• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Dora
    Cirrus skrev 2008-08-12 11:44:21 följande:
    Dagistider snart igen nu. Hur gör ni med märkning av era hemsydda kläder? Har ni även köpt namnband med barnens namn? Det finns ju inget att skriva på menar jag.Köpekläder märker jag med penna på tvättrådet, initialerna räcker hos oss.
    Annars finns det ju namnlappar som man stryker på som går att ta bort igen. Jag har såna men vet inte om jag orkar använda dem.
  • Pillan81

Hur gör ni när ni syr på resårband i linningen på byxor??

Så här gör jag. sicksackar fast det jämns med kanten viker över och syr fast, men tycker inte att det blir särskilt snyggt.

• Pochahontas

Jag overlockar fast resåren på avigsidan av tyget, sen viker jag och syr fast med en raksöm medan jag sträcker resåren. Det blir jättefint tycker jag.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • annis41
    annis41 skrev 2008-08-12 11:36:12 följande:
    Hejsan! Jag är ingen hejare på att sy men jag tänkte försöka mig på att sy en klockad kjol i 50-tals stil men hur gör jag för att räkna ut midjevidden?
    Puffar
  • Gekko
    Cirrus skrev 2008-08-12 11:44:21 följande:
    Dagistider snart igen nu. Hur gör ni med märkning av era hemsydda kläder? Har ni även köpt namnband med barnens namn? Det finns ju inget att skriva på menar jag.Köpekläder märker jag med penna på tvättrådet, initialerna räcker hos oss.
    Jag har köpt riktigt snygga band med efternamn på, fast jag är inte så bra på att använda de Använder de i hemsydda kläder och i ytterkläder och andra kläder där de är lätta att sy i.
  • Sopheia
    annis41 skrev 2008-08-12 12:55:32 följande:
    Puffar
    Pejgan har haft en pdf med bra beskrivning, men jag hittar inte den på hennes blogg. inboxa din mailadress så kan jag maila dig den!
  • PajaS
    miniliten skrev 2008-08-12 11:07:30 följande:
    byxor, klänning, väska....=)
    Ja, en väska kan jag ju sy!
  • annis41
    Sopheia skrev 2008-08-12 13:09:31 följande:
    Pejgan har haft en pdf med bra beskrivning, men jag hittar inte den på hennes blogg. inboxa din mailadress så kan jag maila dig den!
    Jag har inboxat dej nu.
  • Cirrus
    Gekko skrev 2008-08-12 13:04:22 följande:
    Jag har köpt riktigt snygga band med efternamn på, fast jag är inte så bra på att använda de Använder de i hemsydda kläder och i ytterkläder och andra kläder där de är lätta att sy i.
    Jag köpte "riktiga" band med för- och efternamn när F började dagis för två år sedan. Sydde ambitiöst i dem i början och sen när jag hörde att det av okej med initialer började jag skriva på lappar. Just ytterkläder har jag dock fortsatt att sy fast namnlappar på. Sånt som jag tror att jag kommer att sälja på sikt försöker jag låta bli att skriva i.

Ett tag funderade jag på om jag skulle köpa en uppsättning lappar med vårt efternamn på men det lär väl förväxlas med mina sy-lappar

Roligast var i våras när vi skulle ha avslutning och personalen oroligt kom och frågade mig om en pojke (som har hyllan bredvid F) hade Fs mössa på sig. Så var det inte utan det visade sig bara att hans mamma har god smak och hade köpt en elefantmössa Smidigt va? Jag kanske borde kränga dem på dagis och sen har mina pojkar allas mössor på sina hyllor hehe.

Köpte du med enbart efternamn eller telefonnummer också? Tar jag enbart efternamn blir texten så stor.
  • Sandra G

Jag ska på dop på lördag och nästa lördag. Tänkte sy varsin "dagisväska" att lägga presenten i. Tror ni att det är uppskattat? Jag tänkte att det kunde vara roligare än att ge bort presenten i en kartong från H&M

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle