• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • AMDA
    Mazzy skrev 2008-09-08 10:42:02 följande:
    Nu har jag äntligen bloggat något sytt! Skönt att vara hemma och få pyssla lite igen efter att ha haft en överj-vlig vecka! Titta in om ni har lust :) mazmade.blogspot.com
    Skönt ni är hemma igen och sonen mår bättre. Kimonon var jätte fin
  • Caeruleus

Kalleokanin - helt otroligt att den färgade efter 2 tvättar.

Mudden köpte jag från Dollys på Odenplan. Vette sjutton om jag vågar använda den överhuvudtaget nu.

Första klorinvändan gjorde det bättre. Skall testa en gång till och se om det blir ok.

Mazzy - usch vilken jobbig vecka. Hoppas allt rullar uppåt för er nu.

• Kallokanin

Caeruleus: Jag håller tummarna för att det går vägen nu då!

• IrenerI

Hej hoppas de går bra med en liten fråga, vad heter tyget som "alla" syr mössor i nu? Nån sorts stretchtyg som är lite gltt till ytan? Hoppas nån begriper vad jag menar

Tänkte beställa på nätet så de är lite svårt att känna på tyget..

• madebyinferno

tvättar alla nya tyger jag ska sy av i 40 grader med lite tvättmedel men inget sköljmedel, muddväven står jag dock lite frågande till om jag behöver tvätta dock, har från MG och S&S?!

Förresten, ni som ritar egna mönster, har ni en såndär cool skräddarlinjal som finns på S&S tex och vad ritar ni på, typ favoritmönster som ska användas mycket???

• madigan
    IrenerI skrev 2008-09-08 13:24:43 följande:
    Hej hoppas de går bra med en liten fråga, vad heter tyget som "alla" syr mössor i nu? Nån sorts stretchtyg som är lite gltt till ytan? Hoppas nån begriper vad jag menar Tänkte beställa på nätet så de är lite svårt att känna på tyget..
    menar du trikå?
  • yrväder
    madebyinferno skrev 2008-09-08 14:02:09 följande:
    tvättar alla nya tyger jag ska sy av i 40 grader med lite tvättmedel men inget sköljmedel, muddväven står jag dock lite frågande till om jag behöver tvätta dock, har från MG och S&S?!Förresten, ni som ritar egna mönster, har ni en såndär cool skräddarlinjal som finns på S&S tex och vad ritar ni på, typ favoritmönster som ska användas mycket???
    ja jag har en skräddarlinjal, men tja, jag har aldrig fattat hur svängarna används, jag har den mest för att rita långa raka linjer och vinkelräta hörn. mönster som jag använder mkt brukar jag ibland ta ohlssons dyra mönsterpapp, den är som tygaktig, eller så brukar jag tejpa ihop skrivarpapper, dom är nästan bäst, för ohlssons mönstertyg skrynklar sig lätt och så är dom svåra att vika ut ordentligt om man haft dom ihopvikta
  • car
    yrväder skrev 2008-09-08 14:17:34 följande:
    ja jag har en skräddarlinjal, men tja, jag har aldrig fattat hur svängarna används, jag har den mest för att rita långa raka linjer och vinkelräta hörn. mönster som jag använder mkt brukar jag ibland ta ohlssons dyra mönsterpapp, den är som tygaktig, eller så brukar jag tejpa ihop skrivarpapper, dom är nästan bäst, för ohlssons mönstertyg skrynklar sig lätt och så är dom svåra att vika ut ordentligt om man haft dom ihopvikta
    skrivarpapper?
  • Pillan81
    madebyinferno skrev 2008-09-08 14:02:09 följande:
    tvättar alla nya tyger jag ska sy av i 40 grader med lite tvättmedel men inget sköljmedel, muddväven står jag dock lite frågande till om jag behöver tvätta dock, har från MG och S&S?!Förresten, ni som ritar egna mönster, har ni en såndär cool skräddarlinjal som finns på S&S tex och vad ritar ni på, typ favoritmönster som ska användas mycket???

Jag använder inga särskilda linjaler när jag ritar egna mönster, funkar bra ändå. Jag ritar mönster på byggplast. Den håller verkligen bra, men den tar såklart lite plats.

• madebyinferno
    yrväder skrev 2008-09-08 14:17:34 följande:
    Jag köpte hos lokala sybutiken något tjockare mönsterpapper, liknar det som S&S har sina mönster utskurna i - skillnaden är att mitt går att stryka på men det går absolut inte S&S fick jag bittert erfara
    Är sugen på en sådan linjal av just de räta och långa delarna

Har för mig att jag sett någon som ritar på typ OH-plast men lite tradigt att tejpa ihop flera små A4, eller det kanske finns större ark??? Någon som vet eller känner igen sig??
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle