• Snorkis

Min 14,5 åring vill förhandla om månadspengen..

Som ovan...

Min son blir 15 år i januari och ska börja 8:an till hösten.

Han vill nu omförhandla sin månadspeng...

Han gör hemma per vecka:

Disk 2 ggr
    Dammsuga hela huset 1 ggr
    Sköter sitt rum
    Hjälper till med tvätt då och då..
    Hjälper till att förbereda maten då och då (skala pot exempelvis)
    Samt att han ibland hjälper till med lillebror (2 år)

PS: Han är superduktig att hjälpa till!!!

Vad är han värd? Ge förslag!!

Han ska ej köpa kläder själv bara saker han vill ha samt godis och dyligt...

TACK

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 20:57
    Han får alla kläder och så av oss!

Grejen är att för ca 2 månader dog hans pappa...

Och han är mycket väl medveten om att jag nu har barnpension för honom som är ganska hög....

Så han använder även det som argument att vilja höja sin månadspeng....

Krångligt det här....

• Svar på tråden Min 14,5 åring vill förhandla om månadspengen..
  • JeanneDArc

Men varför måste han ha jeans för 1000 spänn då? Förstår faktiskt pappan där.. det är väl ändå inte ett rimligt krav att ställa då man är 16 och inte har egen inkomst. Studiebidraget ska väl räcka till mer än ett par byxor? Finns massor med snygga jeans för halva det priset, tom i ungdomliga butiker med modekläder.(och ännu billigare än det om man letar lite)

• jutti

Jag ger min 15-åring 400 kr, men har börjat fundera på att ge henne hela barnbidraget nu när hon börjar 9-an, men då får hon allt köpa kläderna själv

• Egogirl

Min dotter på 15 år har barnbidraget sedan hon var 12 år. Hon har klarat det galant med klädinköp, smink o nöjen.
    Hon har en syssla om dagen som ska göras, och det är inget som är spikat utan jag kanske tycker hon ena dagen ska tvätta några maskiner tvätt eller diska, dammsuga eller vad som.
    Skulle hon behöva mer pengar än 1050 kr så får hon hjälpa till lite extra..
    Hon ber aldrig om pengar utöver men jag brukar ibland sticka till henne lite extra bara för att jag vill.. eller så kanske jag köper något klädersplagg eller så ibland.

Min 11 åring började vi med 300 kr i månaden, men här är det värre.. alla pengar försvinner på en och samma dag som hon får dem.. Hon har inget speciellt hon behöver pengarna till. Till denna lilla slösa kommer barnbidraget få väntas lite längre med eftersom hon inte kan bevisa att hon kan hushålla med pengar än.

Mina 2 söner på 9 och 8 år får 40 kr var i veckan som täcker lördagsgodis eller annat.

¨Snart blir det sthlms veckan på Gotland
  • abnocto

Min grabb 14,5 år har idag 350kr/mån plus gratis mobil (som han inte ringer mycket på). Han tycker det är för lite men han gör ju aldrig av med några pengar utan spar det mesta. Han har tidigare inte velat ha barnbidraget men börjar prata om det nu just med tanke på att han resonerar så att om han inte köper något kan han spara mer Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra ännu....
    Har du barnpension så skulle jag sätta in en liten summa i banken åt honom som han får när han blir 18. Då handlar han inte upp det men får lite av sin far ändå en dag till körkort eller lägenhet. Fast vill han ha sitt barnbidrag och köpa sina kläder själv så lär han sig mer.

• Trubbsla

jag fick hela studiebidraget vid den åldern, min syster sm har en 16 åring hemma ger även henne hela studiebidraget.

• Biggan42

Mina söner på 14 och 16 år har fått barnbidraget i 2 år. Den äldre lyckas alltid ha pengar på kontot trots att han köper märkeskläder, går på bio mm. Han är dock mycket restrektiv med små "fåniga" grejor och köper sällan drickor och godis. Den yngre däremot lyckas aldrig ha pengarna speciellt länge, han köper gärna onödiga saker och bjuder även "fattigare" kompisar. Meningen är att pengarna skall räcka till kläder, nöjen (konserter). Vi sticker nog till en del extra iallafall t.ex om de käkar på stan eller om något dyrare eller tråkigt skall köpas. Ofta får de betala ½ summan själva på större grejer. De får även endel pengar av mormor.
    Hemarbetet är det dåligt med, vi är dåliga på att ställa de kraven, vi måste skärpa oss!!

