• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • bananna

Åh, vad bra med en sytråd! Här kommer jag säkert komma in och ställa dumma frågor en gång i kvarten för nu har jag börjat sy till den kommande bebisen.

Jo, min första fråga handlar om ett babynest som jag precis sytt klart (trodde jag...). Grejen är att jag som vanligt inte ville följa de beskrivningar som finns, utan göra en lite smartare lösning. För att kunna använda delarna var för sig, sydde jag inte ihop korven med botten utan satte istället ett antal knytband runt om på yttertyget på både korven och botten för att kunna sätta ihop delarna med varandra. Dessutom la jag till en innerkudde till korven och gjorde två separata fodral till botten - så att det blir lite smidigare att tvätta.

Nåväl, nu funderar jag ändå på att sy ihop delarna - dels känns konstruktionen med band lite ranglig och så börjar jag noja över att bebisen kanske kan fastna, få in en kroppsdel, på något sätt mellan botten och korven. Jag har satt sammanlagt 7 band runt om, vilket gör att det blir ganska stora glipor (typ 20 cm) mellan banden.

Hmmm, hoppas det inte blev en allför krånglig förklaring nu, men vad tycker ni? Ska jag sy ihop de två delarna eller låta bli? Eller kanske strunta i att ha en botten helt och hållet och bara använda korven?

• madebyinferno
    bananna skrev 2008-09-10 21:12:53 följande:
    Åh, vad bra med en sytråd! Här kommer jag säkert komma in och ställa dumma frågor en gång i kvarten för nu har jag börjat sy till den kommande bebisen. Jo, min första fråga handlar om ett babynest som jag precis sytt klart (trodde jag...). Grejen är att jag som vanligt inte ville följa de beskrivningar som finns, utan göra en lite smartare lösning. För att kunna använda delarna var för sig, sydde jag inte ihop korven med botten utan satte istället ett antal knytband runt om på yttertyget på både korven och botten för att kunna sätta ihop delarna med varandra. Dessutom la jag till en innerkudde till korven och gjorde två separata fodral till botten - så att det blir lite smidigare att tvätta. Nåväl, nu funderar jag ändå på att sy ihop delarna - dels känns konstruktionen med band lite ranglig och så börjar jag noja över att bebisen kanske kan fastna, få in en kroppsdel, på något sätt mellan botten och korven. Jag har satt sammanlagt 7 band runt om, vilket gör att det blir ganska stora glipor (typ 20 cm) mellan banden.Hmmm, hoppas det inte blev en allför krånglig förklaring nu, men vad tycker ni? Ska jag sy ihop de två delarna eller låta bli? Eller kanske strunta i att ha en botten helt och hållet och bara använda korven?
    Gissar att du använt ett liknande mönster jag sydde efter när jag väntade dottern och jag struntade helt i botten och det fungerade utmärkt, hade stor användning av den och maken saknade den med minstingen (hade sålt den ) så till kommande bebis får jag nog sy en ny...
  • bananna
    Svar på #4883
    Tack för snabbt svar!

Jo, det känns ju som att en botten inte är helt nödvändigt faktiskt. Inte så länge nestet ska användas i sängen iallafall. Och skulle jag vilja använda den i typ soffan, på golvet eller så någon gång så kan jag ju knyta på min botten vid de tillfällena helt enkelt - då har man ju bättre uppsikt över bebisen än under natten. Vad tror ni om det?
  • sarahl

jo, om det inte var för att fläcken sitter så nedrans högt upp. ca 2 cm under kantbandet i sprundet.

Tygtiiger skrev 2008-09-10 21:25:18 följande:
    Känguruficka??
  • Tygtiiger
    sarahl skrev 2008-09-10 21:32:30 följande:
    jo, om det inte var för att fläcken sitter så nedrans högt upp. ca 2 cm under kantbandet i sprundet.
    Är den för stor för en dekorationsknapp?
  • sarahl

hur tänker du nu?

Tygtiiger skrev 2008-09-10 21:33:54 följande:
    Är den för stor för en dekorationsknapp?
  • Kakan83

Hej på er!

Är det några här som prenumerar på Ottobre design? Har ni fått hem höst numret i brevlådan? Om inte, vet ni när det kommer?

• Tygtiiger
    sarahl skrev 2008-09-10 21:34:50 följande:
    hur tänker du nu?
    Jag kollade på traderaklänningen. Om fläcken sitter mitt under sprundet kan man ju sätta dit en lite roligare knapp som dekoration, alternativt tre knappar på rad. Så döljer du fläcken under. Annars är det nog bara att slänga den i tvättmaskinen med klorin och hålla tummarna för att fläcken försvinner men färgerna håller...
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle