• Snorkis

Min 14,5 åring vill förhandla om månadspengen..

Som ovan...

Min son blir 15 år i januari och ska börja 8:an till hösten.

Han vill nu omförhandla sin månadspeng...

Han gör hemma per vecka:

Disk 2 ggr
    Dammsuga hela huset 1 ggr
    Sköter sitt rum
    Hjälper till med tvätt då och då..
    Hjälper till att förbereda maten då och då (skala pot exempelvis)
    Samt att han ibland hjälper till med lillebror (2 år)

PS: Han är superduktig att hjälpa till!!!

Vad är han värd? Ge förslag!!

Han ska ej köpa kläder själv bara saker han vill ha samt godis och dyligt...

TACK

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 20:57
    Han får alla kläder och så av oss!

Grejen är att för ca 2 månader dog hans pappa...

Och han är mycket väl medveten om att jag nu har barnpension för honom som är ganska hög....

Så han använder även det som argument att vilja höja sin månadspeng....

Krångligt det här....

• Svar på tråden Min 14,5 åring vill förhandla om månadspengen..
  • AnnaKlara

Att saker kostar, är det verkligen ett hållbart argument för att spendera en tusenlapp i månaden på nöjen?

Jag tycker inte att det är FEL med mycket fickpengar, men ibland förstår jag inte resonemanget bakom.

• lillronya
    Amalthea skrev 2008-07-03 21:42:53 följande:
    200??????? och hon är 14-15? shit! så lite fick jag när jag var 9
    JA 200!

Hon är 14 ja.

11-åringen får 150...

Här är månadspengen en lön för utfört arbete, så som läxor och sånt. Även ingår att man har ok attityd till andra i familjen.

Det beror ju helt och hållet på vad man har för vanor, hur mycket penngar man behöver. Våra barn behöver inte så mycket pengar. De ränner inte nånstans där det går att göra av med några pengar.

Hör och häpna så klarar 14-åringen av att spara lite ibland och köpa nåt hon verkligen vill ha!
  • Maskot

Vår son hade 650:-/månad tills alldeles nyligen. Han har nu fått ta hand om sitt studiebidrag och då även inköp av de mesta kläderna. ( Han är 16 år och har inte varit mogen för klädinköpen förrän nu.)

&50:- var enbart för hans nöjjen. Vi stod för telefonabonemanget, kläder och gymkort. Vi tyckte nog att det var ganska lagom för att kunna göra egna saker men ändå lära sig att prioritera rätt så att pengarna räckte till det han ville.
    För mig har det varit viktigt att han ska lära sig pengars värde.

• m00nfl0wer

Jag fick hela barnbidraget från att jag gick i 8:an, klarade mig utmärkt. Köpte det jag ville ha, oavsett om det var kläder eller någon pryl. Ville jag ha något dyrare så fick jag spara. Innan det fick jag 500kr och pappa köpte kläder.

Om han kan hantera pengar väl så tycker jag att han är värd hela barnbidraget. Jag gjorde inte ens hälften av det där och fick ändå. Men som sagt, kan han hantera pengar och inte slösa allt på en gång så är det väl inga problem.

• JeanneDArc

tror alla jag kände i den åldern fick sköta sitt eget barnbidrag faktiskt och det var inte i något rikt område eller något. Tycker ha verkar göra skitmycketför sin ålder dessutom faktiskt.. bara att dammsuga hela huset en gång i veckan är ju super. Han borde åtminstonde få det på prov några månader. Typ ett halvår kanske så han får tid på sig att anpassa sig efter sin nya inkomst. Funkar det inte kan ni ju alltid sänka igen. När ska man lära sig handskas med pengar om man inte gör det i tonåren? Måste bli en chock att flytta hemifrån sedan.

• uniMog
    Amalthea skrev 2008-07-03 21:51:46 följande:
    men alltså, att ge sin son/dotter vi sägher nuhela barnbidraget 1050... dom KAN omöjligt görsöja sig på det en hel månad. lixsom, om dom vill kanske ta nåt o käka pmed poalre, köpa en tröja, bio, etc.. så täcker inte allt det, BARN kostar. när jag var uung hade jag mina som de var då 950 kr till saker jag ville ha typ brevpapper, pennor spel, tidningar, fika, och sånt, men ville jag ha kläder, så köpte min mamma och pappa de till mig.. för ananrs hade jag inte haft kläder alls.
    det är klart de kan *fnyser* Barnbidraget var lägre när jag var tonåring och jag lyckades ändå spara ihop till min egna nöjen, kläder etc. Och nog tusan hittade vi på roliga saker varenda helg!
    the advance of civilization is nothing but an exercize in limiting of privacy
  • Maskot

Ang. att studiebidraget inte skulle räcka.
    När man studerar så är det den summan man har- då måste det räcka , eller så skaffar man sig ett extrajobb. Det är så man lär sig pengars värde- inte genom att bara få.

• Majsan70

Han hade fått den summan som rekomenderas av banken helt enkelt.450 kronor enligt swedbank.

Jag anser inte att sysslor hemma skall generera i mer pengar. de skall göras ändå eftersom jag inte bedriver hotellrörelse. Hade min 14 åring velat ha mer pengar hade jag rekomenderat att söka ett xtra jobb. Hårt kanske, men livet skall inte alltid vara som att glida runt på en räkmacka.

• Fru T

hejsan jag har inte läst vad du fått för svar men jag vlle bara säga att jag fick mitt barnbidrag från att jag börja 9an å sen fick jag hela studiebidraget.. jag fick själv köpa mina kläder och fick inga lösa pengar utöver det, dock så hade jag häst som de flästa vet kostar en hel del...

jag fick hjälpa till massor hemma men allt från tvätt, mat å passning av mina syskon... har tre syskon som den älsta är 9år yngre än mig å den yngsta 14 år yngre...

• ViddernasVera2

Jag är frånskild,
    Min 14-åring får 200 kr av oss var alltså totalt 400 kr + bussbiljetter och ibland en laddning av mobilen.

Min 16-åring får 400 kr av oss var alltså totalt 800 kr + olja till mopeden.

För 16-åringen försökte vi införa att han skulle få barnbidraget och köpa kläder själv, klippning och sånt och så skulle vi köpa allt kring sporten, skor, träningskläder. Men han tyckte det blev sämre för honom så vi gick tillbaka till som vanligt. För mig hade det blivit bättre eftersom han då hade kunnat köpa sina jeans för 1000 kr från barnbidraget, nu blir det så istället att jag köper jeans åt honom och hans pappa betalar inte halva utan han betalar bara hälften av ett par standardjeans och det är typ 200 kr, så då är det ju sämre för mig. Vi får se hur vi gör. Jag ge honom bidrag till rep av moppe ocks men det tror jag inte hans pappa gör.

VI har iallafall kommit överens nu deras pappa och jag om att vi ska öppna ett barnkonto och sätta in 400 kr i månaden på det och ta pengar därifrån när vi köper grejor som används på båda ställena. Det tycker jag ska bli bra.

Svar på tråden Min 14,5 åring vill förhandla om månadspengen..