• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • lilllinda
    Dora skrev 2008-09-11 12:40:34 följande:
    Ja herrejösses! Nästan 300 spänn metern! :-O Men gud vad fint det var.
    Ja visst är det fint! Jätteläckert att sy kläder av!
  • lilllinda
    cooki skrev 2008-09-11 21:40:05 följande:
    Tänkte höra med er som kan... Ska köpa en ny symaskin och tänkte lägga 2000-3000:- (helst så lite som möjligt ). Vad skulle ni rekommendera? Hittade en Husqvarna Emerald 116 för 2500:-, är det nåt att ha? Kom gärna med förslag på vad jag bör satsa på! Jag syr inget avancerat - gardiner, kuddar, påslakan, mössor osv. Inget märkvärdigt med andra ord.
    Jag har en emerald 183 och den är underbar! Köpte min via nätet från Danmark, mycket billigare än här i Sverige (sparade 2500 på köpet) o frakten gick på 99 kr.
    Kommer inte ihåg vad shopen heer, har tipsat om den förut men det är ett tag sedan...
  • lilllinda

Beställt lite fr e-slöjd nu. Är inne o kikar lite på mg tyger har de bra trikå? Blev sugen på att köpa lite randigt bla den blå/gröna på sid 1 bland randig trikå.

• Rostis
    cooki skrev 2008-09-11 21:40:05 följande:
    Tänkte höra med er som kan... Ska köpa en ny symaskin och tänkte lägga 2000-3000:- (helst så lite som möjligt ). Vad skulle ni rekommendera? Hittade en Husqvarna Emerald 116 för 2500:-, är det nåt att ha? Kom gärna med förslag på vad jag bör satsa på! Jag syr inget avancerat - gardiner, kuddar, påslakan, mössor osv. Inget märkvärdigt med andra ord.
    jag har en Emerald 118 (köpt till julen 2006) och jag älskar den, otroligt stark (sytt 12 lager manchester med den) och enkel med sömbyten och inställningar. Rekomenderar.
  • yrväder

Tyras föräldrar skrev 2008-09-11 23:40:16 följande:

jag har fått paket idag och det är verkligen någon som listat ut vad mina döttrar gillar! jag ska klura lite innan jag bloggar och river bort skyddet för lapparna. jag har itne bara fått paket, jag har fått en ny last. Guitar Hero - fi f-n vad kul det är!
    Då ska du prova rockband
  • Botilda

Alex, jag tror att tyska Volksfaden har en del. Kolla där:
    www.volksfaden.de. De är snabba och bra att ha att göra med, tycker jag.

• Lines underbarn
    GOBLIgobli skrev 2008-09-11 21:44:55 följande:
    Jag har denna www.janome.se/ En rätt enkel men prisvärd maskin för knappa 3 papp. Kompletterade med trikåfot för 120kr vilket underlättar sömnad i trikåtyger.
    Hur ser en trikåfot ut? Hur funkar den?

Ni som syr applikationer, har ni någon speciell applikationsfot till symaskinen? Jag har sett att det finns pressarfötter i genomskinlig plast, kan det vara en sån man behöver?
  • sarahl

yrväder- tyget med troll på vad kommer det ifårn, skulle man haft till en tröja.

• yrväder
    sarahl skrev 2008-09-12 08:13:08 följande:
    yrväder- tyget med troll på vad kommer det ifårn, skulle man haft till en tröja.
    jag har tryckt det själv.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle