• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Caeruleus
    Kaja skrev 2008-09-10 08:47:19 följande:
    Nu har jag rockat blomkrukor. Höstens favorit tror jag faktiskt... Jag blev så himla nöjd med den!
    Tyckte den var superfin. Är verkligen imponerad över det du gör och vilket tempo du har. Under du har fixat ett helt plagg har jag klippt ut delarna

Lever du på att sälja dina plagg eller jobbar du oxå? Försökte hitta priserna på dina plagg men hittade inte, vart skiver du dem?

Angående min rosa tvätt så blev det mesta hyffsat ok efter en omgång klorin. En pikebody och ett av mina linnen är dock fortfarande rosa..
  • Mimmi 71

Mari78 m pojktriss skrev 2008-09-10 10:03:38 följande:

Har mailat dig
    Men "hördudu"! Har inte du tillräckligt med velour Kan erkänna att AMDA har fått ett mail av mig också

Har idag sytt i svart/vit-randig samt lila A&H velour som kommer på onämnt ställe om någon dag. Är så himla nöjd med denna velour.
  • Caeruleus

Jag har köpt 10mm tryckknappar och ett litet plastverktyg för att sätta fast dem med. Hur tjockt tyg kan man sätta knapparna i? Det blev nämligen lite tjockt vid halsmudden.

• PajaS

Hörni tjejer, ni som säljer till butiker: Har ni enskild firma, F-skatt eller vad det nu heter? Eller får/kan man göra på andra sätt?

Jag har fått en förfrågan från en butik som skulle vilja ha in bla mina retrokläder men hennes revisor säger att jag då måste ha företag. Är det någon som vill berätta hur ni gjort? Är det mycket "bök" med en så liten firma? Får gärna inboxa!

Mycket tacksam för svar!

PS: Har ringt skatteverket och enligt dem får man ju inte ens stå på marknader med hobbyverksamhet. Iaf inte göra det i vinstsyfte. Dock tjäna nästan 30 000 kr/år är ok. Hmmm. Fattar inte vart gränsen går

• Mimmi 71

Jag har sådan hejdlös energi med att sy för tillfället (Mari78 du kan få lite av mig ) men det kan kanske bero på att jag snart skall börja jobba och vill hinna med så mycket som möjligt. Denna vecka har lille G varit på inskolning och då har jag fått vara för mig själv mellan 9-11, näst vecka blir det mellan 9-13. Oj, vad mycket jag skall hinna med då Men jag känner att jag inte riktigt har grepp om vad han behöver så därför skall jag resten av dagen röja i hans garderob och plocka undan sådant som är urvuxet. Sedan fortsätter jag nog med att städa resten av huset som en längre tid har lågprioriteras. Sedan skall jag fortsätta producerandet. En spark i baken skulle jag dock behöva för att ta tag i det här med tryckning. Jag vet ju inte hur länge jag har tjatat om detta, men jag kommer liksom aldrig till skott. Får se vad som kan hinnas med under morgondagen.

Lite hjälp skulle jag även behöva: Är det någon som vet hur tidsinställningen på Blogspot fungerar. Har schemalagt några inlägg men tiden stämmer inte överens med verkligheten.

• Mimmi 71
    PajaS skrev 2008-09-10 10:43:50 följande:
    Hörni tjejer, ni som säljer till butiker: Har ni enskild firma, F-skatt eller vad det nu heter? Eller får/kan man göra på andra sätt?Jag har fått en förfrågan från en butik som skulle vilja ha in bla mina retrokläder men hennes revisor säger att jag då måste ha företag. Är det någon som vill berätta hur ni gjort? Är det mycket "bök" med en så liten firma? Får gärna inboxa! Mycket tacksam för svar! PS: Har ringt skatteverket och enligt dem får man ju inte ens stå på marknader med hobbyverksamhet. Iaf inte göra det i vinstsyfte. Dock tjäna nästan 30 000 kr/år är ok. Hmmm. Fattar inte vart gränsen går
    Det här med hobbyverksamhet är inte lätt då det inte finns några klara regler. Beror nog lite på vem man frågar. Tror att några som säljer till butik gör det på kommission och på det viset slipper ha företag. Då betalar butiken sociala avgifter. Att ha firma är väl inte så besvärligt, men även en lite enskild firma behöver ha bokföring (även hobbyverksamet) men dessutom revisor och årlig revision.
  • Kaja
    Caeruleus skrev 2008-09-10 10:29:13 följande:
    Tyckte den var superfin. Är verkligen imponerad över det du gör och vilket tempo du har. Under du har fixat ett helt plagg har jag klippt ut delarna Lever du på att sälja dina plagg eller jobbar du oxå? Försökte hitta priserna på dina plagg men hittade inte, vart skiver du dem?
    Jag har nog rensat alla priser från min sida. Det var ju vissa sajter som hrm-hrm inte tyckte om att man säljer saker och länkar till sin blogg.

