• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Mimmi 71

Frystejp var något nytt - det skall jag testa. Jag nålar för det mesta men börja tycka att det tar så lång tid En tejpbit verkar smidigare.

• Lallan

Har lagt upp några nya bilder i galleriet under pyssel. Måste skaffa en blogg snart men känner att jag kanske inte skulle uppdatera den så ofta då jag inte ens lyckas med galleriet här.

• AMDA

Funderar på att köra en vända till Anderssons & Hjalmarssons i slutet av september.

Någon som vill att jag ska vara ombud??
    I så fall inboxa

• muldebaer
    Lallan skrev 2008-09-08 15:49:51 följande:
    Finns i boken "Sy till barnen av mjuka tyger" dock utan krage men det går ju att fixa ändå.Använder alltid polyestertråd så man slipper att tråden krymper i tvätten!
    Tack där ska jag prova att kika!
  • Mimmi 71

Hopps, idag smet en beställning till Stoff & Stil iväg, en lite för dyr sådan dessutom men med tio meter muddfärg i tio olika färger så springer notan iväg Förhoppningsvis så skall denna mudd räcka ett tag. Lite av de nya tygerna blev det också.

Nu har jag en kväll för mig själv tillsammans med en sovande liten G, så nu skall jag klippa till lite nytt till G. Ytterligare muddjeans nu med lila stickningar till en lila kanintröja är det planerat. Skall testa frystejpen också, men till skillnad från Gecko som har den i köket fick jag hämta våran frystejp i garaget (där finns den hos en målande och renoverande familj )

• Sandra G

Min kompis vi sälja sin symaskin, en Brother PX-100. Är det något att satsa på? Har en rätt gammal symaskin nu som bråkar ibland

• Mimmi 71
    Lallan skrev 2008-09-08 16:53:53 följande:
    Har lagt upp några nya bilder i galleriet under pyssel. Måste skaffa en blogg snart men känner att jag kanske inte skulle uppdatera den så ofta då jag inte ens lyckas med galleriet här.
    Inte behöver man uppdatera en blogg så ofta, det skall inte kännas som något tvång. Men det ger mer tillbaka med en blogg tycker jag och det blir på det viset lättare att uppdatera. Lätt att det blir ett gift Starta du en - man behöver ju inte göra det svårare än man vill.

P.S Fin body i galleriet förresten
  • Lallan
    Mimmi 71 skrev 2008-09-08 17:17:35 följande:
    .P.S Fin body i galleriet förresten
    Ja visst var det, men jag hade ju som sagt hjälp av bra maskiner och kunnigt folk
  • Tygtiiger
    sarahl skrev 2008-09-08 16:09:38 följande:
    Jag har en gravid kompis som jag (hoppas) inte kikar här. Skulle vilja överraska henne med nån härlig tröja, men hittar ingen. Är det någon här som vet var man hittar mönster på mamma kläder i strl M.
    Näst senaste Ottobre dam hade grundmönster för både gravidtopp i två olika utföranden, gravidleggings och kjol. Jag tyckte inte att de hade sytt upp dem i fina tyger men det var ett väldigt bra grundmönster på topp, jag har ritat om det till "vanlig" t-shirt och det funkar bra. Lätt att variera också. Om du vill ha inspiration till roliga applikationer etc så kolla in på www.cafepress.com och sök på maternity, jag gillar särskilt t-shirtarna som det står "watermelon smuggler" på!

Pejgan: jag har bara sett windstopper på metervara på utländska butiker, dels www.wazoodle.com och dels på www.pennineoutdoor.co.uk
  • mira

jaja jag har kommmit på mitt misstag - namnbanden som var "vassare" var ju av polyester numera och inte bommull... mitt fel att jag inte läste noga innan jag beställde - gick bara på att jag köpt därifrån innan. :(

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle