• Krip

    Vad tjänar du och din man?

    Har läst sådana trådar innan och det stod då inte vad man jobbade med, blev fachinerad över att så många tjänar så bra. Vill gärna byta jobb och gärna tjäna mer pengar då.

    Så vad tjänar ni - (skriv om det avser innan/efter skatt) och gärna vad ni jobbar med.

    Jag och min sambo får ut ca 30.000-32000 tillsammans efter skatt.
    Sambon är snickare och jag jobbar som administratör.

  • Svar på tråden Vad tjänar du och din man?
  • mammas skatt

    Har ingen man, men innan skatt 22200.. Det räcker att man får vabba en del så dyker man rätt fort.. Denna månaden fick jag pga en hel del vabb ut 9500:- Tur man har ett välbetalt extrajobb emellanåt... :-S


    Tim, mitt hjärta, mitt allt!
  • Anonym (akademiker)

    Kristinah:
    ja det vore något det?! Dock tycks du glömma vad det kostar att leva och bo i Stockholm. Du får inte mycket till hus under 5 miljoner och kvadratmeterpriset inne i stan är ca 50-60 tkr/kvm. De flesta som bor här har lån på flera miljoner (hus, studieskulder etc etc).. Långt ifrån alla är väldigt rika i Stockholm, men självklart finns det kanske en högre andel högutbildade?

  • kristinah
    Anonym (akademiker) skrev 2008-07-07 16:25:59 följande:
    Kristinah: ja det vore något det?! Dock tycks du glömma vad det kostar att leva och bo i Stockholm. Du får inte mycket till hus under 5 miljoner och kvadratmeterpriset inne i stan är ca 50-60 tkr/kvm. De flesta som bor här har lån på flera miljoner (hus, studieskulder etc etc).. Långt ifrån alla är väldigt rika i Stockholm, men självklart finns det kanske en högre andel högutbildade?
    Bor själv i stockholm och har inte ens 25 000:- efter skatt sambon och jag.

    men så har vi iofs inte köpt heller

    hallelujah för hyresrätter!
  • Anonym

    Tillsammans får vi ut ca 22 000kr i månaden efter skatt. Jag är egen företagare.

    Vi har två barn, bor på gård och klarar oss fint. Visst hade det varit kul med lite mer pengar men vi värdesätter andra saker högre.

  • Anonym (Not knösus)

    Jag innesäljare, 15 000:- nto, min partner barnmorska, 15 000 nto, tillsammans cirka 33 000-35 000:- nto med barnbidrag, ob. Bor i mindre stad

  • Naturligt
    Anonym skrev 2008-07-07 18:03:56 följande:
    Tillsammans får vi ut ca 22 000kr i månaden efter skatt. Jag är egen företagare.Vi har två barn, bor på gård och klarar oss fint. Visst hade det varit kul med lite mer pengar men vi värdesätter andra saker högre.
    bra sagt.
    vi värdesätter oxå andra saker högre än pengar.
  • Anonym

    pedagog och säljare: får ut ca 32 000 efter skatt med en dag Fp ledig i veckan.

  • Anonym (arbetsmyra)

    kristinah: Men du glömmer att de som tjänar bra har lite andra krav på livet förutom att bo.

    Jag vill inte leva på Euroshopper, köpa kläder på H&M och äta slaskpizzor när jag går ut, det fick jag nog av under studietiden.

    Så en hel del pengar går till konsumtion nu, för att vi kan och det är kul.

    Sen har man mer i studielån och oftast även dyrare försäkringar, eftersom jag inte vill drabbas onödigt mycket om något oförutsett händer.

    Man anpassar sig till de pengar man har, helt enkelt, och det är lätt att unna sig en coolare bil, ett sommarhus, en dyr resa eller något annat roligt som tar upp en del av de pengar som du kanske tror att du hade sparat om du vore i den situationen.

  • kristinah
    Anonym (arbetsmyra) skrev 2008-07-08 14:01:11 följande:
    kristinah: Men du glömmer att de som tjänar bra har lite andra krav på livet förutom att bo. Jag vill inte leva på Euroshopper, köpa kläder på H&M och äta slaskpizzor när jag går ut, det fick jag nog av under studietiden. Så en hel del pengar går till konsumtion nu, för att vi kan och det är kul.Sen har man mer i studielån och oftast även dyrare försäkringar, eftersom jag inte vill drabbas onödigt mycket om något oförutsett händer.Man anpassar sig till de pengar man har, helt enkelt, och det är lätt att unna sig en coolare bil, ett sommarhus, en dyr resa eller något annat roligt som tar upp en del av de pengar som du kanske tror att du hade sparat om du vore i den situationen.
    Eh? jag handlar inte på hm, äter inte slaskpizzor eller euroshopper.

    varför tror du att man bryr sig mindre om vad och hur man konsumerar om man tjänar mindre? - För oss är det väldigt viktigt att köpa bra kläder, bra mat och att inte bidra till barnarbete/miljöförstöring etc.

    varför tror du att de som tjänar mindre också bryr sig mindre? lägg ner fördomarna ögonabums!
  • Naturligt
    kristinah skrev 2008-07-08 14:45:16 följande:
    Eh? jag handlar inte på hm, äter inte slaskpizzor eller euroshopper.varför tror du att man bryr sig mindre om vad och hur man konsumerar om man tjänar mindre? - För oss är det väldigt viktigt att köpa bra kläder, bra mat och att inte bidra till barnarbete/miljöförstöring etc. varför tror du att de som tjänar mindre också bryr sig mindre? lägg ner fördomarna ögonabums!
    ja, de där fördomarna sitter hårt i folk.
    jag har låg inkomst och jag lagar mat från grunden.
    kläder,ja alla måste vi ha kläder och det kan jag säga er att även om jag har råd med ett par byxor för 1000kr så köper jag det inte, för det är inte värt det.
    tänk om man fastnar i taggtråd med ett par 1000kr byxor,vad man skulle bli ledsen.men fastnar man i taggtråd med ett par byxor för 2-500kr är det bara att köpa nya.dessutom verkar folk tro att dyrare plagg är bättre! inget kan vara mer fel, det finns nåt som heter ommärkning.
Svar på tråden Vad tjänar du och din man?