• Snorkis

Min 14,5 åring vill förhandla om månadspengen..

Som ovan...

Min son blir 15 år i januari och ska börja 8:an till hösten.

Han vill nu omförhandla sin månadspeng...

Han gör hemma per vecka:

Disk 2 ggr
    Dammsuga hela huset 1 ggr
    Sköter sitt rum
    Hjälper till med tvätt då och då..
    Hjälper till att förbereda maten då och då (skala pot exempelvis)
    Samt att han ibland hjälper till med lillebror (2 år)

PS: Han är superduktig att hjälpa till!!!

Vad är han värd? Ge förslag!!

Han ska ej köpa kläder själv bara saker han vill ha samt godis och dyligt...

TACK

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 20:57
    Han får alla kläder och så av oss!

Grejen är att för ca 2 månader dog hans pappa...

Och han är mycket väl medveten om att jag nu har barnpension för honom som är ganska hög....

Så han använder även det som argument att vilja höja sin månadspeng....

Krångligt det här....

• Svar på tråden Min 14,5 åring vill förhandla om månadspengen..
  • J essica
    Bonanza skrev 2008-07-03 20:49:23 följande:
    Jag fick det när jag började sjuan, och det tyckte jag var bra. Alla utgår vi ju från våra egna erfarenheter.
    Jag tycker att ska man köpa ALLT själv så blir bb väldigt lite! Kläder kostar ju en hel del så det räcker ju med ett par byxor och en tröja så är pengarna slut.
  • Snorkis

Just nu får han 500 kr i handen samt att jag varje månad fyller på hans mobil med 100 kr... Sammanlagt 600 kr....

Men han vill naturligtvis ha mer

Frågan är om jag ska höja eller låta honom nöjas med detta ett tag till....?

• lillronya

Vår tös som är lika gammal och gör ungefär lika mycket som han, har 200 kr i månaden...
    Hon har inte bett om mer och så länge hon inte gör det låter vi det vara.

• J essica
    Snorkis skrev 2008-07-03 20:51:43 följande:
    Just nu får han 500 kr i handen samt att jag varje månad fyller på hans mobil med 100 kr... Sammanlagt 600 kr....Men han vill naturligtvis ha mer Frågan är om jag ska höja eller låta honom nöjas med detta ett tag till....?
    Tycker det låter rimligt jag om han får kläder och sånt av er. Kanske kan höja med nån hundring? Han gör ju en hel del hemma!
  • hejlis

Testa med barnbidraget...Jag och de flesta av mina kompisar fick barnbidraget då vi gick i 8an. Men då fick man ju köpa allt själv. Ev. att mamam & pappa hjälpte till lite vid dyrare inköp, tex en jacka eller så (ej orimligt dyr såklart). Diskutera först hur ni tycker att det ska fungera (om han vill såklart)Pröva under ett par-tre månader. Funkar det inte, återgå till "månadspeng". Då är väl kanske 500 rimligt? Eller?

• MansonDust
    Just nu får han 500 kr i handen samt att jag varje månad fyller på hans mobil med 100 kr... Sammanlagt 600 kr....Men han vill naturligtvis ha mer Frågan är om jag ska höja eller låta honom nöjas med detta ett tag till....?
    Tycker han får ganska mycket pengar.
  • Agni
    Avvakta och låt han få barnbidraget från och med sin 15 års dag tex. Men på prov typ 3 månader. Sköter han sig bra och allt fram tills dess och under "provperioden" så varför inte hela bb?
    Det fick jag from 15 år. Tycker det är ganska rimligt ändå.
  • Lakrits

Duktig son du har... Här har vi en tonåring som ser döende ut om man frågar om han kan passa lillebror när man ska slänga sopor..
    Och det gör vi inte flera mil från hemmet om man säger så

• Agni

Sen håller jag för övrigt med Bonanza om vad pengarna delvis ska räcka till osv.

• tjejkocken

ja fick 200 om jag gjorde saker..men när jg fyllde 18 fick jag hela studiebidrget.(mina mamma tänkte bara på sin familj o utlandsresorna de gjorde för all våra barns pengar,vi va 4 då)

Men gör han av med allt en en gång?Gör han det så kan du låta det va men är han så det räcker hela månaden så ge 800 ellr nåt?

Svar på tråden Min 14,5 åring vill förhandla om månadspengen..