• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Kallokanin

Kaja: Man måste dessutom lägga på moms på butikspriset (och även innan butikspris om tillverkaren har företag). Visst börjar man uppskatta allt hantverk!! Svårt att få betalt för den tid man lägger ner.

• car

Hur lång leveranstid brukar stoff i stil ha? Visst brukar de vara rätt snabba med leveransen? 1 vecka?

Kom just på att jag måste beställa, och det är rätt akut tidspress

• Kaja
    PajaS skrev 2008-09-10 14:59:40 följande:
    Tusen tack Kaja för ditt inlägg!Men säg mig, får då butiksägaren dra av i sin dek. för kommissionen?
    Som jag har fattat det så är kommission detsamma som en inkomst och ska deklararas därefter. Den fakturan som konstnären/hantverkaren ställer till butiken ska motsvara de 60% som den ska ha och det kvittas då mot den inkomsten som butiken får för varan.

Observera att det skiljer sig åt vilken kommission en butik tar. En del tar 20% och Designtorget tar 57% (eller något i den stilen + veckohyra) för oregistreade företag. 40% verkar däremot vara ett ganska vedertaget snitt.
  • Kaja
    Kallokanin skrev 2008-09-10 15:05:57 följande:
    Kaja: Man måste dessutom lägga på moms på butikspriset (och även innan butikspris om tillverkaren har företag). Visst börjar man uppskatta allt hantverk!! Svårt att få betalt för den tid man lägger ner.
    Nja, nästan. Butiken momsar på sin kommission och den som tillverkar momsar på sin del. Butiken kommer visserligen att momsa på hela beloppet, men ska tydligen kunna dra av den moms som tillverkaren ställer till butiken. Om tillverkaren är privatperson så var det visst lite kinkigt med att dra momsen, därav att många inte vill göra affärer med privatpersoner...
  • Mimmi 71
    car skrev 2008-09-10 15:09:02 följande:
    Hur lång leveranstid brukar stoff i stil ha? Visst brukar de vara rätt snabba med leveransen? 1 vecka?Kom just på att jag måste beställa, och det är rätt akut tidspress
    Beställde i måndags och fick min orderbekräftelse idag, 12-14 dagars leveranstid stod det på den. Skall ma beställa från S&S så får man tyvärr inte ha bråttom. Lite extra tid tar det väl nu när den nya katalogen precis har kommit ut.
  • Caeruleus

Hur är SOS stretchjersey tex jämfört med E-slöjds?
    Är det vita genomskinligt?

Sydde mitt 2a plagg med vit jersey från Dollys och blev så besviken på tyget, sladdrigt och mer genomskinligt än jag trott

• car
    Mimmi 71 skrev 2008-09-10 15:15:23 följande:
    Beställde i måndags och fick min orderbekräftelse idag, 12-14 dagars leveranstid stod det på den. Skall ma beställa från S&S så får man tyvärr inte ha bråttom. Lite extra tid tar det väl nu när den nya katalogen precis har kommit ut.
    ok, typiskt. jaja, kan inte hjälpas.

glömde beställa verktyg till mina tryckknappar vid senaste beställningen, och utan de kan jag inte få ut mina rockade saker. klantigt av mig
  • Dora

Igår sydde jag för första gången fast namnlappen utanpå plagget. (jagbrukar alltid sätte den i nacken eller linningen anars) Men när man syr på längden på namnlappen blir det ju som maskor. Hur fult som helst. Och att bara sy kortsidorna blir ju inte heller bra. Hur gör ni?

• Mimmi 71
    Dora skrev 2008-09-10 15:42:42 följande:
    Igår sydde jag för första gången fast namnlappen utanpå plagget. (jagbrukar alltid sätte den i nacken eller linningen anars) Men när man syr på längden på namnlappen blir det ju som maskor. Hur fult som helst. Och att bara sy kortsidorna blir ju inte heller bra. Hur gör ni?
    På alla muddbyxor så syr jag fast lappen i i rumpan, och jag accepterar att det blir lite färgskiftningar. Lite trist men tycker att det går an.

Caeruleus skrev: Hur är SOS stretchjersey tex jämfört med E-slöjds?
    Är det vita genomskinligt?

Den vita vet jag inte hur den är, har aldrig testat. Har dock svurit över vit mudd jag också, för det är så trist när den är genomskinlig. I övrigt tycker jag att mudden från S&S är toppen. Försöker i möjligaste mån att använda denna. Tycker kanske inte det går att jämföra med E-slöjd för S&S är mer stretchig, E-slöjd brukar jag aldrig använda som mudd då jag tycker den är alldeles för stum. Annars är S&S rätt så lik E-slöj i tjocklek tycker jag nog.
  • lilla sol

LA Woman skrev 2008-09-10 11:55:54 följande:

När skulle jofotex få in uggletyget igen?
    [/citat]
    AMDA skrev 2008-09-10 11:56:35 följande:
    LA Woman skrev 2008-09-10 11:55:54 följande:
    Samtidigt som de gröna elefanterna
    Denna eller nästa vecka fick jag höra när jag var där...
    Och det skulle komma bland annat klarblå ugglor, det hade jag missat!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle