när jag gjorde vanliga tröjor så var det sällan jag hade det då heller.

• sarahl

jaha- så ledsen. Tvättade sonens uggletröja igår men de gula fläckarna från nektarinen gick inte bort trots vanisch. tråkigt. Funderar på att färga mitt blå uggketyg gult och då får jag väl slänga med denna. Går det att färga över fläckar tror ni. och var häder med den röda mudden?

• Kaja
    sarahl skrev 2008-08-12 08:54:48 följande:
    jaha- så ledsen. Tvättade sonens uggletröja igår men de gula fläckarna från nektarinen gick inte bort trots vanisch. tråkigt. Funderar på att färga mitt blå uggketyg gult och då får jag väl slänga med denna. Går det att färga över fläckar tror ni. och var häder med den röda mudden?
    Jag har köpt citrontvål från www.minimundus.se (finns på fler ställen också). Efter jag hade testat den så har min burk vanish stått oanvänd. Flera fläckar som jag hade från tidigare omgångar gick nämligen bort när jag hade använt citrontvålen...

Den är som en kloss och så väter man plagget och gnuggar in tvålen på fläcken. Kanske låter ligga ett tag och slänger i maskinen...
  • sarahl

jag har iof galltvål, men hur använder man den. den har legat länge

aja Design skrev 2008-08-12 08:59:42 följande:

Jag har köpt citrontvål från www.minimundus.se (finns på fler ställen också). Efter jag hade testat den så har min burk vanish stått oanvänd. Flera fläckar som jag hade från tidigare omgångar gick nämligen bort när jag hade använt citrontvålen... Den är som en kloss och så väter man plagget och gnuggar in tvålen på fläcken. Kanske låter ligga ett tag och slänger i maskinen...
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle