• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • THEA och Grodan
    yrväder skrev 2008-09-12 14:44:30 följande:
    www.screentec.sedet är deras eget märke så det är bara dom som har dom.
    Okej, tack så mycket
    Tilde 980430 och Alexander 070818 och förhoppningsvis en liten 2009
  • THEA och Grodan

Den självfixerande, har du provat den?? Tycker jag verkar kanon, ingen strykning alls ju 

Tilde 980430 och Alexander 070818 och förhoppningsvis en liten 2009
  • yrväder

alex 07 skrev 2008-09-12 15:09:22 följande:

Den självfixerande, har du provat den?? Tycker jag verkar kanon, ingen strykning alls ju 
    nej det har jag inte. Jag har inte testat den andra heller. det är thea som har den. det stod visst fixeringstids på burken.
  • Lines underbarn

Puffar på med mina frågor!

Om jag syr på ett kantband i halsringningen på en tröja och vill sy dit raksöm på kanten, ska jag använda någon form av elastisk raksöm då? Eller förstärkt raksöm? Vilken är skillnaden mellan dessa sömmar?

Någon som har en trikåfot? Hur ser den ut? Hur funkar den? Vad heter den på engelska?

Finns det någon speciell pressarfot för applikationer?

Någon som har en Janome 5018 och vet något om den?

• Pillan81
    Lines underbarn skrev 2008-09-12 17:32:12 följande:
    Puffar på med mina frågor! Om jag syr på ett kantband i halsringningen på en tröja och vill sy dit raksöm på kanten, ska jag använda någon form av elastisk raksöm då? Eller förstärkt raksöm? Vilken är skillnaden mellan dessa sömmar?Någon som har en trikåfot? Hur ser den ut? Hur funkar den? Vad heter den på engelska?Finns det någon speciell pressarfot för applikationer? Någon som har en Janome 5018 och vet något om den?
    Jag brukar använda mig utav den förstärkta raksömmen som är elastisk. Är inte förstärkt och elastisk raksöm samma sak??
    Min vanliga pressarfot är genomskinlig så jag har inte någon särskild till applikationer.
    Trikåfot vill jag också veta om.
  • Pochahontas

Jag kör smal tvillingnål. Ena sömmen precis mellan ringningen och tyget i plagget, och den andra sömmen två mm in på ringningen. Blir jättefint.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • cooki

LumLumLum - Men basic klarar jag mig nog rätt bra på, ska som sagt inte så så värst avancerade saker. Mest raksöm och zickzack. Finns det nån bra söm till att sy i stretch (velour)?

lilllinda & Rostis- Tack för tipset! Ska googla lite och se vad jag hittar!

• LumLumLum
    cooki skrev 2008-09-12 19:09:55 följande:
    LumLumLum - Men basic klarar jag mig nog rätt bra på, ska som sagt inte så så värst avancerade saker. Mest raksöm och zickzack. Finns det nån bra söm till att sy i stretch (velour)?lilllinda & Rostis- Tack för tipset! Ska googla lite och se vad jag hittar!
    Ja, det finns sk. hushållsoverlock på den. Och den funkar bra att sy med tvillingnål med.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle