• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Jalapeno
    AMDA skrev 2008-09-10 11:52:15 följande:
    Tyras föräldrar skrev 2008-09-10 11:51:06 följande:
    HAHAHA jaaa jag har mina små böjelser hehe
  • Mimmi 71
    LA Woman skrev 2008-09-10 11:59:04 följande:
    Haha....menade ju såklart elefanterna De sa ju i slutet av augusti när man beställde....har det blivit försenat?
    Ja det blev något fel när de skulle trycka. Mitten/slutet av september är aktuell tid, tror jag.
  • Dora
    Kallokanin skrev 2008-09-10 11:50:17 följande:
    Jag säljer inte kläder, men dock en del annat. För er som funderar på enskild firma vill jag tipsa om ett jättebra bokföringsprogram som heter Visma enskild firma, lätt att använda och hjälper dessutom till med deklarationen!Skatt ska man betala även för alla inkomster på hobbyverksamhet över 7000:- om jag minns rätt. Om det inte är ändrat, vill säga! (Bäst att gardera sig. )
    Skatt betalar man från första kronan.
    Bäst att diskutera detta på sytokig istället innan vi blir avstängda allihopa.
  • Mazzy

Vad mycket fina alster ni skapat igen allihop! Kaja: dina applikationer är underbara! Tack också för stöttande ord om sonen - han mår bra nu!

• Botilda

Ja så är det, skatt på intäkter från hobbyverksamhet betalar man från första kronan. Det finns inget fribelopp. Intäkterna läggs ovanpå den vanliga inkomsten i deklarationen. MEN kan kan kvitta intäkterna mot utgifter. Det finns en broschyr att ladda ner från Skatteverket som handlar om hobbyverksamhet. Där finns många svar.

• Kallokanin

Nog måste man väl få diskutera skatt på ett forum? Helgalet annars!

• PajaS
    Kallokanin skrev 2008-09-10 14:05:48 följande:
    Nog måste man väl få diskutera skatt på ett forum? Helgalet annars!
    Ja, det måste jag verkligen hålla med om.

Hmmm. Det verkar vara en djungel detta och vad som betraktas som hobbyverksamhet och inte verkar ju, som någon skrev, bero på vem på skatteverket man frågar.

Jag har aldrig funderat på detta förut, men det måste ju i slutändan blir rätt dyra kläder i butikerna? (Men då är det ju EXKLUSIVA kläder! )
  • Kaja
    PajaS skrev 2008-09-10 14:30:40 följande:
    Jag har aldrig funderat på detta förut, men det måste ju i slutändan blir rätt dyra kläder i butikerna? (Men då är det ju EXKLUSIVA kläder! )
    Lite räkning för en klänning:
    + Tygkostnad (0,5 m á 100 kr/metern) = 50 kr
    + Knappar (2st á 3 kr) = 6 kr
    + Arbetskostnad (1 timme á 100 kr/timmen) = 100 kr
    + Kommission 40% = 104 kr
    = 260 kronor i butikspris

Om någon har en firma och syr för 100 kronor i timmen och ska betala skatt och arbetsgivaravgift på det så kan de väl kvittera ut typ 50 kronor i timmen eller något i den stilen. Jobbar den som syr då 160 timmar i månaden så kan denna någon kvittera ut 8000 kronor.

Om den som syr dessutom har omkostnader i form av avskrivning på maskiner och kostnad för lokaler och kanske lite för administration så är kanske 300 kronor i timmen en rimlig ersättning??

Lite räkning för en klänning:
    + Tygkostnad (0,5 m á 100 kr/metern) = 50 kr
    + Knappar (2st á 3 kr) = 6 kr
    + Arbetskostnad (1 timme á 300 kr/timmen inkl avskrivningar mm) = 300 kr
    + Kommission 40% = 237 kr
    = 593 kronor i butikspris

Detta skulle då resultera i en lön som borde ligga på en någorlunda normal månadslön.

Räknar man på det sättet så börjar man uppskatta allt hantverk! Och dessutom så är det inte så konstigt att kända designers kan ta 20 000 kronor för sina kläder. Undrar ärligt om de verkligen ens har täckning för alla sina kostnader då??
  • PajaS

Tusen tack Kaja för ditt inlägg!

Men säg mig, får då butiksägaren dra av i sin dek. för kommissionen?

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle