• Snorkis

Min 14,5 åring vill förhandla om månadspengen..

Som ovan...

Min son blir 15 år i januari och ska börja 8:an till hösten.

Han vill nu omförhandla sin månadspeng...

Han gör hemma per vecka:

Disk 2 ggr
    Dammsuga hela huset 1 ggr
    Sköter sitt rum
    Hjälper till med tvätt då och då..
    Hjälper till att förbereda maten då och då (skala pot exempelvis)
    Samt att han ibland hjälper till med lillebror (2 år)

PS: Han är superduktig att hjälpa till!!!

Vad är han värd? Ge förslag!!

Han ska ej köpa kläder själv bara saker han vill ha samt godis och dyligt...

TACK

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 20:57
    Han får alla kläder och så av oss!

Grejen är att för ca 2 månader dog hans pappa...

Och han är mycket väl medveten om att jag nu har barnpension för honom som är ganska hög....

Så han använder även det som argument att vilja höja sin månadspeng....

Krångligt det här....

• Svar på tråden Min 14,5 åring vill förhandla om månadspengen..
  • Snorkis

Han får alla kläder och så av oss!

Grejen är att för ca 2 månader dog hans pappa...

Och han är mycket väl medveten om att jag nu har barnpension för honom som är ganska hög....

Så han använder även det som argument att vilja höja sin månadspeng....

Krångligt det här....

• tjejkocken
    Snorkis skrev 2008-07-03 20:56:36 följande:
    Han får alla kläder och så av oss! Grejen är att för ca 2 månader dog hans pappa...Och han är mycket väl medveten om att jag nu har barnpension för honom som är ganska hög....Så han använder även det som argument att vilja höja sin månadspeng....Krångligt det här....
    ja men de penarna ska väl inte gå til sånt...det ä ju till dig o barnen för att ni ska klara er...men han har ju ändå 1050 som igentligen är hans men att du ger en dal av det o gör annat för(vad som du nu gör)
  • AnnaKlara

J essica skrev 2008-07-03 20:50:51 följande:

Jag tycker att ska man köpa ALLT själv så blir bb väldigt lite! Kläder kostar ju en hel del så det räcker ju med ett par byxor och en tröja så är pengarna slut.
    1050 kr...? Man behöver ju inte en byxa och en tröja VARJE månad?

Alltså visst, större saker som ytterplagg och så, det kanske inte måste ingå. Men resten borde man väl kunna fixa?
  • Babalu

Sätt undan barnpensionen på ett konto som han får disponera på sin 18-årsdag och låt månadspengen vara. Beklagar sorgen.

• AnnaKlara

Hur mycket tycker han själv att han har rätt till, det är jag jätteintresserad av att höra

• uniMog

500kr, han får alla kläder och han vill ha mer? :-O
    Men allvarligt vad ska pengarna gå till??

Jag håller med Bonanza. Barnbidraget + köpa alla vardagskläder tycker jag är rimligt. Dyrare inköo som vinterskor och jacka kan man diskutera vid behov.

the advance of civilization is nothing but an exercize in limiting of privacy
  • Bevabus

600 kr låter alldeles utmärkt. Egentligen är det lite högt med tanke på att han bara går på högstadiet, men OJ vad han hjälper till! Det förtjänar han VERKLIEGN belöning för! :D
    Sen när han börjar gymnasiet så kan du ge honom hela hans barnbidrag, men då sköter han ju såklart inköp av kläder och sådant själv...det får ni komma överens om när den dagen kommer

• Okaa san

hela barnbidraget tycker jag han är värd ..:P jag menar,.. kolla och se hur han hanterar det, eller så ge han barnbidraget och tar hundrakr av dom och spara åt honom tills han fyller 18 så har han en summa när han fyllt 18,.. så gjorde mina päron. kanonbra.

• Okaa san

200??????? och hon är 14-15? shit! så lite fick jag när jag var 9

lillronya skrev 2008-07-03 20:52:20 följande:
    Vår tös som är lika gammal och gör ungefär lika mycket som han, har 200 kr i månaden...Hon har inte bett om mer och så länge hon inte gör det låter vi det vara.
  • J essica
    AnnaKlara skrev 2008-07-03 20:59:19 följande:
    J essica skrev 2008-07-03 20:50:51 följande:
    1050 kr...? Man behöver ju inte en byxa och en tröja VARJE månad? Alltså visst, större saker som ytterplagg och så, det kanske inte måste ingå. Men resten borde man väl kunna fixa?
    Nu är väl alla olika men jag själv skulle aldrig klara av att ge mina barn när de är tonåringar bb att köpa allt för då jag redan nu köper kläder för flera tusen var åt dem varje månad.
Svar på tråden Min 14,5 åring vill förhandla om månadspengen..