• Kaospassageraren

Stephen King´s bästa?

Är just nu inne i en DJUP Stephen King-period; har inte läst karln sen jag gick i högstadiet, men råkade ramla över hans självbiografi/skrivarskola "On Writing", och blev sugen på att läsa om de gamla klassikerna samt sätta mig in i hans senare grejer som jag aldrig läst. Och shit, så bra det är!!
    King är ju verkligen kriminellt underskattad som författare. Många tycks avfärda honom som den här blod-och-monster-snubben, som måhända är ganska bra på att skrämmas men inte på något annat. Men han är ju något av en mästare på att presentera karaktärer, på att ge dem djup och göra dem mångbottnade. Och så hans kanske allra största styrka; det där stråket av melankolisk nostalgi som går igenom så mycket av det han skriver. Barndomsskildringarna i "Det", till exempel, är nog de vackraste jag någonsin läst.

Så, vilken tycker ni är Stephen Kings bästa roman? (Han skriver ju fantastiska noveller också, men jag är nyfiken över just romanerna...). För mig blir det nog dött lopp mellan "Det" och "The Shining".
    Kan också KRAFTIGT rekommendera en av hans senare romaner, "From A Buick 8". Lika vacker som skrämmande.

• Svar på tråden Stephen King´s bästa?
  • Dante
    Nyfiken gul skrev 2008-06-23 15:42:04 följande:
    Lida, Rose red (har bara läst den på engelska, vet inte om den finns på svenska) och Carrie
    Rose Red = Rasande Rose på svenska!

Från det att jag var 12år och fram tills 2001 (Drömfångare) var jag besatt och samlade på mig ALLA böcker!

Rekommenderar att läsa novellsamlingarna, tex Mardrömmar, Dödsbädden,Sommardåd/Vinterverk, Den förskräckliga apan, Nattmaror och Drömlandskap, Varulvens År
    Där finns riktiga guldklimpar!

Den som har sett Stand by Me, läser gärna The Body från 1982. (Finns i Sommardåd/Vinterverk, delen som heter Höstgärning

Har skrivit en och annan uppsats i ämnet, min första i 9:an och sedan när jag läste Svenska C "Från insekt till incest".

Stephen King började som TS beskriver som "blod-och-monster-snubben" men blev på senare år mer inriktad på vardagliga skräckscenarion. Intressant men i mina ögon inte alltid välkommen utveckling
    Kanske därför jag slutade läsa...

Tyckte dock mycket om Flickan som älskade Tom Gordon.
    All you have to decide is what to do with the time that is given to you
  • Dante

...och här raljerar jag över novellerna när TS påpekar att :

Så, vilken tycker ni är Stephen Kings bästa roman? (Han skriver ju fantastiska noveller också, men jag är nyfiken över just romanerna...). För mig blir det nog dött lopp mellan "Det" och "The Shining".

Jag får väl säga "Det" eftersom det var min första...men kan inte glömma "Lida", "Varsel" och "Geralds Lek".

• Dadindacity

Det bästa han skrivit ö h t är "Den förskräckliga apan" men det är ju just en novellsamling.

Annars är "Jurtjyrkogården" i en klass för sig. Efter att ha läst färdigt kände jag obehag i veckor över olika saker ur boken.

Det var länge sen iofs.

Bli inte avskräckt av den ganska dåliga filmen, den gör inte handlingen rättvisa.

• Krabbolina

rasande rose är väl inte Rose red?

Rose red handlar om ett hus som är besökt av "spöken/andar".
    Rasande rose handlar om en kvinna som blir misshandlad av sin man.

Tror inte att Rose Red finns på svenska. Dessutom är det nog inte ens stephen som skrivit boken men däremot skrivit manuset till filmen.

Jag får det inte till att gå ihop. Men här är iaf boken som filmen Rose red är baserad på.
    www.adlibris.com/se/product.aspx

• Dante
    Krabbolina skrev 2008-06-23 16:20:42 följande:
    rasande rose är väl inte Rose red?Rose red handlar om ett hus som är besökt av "spöken/andar".Rasande rose handlar om en kvinna som blir misshandlad av sin man.Tror inte att Rose Red finns på svenska. Dessutom är det nog inte ens stephen som skrivit boken men däremot skrivit manuset till filmen.Jag får det inte till att gå ihop. Men här är iaf boken som filmen Rose red är baserad på.www.adlibris.com/se/product.aspx...
    Nej du har så rätt!

Rasande Rose = Rose Madder

Snubblande nära
  • Dante

Har Stephen King förresten slutat ha statistroller i "sina" filmer? Nån som vet?

• Krabbolina
    Dante skrev 2008-06-23 16:26:12 följande:
    Har Stephen King förresten slutat ha statistroller i "sina" filmer? Nån som vet?
    Hmmm jag vet inte. Han var iaf med i Rose red......tror inte han var med i Desperation som nog är den senaste filmen.
Svar på tråden Stephen King´s bästa?