• Therese33

Barnförsäkringar

Hur har ni gjort med barnförsäkringar? Enligt Länsförsäkringar så fick vi bara teckna olycksfall fram tills 5 års ålder och Trygghansa har tills 1 års ålder då dom gör en omprövning.
    Vår son är fullt frisk så jag förstår inte problemet...

• Svar på tråden Barnförsäkringar
  • Geri

Vår dotter var inte prematur men var väldigt sjuk första månaden och även om hon sen blev helt friskförklarad så fick vi nej av samtliga bolag vi ansökte hos (5 st). Till slut (efter många arga samtal) backade ett av bolagen och nu har vi fått full försäkring för henne. Såå tråkigt att det ska bli strul med sånt!

• jelikas
    cloudberry79 skrev 2008-07-11 23:56:41 följande:
    Om man jämför med de andra bebisarna i tråden är han ganska stor, så det blir ganska stor skillnad. Så fort de väger under 1500 så blir det mycket svårigheter med försäkringarna.
    Jo, han var ju ganska så stor mot de andra bebisarna men ville ändå dela med mig att just hans vikt oxå ställde till en hel del problem med ett bolag
  • MsBeauty

Är det bara vikten som avgör?

Min son vägde 700 gram, men har varit frisk hela tiden. Har tänkt kolla upp försäkringsbolag snart, men det ser inte ljust ut.. Men olycksförsäkring är okej?

• Maria C S 75

Jag vet att Trygghansa gör en utredning som tar ett par månader men jag har oxå hört att vikten spelar roll.

Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
  • cloudberry79

Vikten spelar ganska stor roll. Är födelsevikten under 1500 gram krävs journaler från sjukhuset och utredning om barnet är berättigat försäkring. Det vi ser som friskt (CPAP, lite syrgas osv) ses inte som friskt enligt försäkringsbolagen. Minsta avvikelse från normal födsel är hinder för att få en barnförsäkring.

LFG WOTLK
  • Maria C S 75
    cloudberry79 skrev 2008-07-12 13:19:44 följande:
    Vikten spelar ganska stor roll. Är födelsevikten under 1500 gram krävs journaler från sjukhuset och utredning om barnet är berättigat försäkring. Det vi ser som friskt (CPAP, lite syrgas osv) ses inte som friskt enligt försäkringsbolagen. Minsta avvikelse från normal födsel är hinder för att få en barnförsäkring.
    Tom med under 2000 gram.
    Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
  • MsBeauty

aha, ajdå. Räknas opererad ductus som "sjukdom"? Han ska ju inte påverkas av det efter operationen.

• cloudberry79
    MsBeauty skrev 2008-07-12 19:13:51 följande:
    aha, ajdå. Räknas opererad ductus som "sjukdom"? Han ska ju inte påverkas av det efter operationen.
    För oss räknades opererad pneumothorax, vilket inte har några kända följdsjukdomar.
    LFG WOTLK
  • LG74

Skulle precis skriva en tråd om försäkringar för prematurbarn när jag hittade denna. Låter som en djungel, vi har dessutom adopterat vårt barn. I de fallen är det svårt att få försäkringar utan undantag ändå så jag är inte direkt hoppfull just nu. Vi har dessutom inte jättemycket information om sjukhusvistelsen. Vår prins vägde 1050g, var 40 cm lång och föddes i vecka 30.

*SUCK*

• Livsglädjen

Fick häromdagen avslag från TryggHansa på edvins försäkringsansökan. Orsak: "Edvins ryckningar i benen samt att han fortfarande regelbundet besöker barnkliniken"
    Jag kastade mig på telefonen och frågade varför "ryckningarna i benen skulle vara ett hinder då läkarna gjort EEG och konstaterat att det är helt normalt (att det antagligen är någon sorts onani som gör att han sparkar med benen). Då svarade utredaren att de inte hade någon notering om att det var gjort något EEG. Det gjordes 1 april svarade jag. De hade bara anteckningar från 17 mars! Sedan sa jag att inskriven på barnkliniken för kontroller kan han ju vara tills han är 18 år!!! Då tyckte utredaren att det brukar de flesta inte vara!!! Men om läkaren säger att var så vänliga och återkom om fem år för kontroll av lungorna, så innebär det ju faktiskt att han fortfarande är inskriven... Jag lyckades iaf få ett löfte om att få återkomma med en ny ansökan efter nästa träff på barnkliniken (i september/oktober).

De brukar ju aldrig komma med något när vi har varit på återbesök, det känns mest som om de bara vill kolla av att han växer som han ska. Jag tror att jag ska fråga läkaren nästa gång om de kan skriva in i journalen att han inte behöver återkomma fler gånger. Vill läkaren att vi ska kolla mer så kan jag själv ringa och boka en tid efter ett bestämt intervall.

Ja, ja, det tog på krafterna att läsa det nedslående svarsbrevet från Trygg Hansa iaf, jag grät som en toka i säkert tio minuter. Jag har kämpat med flera bolag och fått avslag alla gånger på grund av Edvins födelsevikt (935 g) och varje avslag känns så bittert eftersom jag själv inte ser något problem med Edvin! Han är ju snart 2½ år gammal! Försäkringsbolagen ser inte till individen, utan bara till riskgruppen! Dessutom känns det än mer bittert när man ser att en del får försäkringar utan problem trots liknande situationer... Då måste det ju bero på handläggare som tolkar på olika sätt...

Svar på tråden Barnförsäkringar