• Megafon

Min snart 13 åring ska börja få 400kr i månaden,Då har jag nyss sagt upp Polluxprenumationpåca 200kr/mån.Också får hon köpa refillkort själv till mobilen på100kr/mån.

• Glamrockare

TS....om han nu är så duktigt o redig o en ansvarsfull son som du säger att han är varför inte ge honom en höjning då.

OM hans pappa nu har gått bort o barnpensionen är hög låt honom då ta del av det o visa att han klarar det.

Jag vet inte vad som är lämpligt för en 15 att ha som släng pengar. Får han allt av dig förutom typ biobiljetter, godis, tidningar, ngn rolig liten pryl så kan jag tycka att man som 15 åring gott kan få ha 1200 kr i månaden vilket är 300 kr i veckan, om pengarna finns alltså.

Hårdrock är livet, livet är hårdrock!
  • Susannee

Herregud, 1200 i månaden?? Till att bara "kladda" för? I mina öron låter det inte klokt. Min 14åring har 300 kr i månaden, sen har hon ett städjobb där hon tjänar extra pengar. Ibland när hon varit extra flitig här hemma kan hon få en slant extra.
    Vi köper helgmys, tidningsprenumeration mm

♥Ludwig 061229 ♥ William -03 ♥ Josefin-94 ♥ Timmy -89 ♥
  • Snorkis

Nu är vi överens iallafall... Han ska få 600 kr i månaden tills han blir 15 år och sedan ska han få prova få hela barnbidraget och får sköta all klädinköp etc själv..

Jag kommer givetvis hjälpa till med dyrare inköp som ex jackor, skor...

Så nu är han nöjd och glad Även jag

• Pejo

Har bara läst tråden ...

Shit alltså hur många av Sveriges jobbande föräldrar har 1200:- spänn i månaden att bara lägga på bio, godis o nöjen till sig själva? Jag menar visserligen är det nog många som har 1200:- över i sin budget, men budget ska ju även innehålla semesterresor o andra saker...

Jag tycker det låter väldigt mkt att för bara nöjen.

• abnocto

Snorkis: vad ska de 600kr han ska få räcka till?

Är lite nyfiken då min får 350kr men då är det bara egna pengar. Dottern 16 år får 1100kr men då ska det räcka till allting. Vid större inköp kan jag bidra med lite extra men det är bara i nödfall.

• Snorkis
    abnocto skrev 2008-07-16 09:14:26 följande:
    Snorkis: vad ska de 600kr han ska få räcka till?Är lite nyfiken då min får 350kr men då är det bara egna pengar. Dottern 16 år får 1100kr men då ska det räcka till allting. Vid större inköp kan jag bidra med lite extra men det är bara i nödfall.
    De 600 kr ska räcka till godis, bio, olika saker han vill ha samt fylla på mobilen etc....
  • BigAuntie

Jag är 14 1/2 och får 182 kr. Det ska räcka till mobilen, om jag vill gå på stan och köpa ngt m.m
    Allt annat betalar mamma och pappa!

• Snorkis
    BigAuntie skrev 2008-07-28 21:31:58 följande:
    Jag är 14 1/2 och får 182 kr. Det ska räcka till mobilen, om jag vill gå på stan och köpa ngt m.mAllt annat betalar mamma och pappa!
    Hur kommer det sig att du får just den summan.. jag menar 182 kr... ??
  • Viveka01
    Snorkis skrev 2008-07-29 07:54:31 följande:
    Hur kommer det sig att du får just den summan.. jag menar 182 kr... ??

haha håller med dig....
Svar på tråden Min 14,5 åring vill förhandla om månadspengen..