Fick häromdagen avslag från TryggHansa på edvins försäkringsansökan. Orsak: "Edvins ryckningar i benen samt att han fortfarande regelbundet besöker barnkliniken"
Jag kastade mig på telefonen och frågade varför "ryckningarna i benen skulle vara ett hinder då läkarna gjort EEG och konstaterat att det är helt normalt (att det antagligen är någon sorts onani som gör att han sparkar med benen). Då svarade utredaren att de inte hade någon notering om att det var gjort något EEG. Det gjordes 1 april svarade jag. De hade bara anteckningar från 17 mars! Sedan sa jag att inskriven på barnkliniken för kontroller kan han ju vara tills han är 18 år!!! Då tyckte utredaren att det brukar de flesta inte vara!!! Men om läkaren säger att var så vänliga och återkom om fem år för kontroll av lungorna, så innebär det ju faktiskt att han fortfarande är inskriven... Jag lyckades iaf få ett löfte om att få återkomma med en ny ansökan efter nästa träff på barnkliniken (i september/oktober).
De brukar ju aldrig komma med något när vi har varit på återbesök, det känns mest som om de bara vill kolla av att han växer som han ska. Jag tror att jag ska fråga läkaren nästa gång om de kan skriva in i journalen att han inte behöver återkomma fler gånger. Vill läkaren att vi ska kolla mer så kan jag själv ringa och boka en tid efter ett bestämt intervall.
Ja, ja, det tog på krafterna att läsa det nedslående svarsbrevet från Trygg Hansa iaf, jag grät som en toka i säkert tio minuter. Jag har kämpat med flera bolag och fått avslag alla gånger på grund av Edvins födelsevikt (935 g) och varje avslag känns så bittert eftersom jag själv inte ser något problem med Edvin! Han är ju snart 2½ år gammal! Försäkringsbolagen ser inte till individen, utan bara till riskgruppen! Dessutom känns det än mer bittert när man ser att en del får försäkringar utan problem trots liknande situationer... Då måste det ju bero på handläggare som tolkar på olika sätt...