• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • madebyinferno

En fråga till Vad syr ni med för tråd?? polyester eller bomull??

Blev helt tom i bollen nu när jag skulle beställa svart tråd från S&S och det fanns 2 sorter, har ingen aning om vad jag sytt med hittills, tager vad man haver har fungerat hittills

• Bling1975
    madebyinferno skrev 2008-09-08 14:45:40 följande:
    Jag köpte hos lokala sybutiken något tjockare mönsterpapper, liknar det som S&S har sina mönster utskurna i - skillnaden är att mitt går att stryka på men det går absolut inte S&S fick jag bittert erfara Är sugen på en sådan linjal av just de räta och långa delarna Har för mig att jag sett någon som ritar på typ OH-plast men lite tradigt att tejpa ihop flera små A4, eller det kanske finns större ark??? Någon som vet eller känner igen sig??
    Jag har sett att vissa använder sig av byggplast som finns på alla byggvaruhus. Rätt grov genomskinlig plast som man använder OH-pennor att rita på. De lär ju hålla bra, men det går ju inte att tex använda en sporre igenom.
    Stitch längtar efter Lilo
  • Pillan81
    Bling1975 skrev 2008-09-08 14:47:47 följande:
    Jag har sett att vissa använder sig av byggplast som finns på alla byggvaruhus. Rätt grov genomskinlig plast som man använder OH-pennor att rita på. De lär ju hålla bra, men det går ju inte att tex använda en sporre igenom.
    Det är sån plast som jag använder.
    madebyinferno skrev 2008-09-08 14:47:16 följande:
    En fråga till Vad syr ni med för tråd?? polyester eller bomull??Blev helt tom i bollen nu när jag skulle beställa svart tråd från S&S och det fanns 2 sorter, har ingen aning om vad jag sytt med hittills, tager vad man haver har fungerat hittills
    Jag använder bara polyester. Mest slittålig.
  • car

Jag har faktiskt ritat mina mönster på bokplast (som man slår ni böcker med). Fungerar bra och tar liten plats då de rullar ihop sig. Nackdelen är att också att den rullar ihop sig man får nåla fast den lite bättre på tyget

• madebyinferno
    Bling1975 skrev 2008-09-08 14:47:47 följande:
    Hur är det att lägga ut och nåla i tex?? Vaxduk blir det ju oläkbara hål i, blir det samma??

Får testa, vad kostar det och hur mycket får man för pengarna förresten??
    Pillan81 skrev 2008-09-08 14:49:46 följande:
    Jag använder bara polyester. Mest slittålig.
    Ja för till OL så är det väl vanligast med Polyester fattar jag det som och då borde det ju vara vettigast att köra samma på vanliga maskinen...
  • IrenerI
    madigan skrev 2008-09-08 14:02:21 följande:
    menar du trikå?
    Ja nån slags trikå, men när jag kollade igenom alla tyger fanns de inget med det namnet. Och vart bara yrare och yrare ju mer jag kollade igenom..
    Men Jerseytyg hur är de? *usel på sånt här *
  • Pillan81
    madebyinferno skrev 2008-09-08 14:53:34 följande:
    Ja för till OL så är det väl vanligast med Polyester fattar jag det som och då borde det ju vara vettigast att köra samma på vanliga maskinen...

Jag har bara en vanlig maskin och kör alltid med polyester.

Visst blir det olääkbara hål i plasten, men det är ju inte svårt att nåla fast i samma hål varje gång. Jag tycker inte att det stör.

• madebyinferno
    Pillan81 skrev 2008-09-08 14:55:30 följande:
    Jag har bara en vanlig maskin och kör alltid med polyester. Visst blir det olääkbara hål i plasten, men det är ju inte svårt att nåla fast i samma hål varje gång. Jag tycker inte att det stör.
    Då blir det polyestertråd för mig och så ska jag kolla efter byggplast, cirkapris & kvantitet??
  • Pillan81
    madebyinferno skrev 2008-09-08 15:30:43 följande:
    Då blir det polyestertråd för mig och så ska jag kolla efter byggplast, cirkapris & kvantitet??
    Vet faktiskt inte, men maken säger att den är rätt så dyr och muttrar när jag tar av den
  • Lallan
    muldebaer skrev 2008-09-08 11:59:35 följande:
    Var kan jag hitta mönster på en heldräkt i velour, med hög krage och dragkedja hela vägen. I ca str 104.
    Finns i boken "Sy till barnen av mjuka tyger" dock utan krage men det går ju att fixa ändå.

Använder alltid polyestertråd så man slipper att tråden krymper i tvätten!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle