• Kaospassageraren

Stephen King´s bästa?

Är just nu inne i en DJUP Stephen King-period; har inte läst karln sen jag gick i högstadiet, men råkade ramla över hans självbiografi/skrivarskola "On Writing", och blev sugen på att läsa om de gamla klassikerna samt sätta mig in i hans senare grejer som jag aldrig läst. Och shit, så bra det är!!
    King är ju verkligen kriminellt underskattad som författare. Många tycks avfärda honom som den här blod-och-monster-snubben, som måhända är ganska bra på att skrämmas men inte på något annat. Men han är ju något av en mästare på att presentera karaktärer, på att ge dem djup och göra dem mångbottnade. Och så hans kanske allra största styrka; det där stråket av melankolisk nostalgi som går igenom så mycket av det han skriver. Barndomsskildringarna i "Det", till exempel, är nog de vackraste jag någonsin läst.

Så, vilken tycker ni är Stephen Kings bästa roman? (Han skriver ju fantastiska noveller också, men jag är nyfiken över just romanerna...). För mig blir det nog dött lopp mellan "Det" och "The Shining".
    Kan också KRAFTIGT rekommendera en av hans senare romaner, "From A Buick 8". Lika vacker som skrämmande.

• Svar på tråden Stephen King´s bästa?
  • Kaospassageraren

The Mist är nog allra senaste filmen....och där dyker han inte upp.
    Riktigt schysst film dock, om än inte lika bra som novellen.

• Wasabi

Pestens tid var rätt grym....den gillade jag.

Sen har jag för mig att jag gillade Drakens ögon

och Den gröna milen

• Krabbolina
    Kaospassageraren skrev 2008-06-23 23:29:17 följande:
    The Mist är nog allra senaste filmen....och där dyker han inte upp.Riktigt schysst film dock, om än inte lika bra som novellen.
    Då kanske man ska se den.
    Är filmen The Signal baserade på stephens bok signal?
  • Jagbyttenick

Jag är också stort fan av honom, måste säga att Sommardåd/Vinterverk är favoritboken. Sedan är Sömnlös och Köplust också väldigt bra. Och Den Gröna Milen där filmen faktiskt är lika bra som boken!
    Varulvens år var den första jag läste, när jag var elva år och den är också speciellt nära mitt hjärta.
    Den senaste jag läste var Signal men där blev jag lite missnöjd med slutet.
    Men det finns ju bara så många bra berättelser att man inte kan välja

• festia

Jag älskar "Carrie"!

För övrigt tycker jag att de flesta av hans böcker är tråkiga och väldigt långrandiga. Han kan beskriva en sten i två sidor, typ. Ibland kan han verkligen snöa in på detaljer så man glömmer bort vad kapitlet egentligen handlade om! Jag har läst en hel del av honom, men "Carrie" är den enda jag riktigt gillar.

• Anghammarad

The Stand.

Det är dock säkert 20 år sedan jag läste den och jag har, när jag läst om böcker och författare jag gillade som ung, funnit att de många gånger är rent pinsamt usla så det är mycket möjligt att den trots allt inte är särskilt bra. När jag hade min Stephen King period i mitten på 80-talet så var det dock just The Stand som var bäst.

• Bedhead

Pestens tid. Jag är också ett stort fan av Stephen King, även om jag tycker att han blivit väl soft och "jag vill tacka livet"-aktig efter sin olycka. Senast läste jag Duma Key.

• Dante
    festia skrev 2008-06-23 23:37:35 följande:
    Jag älskar "Carrie"!För övrigt tycker jag att de flesta av hans böcker är tråkiga och väldigt långrandiga. Han kan beskriva en sten i två sidor, typ. Ibland kan han verkligen snöa in på detaljer så man glömmer bort vad kapitlet egentligen handlade om! Jag har läst en hel del av honom, men "Carrie" är den enda jag riktigt gillar.
    Haha! Det är det där nördiga detaljbeskrivandet som jag älskar!
    Och att man kan koppla ihop så många böcker med små detaljer som en reflektion över något som hände för länge sedan, nån person det talas om eller att staden Derry återkommer igen och igen...

Måste säga att den bästa FILMEN är Nyckeln till Frihet. Kommer just nu inte på vilken smaling den ingick i men det kan ha varit Sommardåd/Vinterverk?
    All you have to decide is what to do with the time that is given to you
  • SilentStar

Älskar verkligen DET, sträckläste den över en helg..det tog ett tag *ler*

Gillar även Jurtjyrkogården och The shining..även Pestens Tid. Flickan som älskade Tom Gordon är också en favorit...jaa. det är så svårt att välja.

Drömfångare är nog den enda boken jag aldrig lyckats läsa ut av Stephen King, den fångade mig inte som hans andra.

Såklart samlar jag på alla hans filmer, kvittar hur B dom är

Svar på tråden Stephen King´s bästa?