Eftersom jag säljer saker så gör jag oftast så att jag syr flera plagg parallellt. Det tar liksom inte dubbelt så lång tid att sy två klänningar som det tar att sy en klänning. Det gör att jag VÄLDIGT ofta får många plagg klara ungefär samtidigt. Nu har jag 4-5 stycken saker som är klara, men som inte är bloggade om, men det kommer... För, när jag sedan sitter och grundsyr 5-6 par byxor så blir det total bloggtorka i ganska många dagar innan jag kan presentera något klart.

Jag lever INTE på att sälja mina plagg. Jag har en 75%-tjänst som it-konsult, men den svämmar ständigt över och både denna och förra veckan så har jag väl gjort en sådär 45 timmar. Ungefär.
  • car
    Mimmi 71 skrev 2008-09-10 10:46:02 följande:
    Jag har sådan hejdlös energi med att sy för tillfället (Mari78 du kan få lite av mig ) men det kan kanske bero på att jag snart skall börja jobba och vill hinna med så mycket som möjligt. Denna vecka har lille G varit på inskolning och då har jag fått vara för mig själv mellan 9-11, näst vecka blir det mellan 9-13. Oj, vad mycket jag skall hinna med då Men jag känner att jag inte riktigt har grepp om vad han behöver så därför skall jag resten av dagen röja i hans garderob och plocka undan sådant som är urvuxet. Sedan fortsätter jag nog med att städa resten av huset som en längre tid har lågprioriteras. Sedan skall jag fortsätta producerandet. En spark i baken skulle jag dock behöva för att ta tag i det här med tryckning. Jag vet ju inte hur länge jag har tjatat om detta, men jag kommer liksom aldrig till skott. Får se vad som kan hinnas med under morgondagen.Lite hjälp skulle jag även behöva: Är det någon som vet hur tidsinställningen på Blogspot fungerar. Har schemalagt några inlägg men tiden stämmer inte överens med verkligheten.
    inställningar, formateringar

där kan du ställa in tiden
  • car
    PajaS skrev 2008-09-10 10:43:50 följande:
    Hörni tjejer, ni som säljer till butiker: Har ni enskild firma, F-skatt eller vad det nu heter? Eller får/kan man göra på andra sätt?Jag har fått en förfrågan från en butik som skulle vilja ha in bla mina retrokläder men hennes revisor säger att jag då måste ha företag. Är det någon som vill berätta hur ni gjort? Är det mycket "bök" med en så liten firma? Får gärna inboxa! Mycket tacksam för svar! PS: Har ringt skatteverket och enligt dem får man ju inte ens stå på marknader med hobbyverksamhet. Iaf inte göra det i vinstsyfte. Dock tjäna nästan 30 000 kr/år är ok. Hmmm. Fattar inte vart gränsen går
    som jag förstått det hela räknas det som hobbyverksamhet så länge det inte är din huvudsakliga inkomst.
  • Kaja

Mimmi 71 skrev 2008-09-10 10:50:12 följande:

Det här med hobbyverksamhet är inte lätt då det inte finns några klara regler. Beror nog lite på vem man frågar. Tror att några som säljer till butik gör det på kommission och på det viset slipper ha företag. Då betalar butiken sociala avgifter. Att ha firma är väl inte så besvärligt, men även en lite enskild firma behöver ha bokföring (även hobbyverksamet) men dessutom revisor och årlig revision.
    Nu stänger de väl snart av mig för man får väl inte diskutera sånt här... Men. Man kan gå på kommission. I sådana fall så får du skicka en faktura månadsvis till företaget. De ska då betala moms på sin intäkt och så kvittar de din faktura mot sin inkomst när de säljer. Däremot så brukar många firmor justera %-satsen för kommission om du inte har f-skatt, eftersom de inte får dra momsen. Därför så brukar de hänvisa till revisorn för att slippa krånglet, men du måste INTE ha f-skattsedel.

Du får ha hobbyverksamhet om du inte driver det varakatigt och med vinstsyfte. Årlig inkomst har ingen betydelse, men går du över 30000 i omsättning så måste du betala moms. Hobbyverksamhet deklareras på en särskild blankett vid deklarationen och enskild firma går på ett särskilt sätt.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle