• Therese33

Barnförsäkringar

Hur har ni gjort med barnförsäkringar? Enligt Länsförsäkringar så fick vi bara teckna olycksfall fram tills 5 års ålder och Trygghansa har tills 1 års ålder då dom gör en omprövning.
    Vår son är fullt frisk så jag förstår inte problemet...

• Svar på tråden Barnförsäkringar
  • Maria C S 75
    Livsglädjen skrev 2008-07-15 22:37:42 följande:
    Fick häromdagen avslag från TryggHansa på edvins försäkringsansökan. Orsak: "Edvins ryckningar i benen samt att han fortfarande regelbundet besöker barnkliniken"Jag kastade mig på telefonen och frågade varför "ryckningarna i benen skulle vara ett hinder då läkarna gjort EEG och konstaterat att det är helt normalt (att det antagligen är någon sorts onani som gör att han sparkar med benen). Då svarade utredaren att de inte hade någon notering om att det var gjort något EEG. Det gjordes 1 april svarade jag. De hade bara anteckningar från 17 mars! Sedan sa jag att inskriven på barnkliniken för kontroller kan han ju vara tills han är 18 år!!! Då tyckte utredaren att det brukar de flesta inte vara!!! Men om läkaren säger att var så vänliga och återkom om fem år för kontroll av lungorna, så innebär det ju faktiskt att han fortfarande är inskriven... Jag lyckades iaf få ett löfte om att få återkomma med en ny ansökan efter nästa träff på barnkliniken (i september/oktober).De brukar ju aldrig komma med något när vi har varit på återbesök, det känns mest som om de bara vill kolla av att han växer som han ska. Jag tror att jag ska fråga läkaren nästa gång om de kan skriva in i journalen att han inte behöver återkomma fler gånger. Vill läkaren att vi ska kolla mer så kan jag själv ringa och boka en tid efter ett bestämt intervall.Ja, ja, det tog på krafterna att läsa det nedslående svarsbrevet från Trygg Hansa iaf, jag grät som en toka i säkert tio minuter. Jag har kämpat med flera bolag och fått avslag alla gånger på grund av Edvins födelsevikt (935 g) och varje avslag känns så bittert eftersom jag själv inte ser något problem med Edvin! Han är ju snart 2½ år gammal! Försäkringsbolagen ser inte till individen, utan bara till riskgruppen! Dessutom känns det än mer bittert när man ser att en del får försäkringar utan problem trots liknande situationer... Då måste det ju bero på handläggare som tolkar på olika sätt...
    Hi hi hi det där med ryckningar, det gör min kille mé. Läkaren sa att nä det är inget att oroa sig för, han har bara hittat ett sätt att göra det skönt
    Bra sätt att somna på
    Var lite orolig över vad dom på dagis skulle säga men ingen har sagt något.
    Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
  • Schäfer
    Livsglädjen skrev 2008-07-15 22:37:42 följande:
    Fick häromdagen avslag från TryggHansa på edvins försäkringsansökan. Orsak: "Edvins ryckningar i benen samt att han fortfarande regelbundet besöker barnkliniken"Jag kastade mig på telefonen och frågade varför "ryckningarna i benen skulle vara ett hinder då läkarna gjort EEG och konstaterat att det är helt normalt (att det antagligen är någon sorts onani som gör att han sparkar med benen). Då svarade utredaren att de inte hade någon notering om att det var gjort något EEG. Det gjordes 1 april svarade jag. De hade bara anteckningar från 17 mars! Sedan sa jag att inskriven på barnkliniken för kontroller kan han ju vara tills han är 18 år!!! Då tyckte utredaren att det brukar de flesta inte vara!!! Men om läkaren säger att var så vänliga och återkom om fem år för kontroll av lungorna, så innebär det ju faktiskt att han fortfarande är inskriven... Jag lyckades iaf få ett löfte om att få återkomma med en ny ansökan efter nästa träff på barnkliniken (i september/oktober).De brukar ju aldrig komma med något när vi har varit på återbesök, det känns mest som om de bara vill kolla av att han växer som han ska. Jag tror att jag ska fråga läkaren nästa gång om de kan skriva in i journalen att han inte behöver återkomma fler gånger. Vill läkaren att vi ska kolla mer så kan jag själv ringa och boka en tid efter ett bestämt intervall.Ja, ja, det tog på krafterna att läsa det nedslående svarsbrevet från Trygg Hansa iaf, jag grät som en toka i säkert tio minuter. Jag har kämpat med flera bolag och fått avslag alla gånger på grund av Edvins födelsevikt (935 g) och varje avslag känns så bittert eftersom jag själv inte ser något problem med Edvin! Han är ju snart 2½ år gammal! Försäkringsbolagen ser inte till individen, utan bara till riskgruppen! Dessutom känns det än mer bittert när man ser att en del får försäkringar utan problem trots liknande situationer... Då måste det ju bero på handläggare som tolkar på olika sätt...
    Jag blir lite nyfiken på vad det är för ryckningar? Hur ter de sig och vad säger läkarna att det är?
  • Livsglädjen
    Schäfer skrev 2008-07-20 00:40:46 följande:
    Jag blir lite nyfiken på vad det är för ryckningar? Hur ter de sig och vad säger läkarna att det är?
    de tror att det är någon sorts onani(precis som marie cs 75 skriver) de har ju gjort eeg för att kolla om det är något neurologiskt och sett att allt var helt normalt. det är bara det att trygg hansa inte har sett resultatet från eeg:n så de tror att det är något allvarligt!
    han tar sig åt snoppen och sparkar med benen, säger ingenting, svettas en del
  • Maria C S 75
    Livsglädjen skrev 2008-07-21 12:46:46 följande:
    de tror att det är någon sorts onani(precis som marie cs 75 skriver) de har ju gjort eeg för att kolla om det är något neurologiskt och sett att allt var helt normalt. det är bara det att trygg hansa inte har sett resultatet från eeg:n så de tror att det är något allvarligt!han tar sig åt snoppen och sparkar med benen, säger ingenting, svettas en del
    Vänta du tills ljuden kommer HemlisFlört.
    Undrar om alla killar gör så här eller om det bara är våra?
  • knäppisen

