• Therese33

Barnförsäkringar

Hur har ni gjort med barnförsäkringar? Enligt Länsförsäkringar så fick vi bara teckna olycksfall fram tills 5 års ålder och Trygghansa har tills 1 års ålder då dom gör en omprövning.
    Vår son är fullt frisk så jag förstår inte problemet...

• Svar på tråden Barnförsäkringar
  • cloudberry79

Vill tipsa igen om fackets försäkringar, de ger lägre ersättning och kan ha undantag i efterhand, men man behöver inte göra någon hälsodeklaration eller hälsostatus innan. Iallafall ett litet skydd.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • knäppisen
    Therese33 skrev 2008-06-17 14:43:52 följande:
    knäppisen: Jag kan inte förstå den bedömningen ändå, som sagt, prematurer undersöker dom ju hur mycket som helst, det kan ju lika väl visa sig att en 40-veckors får allergier, cp-skador mm som man inte sett från början...
    jo visst kan en fullgången få samma problem men det är mkt större risk att man som född i v 29 får det. Försäkringsbolagen bygger hela deras verksamhet på statistik, därav avslag som liten.
  • Gemelas
    cloudberry79 skrev 2008-06-17 22:40:07 följande:
    Vill tipsa igen om fackets försäkringar, de ger lägre ersättning och kan ha undantag i efterhand, men man behöver inte göra någon hälsodeklaration eller hälsostatus innan. Iallafall ett litet skydd.
    Det funkade inte för oss, fick avslag från Folksam som var min sambos försäkring via facket..
  • Riskiflickan

Om ni försäkrar via facket utan hälsodeklaration, tänk på att det inte är säkert att ni får någon ersättning om det händer något, de kan ge avslag när de ser journaler från barnet, även om man fått en försäkring på barnet, just pga att man inte skickar in någon hälsostatus, ganska godtyckligt.

• Misilo

Hej! Jag blir så arg på alla försäkringsbolag som inte ens vill ta in en bedömning på ett prematurt barn innan ett årskontrollen (för oss gällde tvåårskontrollen) eftersom han var så liten. Jag vet att de bara vill tjäna pengar... men jag blev så arg att jag sa upp vår äldste sons försäkring med och försäkrade båda barnen genom facket. Det är ju dessa små som skulle behöva en bra försäkring bäst och de ställs utanför. Sjukt tycker jag.
    Lycka till! Kram

• Niinis

min son är född v.24 och jag ska nu fylla i papper får en försäkring hos trygg hansa, men det är ju en miljon frågor! jag kan ju itne änns hälften, hur har ni svarat på delen där man ska skriva in alla sjukdomar osv. minns ju knappt något från neo tiden:/

• cloudberry79
    Niinis skrev 2008-06-18 18:33:29 följande:
    min son är född v.24 och jag ska nu fylla i papper får en försäkring hos trygg hansa, men det är ju en miljon frågor! jag kan ju itne änns hälften, hur har ni svarat på delen där man ska skriva in alla sjukdomar osv. minns ju knappt något från neo tiden:/
    Använd journalerna (begär ut om du inte har) och skriv ned i punktform samtliga komplikationer.
  • hästhov78

Vi fick avslag hos LF barnen födda v 33 vögde 2500 g. men den ene låg i resp och hade RDS o pneumothorax så Ok men den andre solade!! och han fick avslag också!!

Nu är det försäkrade via facket så länge, de på folksam som vi har hos rekomenderade det då den ger inrincip samma ersättning efter en viss "karenstid".. men kanske kollar sen om det går att ompröva..

Vi kopierade våra journaler och skickade med för snabbare behadnling, ett tips..mAN blir arg barnen är dömda bara för de råkar vara födda tidigt oavsett om de är friska nu...

• cloudberry79

Å andra sidan är det den mest meningslösa grej jag gjort, suttit i timtal och skrivit ansökningar till If, TH, Skandia, Folksam osv.. Hatar försäkringsförsäljare som säger att det aaaaalltid görs en individuell prövning. Skitsnack, har ännu inte hört någon som haft en prematur före v34 som fått sjukförsäkring från födseln, oavsett vikt. (finns säkert någon, men än så länge har jag inte hittat nån )

• Therese33

cloudberry: Håller med dig, vi har fått två avslag och ändå när man pratar med säljarna innan så säger dom att det borde inte vara några problem *grr*

Svar på tråden Barnförsäkringar