• Therese33

Barnförsäkringar

Hur har ni gjort med barnförsäkringar? Enligt Länsförsäkringar så fick vi bara teckna olycksfall fram tills 5 års ålder och Trygghansa har tills 1 års ålder då dom gör en omprövning.
    Vår son är fullt frisk så jag förstår inte problemet...

• Svar på tråden Barnförsäkringar
  • knäppisen

Om allt är gjort på Neo så kan du bara hänvisa till att han var inskriven på Neo på xx sjukhuset och ange tidpunkter. Då skickar de efter journalerna och de får själva kolla vad han gått igenom. Det är ju en omöjlighet annars att komma ihåg alla undersökningar själv.

Niinis skrev 2008-06-18 18:33:29 följande:
    min son är född v.24 och jag ska nu fylla i papper får en försäkring hos trygg hansa, men det är ju en miljon frågor! jag kan ju itne änns hälften, hur har ni svarat på delen där man ska skriva in alla sjukdomar osv. minns ju knappt något från neo tiden:/
  • Gumpan

Som sagt så fick min son en helförsäkring hos trygghansa. (sjuk och olycks)
    Jag behövde inte fylla i några papper utan de begärde själv att få se journalerna. Killen som va hemma hos oss frågade bara lite om honom. Och i och med att allt har varit bra med sonen så sa han att de inte skulle vara några problem.
    Alvin föddes ju i vecka 29+0. Vägde 1370g.

• stjärnströssel

har precis bytt...haft scandia..byter till trygg hansa trygga barn +..känns lite jobbigt då jag itne vet om jag gör jag rätt..man försöker jämföra osv..men gör det pga att jag har andra försäkringar där.

det blåser på toppen
  • Misilo

Fråga till Gumpan: Är det inga undantag alls i er försäkring om vad den inte kommer täcka? Trygg Hansa sa att vi kunde försäkra om ett år, om lillkillen var frisk då, men att allt som kan härröra till en förtidig födsel räknas INTE med i försäkringen. Så med andra ord; det mesta kan ju tolkas som att det beror på en förtidigfödsel (glasögon, synnedsättning, astma, nedsatt immunförvar, problem med mage, ont i nacke/axlar, koncentrationsvårigheter,huvudvärk, hjälpmedel av olika slag etc.) Så det kändes inte aktuellt för oss :(

• Gumpan

Misilo: Nej vi har inte några villkor. Har även tecknat en tryggabarn plus. Han fick sin försäkring när han var ungefär ett halvår.

• cloudberry79
    Gumpan skrev 2008-06-22 19:19:04 följande:
    Misilo: Nej vi har inte några villkor. Har även tecknat en tryggabarn plus. Han fick sin försäkring när han var ungefär ett halvår.
    Så orättvist ändå det kan vara! V har inte haft en enda komplikation sedan vi kom hem och är helt frisk enligt läkarna, ändå fick vi beskedet att återkomma vid 18 månaders ålder...
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Gumpan
    Svar på #26
    Men hade han några problem på sjukhuset? Alvin har inte haft några problem alls. Vet inte om de kan ha nån inverkan på deras beslut.
  • Livsglädjen

If:s säljare pratade med mig i över en timme på telefon (inte bara om barnförsäkring, men ändå...) och sedan när jag hållit på och fyllt i alla dessa krångliga frågor så tog det tre dagar innan vi fick svar
    "tack för ansökan, men tyvärr... ...välkommen att teckna olycksfallsförsäkring..."
    När jag ringde upp och frågade vad de baserade avslaget på så fick jag till svar att det var för låg födelsevikt (935 gram)! Jag var välkommen med ny ansökan när min son har gjort femårskontrollen! Det är nästan tre år dit!!!
    Jag hade strax efter födelsen fått beskedet att jag kunde göra en ny ansökan när min son var 18 månader. Skitsnack! Varför säger de inte på en gång att vi får avslag. Jag har lagt ned jättemycket tid och möda på att fylla i alla papper rätt...

När jag sedan pratade med Länsförsäkringar så sa de inte heller något om vikten, men de glömde att skicka ansökningspapper till mig, så när jag ringde för att påminna dem passade jag på att fråga om de hade samma idiotiska regler som If. Tro mig eller ej, men då visar det sig att de har de på LF också! Varför kunde den första säljaren där inte klämma ur sig det då?! Hade även där fått besked strax efter sonens födelse att det gick bra att lämna in en ansökan efter 18 månaders ålder.

Trygg Hansa hade även de nämnt 18 månader men när jag ringde upp dem för et tag sedan undrade säljaren om jag kunde komma in på kontoret så skulle han hjälpa mig att fylla i formuläret. Jag fick inte ens hålla i pennan själv och det blev en massa kladd i ansökan, men en ansökan fick jag göra.
    Jag blev jätteledsen när jag relativt snabbt efteråt fick ett kuvert hem från TH och trodde att det var ett avslag på ansökan. Till min förvåning står det att de tackar för ansökan och berättar att min son är olycksfallsförsäkrad fram tills ansökan är bedömd! Det är några månader sedan nu, men säljaren sa att jag inte skulle räkna med något besked förrän efter tidigast tre månader p.g.a. omständigheterna kring sonens födelse. De skulle begära ut journaler från sjukhusen (och han har varit på fyra olika!!!) så det tar tid.

Men hoppet lever!
    Under tiden är han försäkrad genom mitt fack, utan hälsodeklaration...

• cloudberry79
    Gumpan skrev 2008-06-23 00:51:30 följande:
    Svar på #26Men hade han några problem på sjukhuset? Alvin har inte haft några problem alls. Vet inte om de kan ha nån inverkan på deras beslut.
    De motiverade sitt beslut med att Vidar ännu går på kontroller, vilket alltså är de rutinmässiga kontroller de gör på alla prematurbarn i mitt län, oavsett om de har några problem eller ej.
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
Svar på tråden Barnförsäkringar