Maria C S 75 skrev 2008-07-21 19:32:06 följande:

Vänta du tills ljuden kommer .Undrar om alla killar gör så här eller om det bara är våra?
    När min kille (22 mån okorr, 19 mån korr) sitter på pottan säger han "stäng dörren". Då vill han sitta i fred o pilla på snoppen. Länge länge.
  • Therese33

Trygg-hansa har en viktgräns på 1.300 g, väger dom under så är det blankt nej, dock kunde vi teckna olycksfallsförsäkringen och återkomma när han är 18 månader, är han frisk då så kan man teckan sjukdom.
    LF var det blankt nej med sjukdomsdelen, vi skulle återkomma när han är 5 år!! Helt sjukt, han är ju hur frisk som helst.
    Morotsstavar: Har ni fått något besked från Skandia? Hade varit intressant att höra hur dom resonerar...

Är det någon som har någon erfarenhet av ACD-försäkringar och är den en sjukdom- och olycksfallförsäkring?

• Maria C S 75
    knäppisen skrev 2008-07-21 20:58:12 följande:
    Maria C S 75 skrev 2008-07-21 19:32:06 följande: När min kille (22 mån okorr, 19 mån korr) sitter på pottan säger han "stäng dörren". Då vill han sitta i fred o pilla på snoppen. Länge länge.
    hi hi hi killar
  • Maria C S 75

Jag har inte följt hela tråden men jag vet när jag letade efter ett aleternativ tror jag det var så att om man själv var försäkrad hos Folksam kunde man få en barnförsäkring via dem utan att fylla i någon "hälso" blankett. Det var en billig försäkring men ersättningsnivåerna var inte de bästa. Och frågan är om de stått för de det lovat om det senare kommit fram att han hade så låg födelsevikt. Men kanske bättre än inget.

• Proletariatet

Therese33: Nej, vi har inte fått något besked än, antar att det tar dit för dem att gå igenom alla journaler och så. Skriver i tråden direkt jag hör något.

• Proletariatet

Idag fick vi brev från skandia *jävla arslen*

" Er ansökan om barnförsäkring för ---Tyra----
    Vi har nu tagit del av hälsohandlingarna.
    Med hänsyn till uppgifterna om Tyras låga födelsevikt, kan vi inte bevilja barnförsäkringen. En förklaring till detta är följande:

En barnförsäkring är avsedd att ge ersättning vid sjukdom eller olycksfallsskada. Om den som söker försäkring redan har en åkomma eller kan antas löpa påtagligt ökad risk att drabbas av försäkringsfall, täcker inte premien denna ökade risk. Vi kan därför inte alltid bevilja barnförsäkringen.

För att Tyra inte skall vara utan försäkringsskydd vid olycksfall vill vi istället erbjuda en begränsad barnolycksfallsförsäkring. Försäkringen gäller endast för skador som uppkommit genom olycksfall. Försäkringen omfattar:

*Invaliditetskapital vid medicinsk invaliditet
    *Dödfallskapital (0,5 basbelopp)
    *Ersättning för läke-, tandskade- och resekostnader

Ni kan välja om försäkringsbeloppet vid invaliditet skall ha 10 eller 20 prisbasbelopp. För 10 basbelopp är premien 308 kr/år och för 20 basbelopp är den 410 kr/år. Premie och försäkringsbelopp följer basbeloppet och ändras därför varje år. "

De skriver också att om vi inte är nöjda kan vi vända oss till domstol för att få ärendet prövat.

Nej, då skiter jag i att Skandia ska vara bäst för tillfället och försäkrar båda i samma bolag som jag är försäkrad i, det är jag nöjd med. Maken ska även kolla upp med sitt fack, kan man ha henne försäkrad i båda? Han som är ute och informerar om olika försäkringsbolag ska jag också kontakta, så han slutar sprida hopp när det iallafall inte går.

• cloudberry79

Låter som vårt brev och samma försäkringssäljare typ, fast hon som ringde oss var en kvinna. Vi har V försäkrad i båda fackens grupplivförsäkringar, man kan få från båda ställena.

LFG WOTLK
Svar på tråden Barnförsäkringar