• Snorkis

Min 14,5 åring vill förhandla om månadspengen..

Som ovan...

Min son blir 15 år i januari och ska börja 8:an till hösten.

Han vill nu omförhandla sin månadspeng...

Han gör hemma per vecka:

Disk 2 ggr
    Dammsuga hela huset 1 ggr
    Sköter sitt rum
    Hjälper till med tvätt då och då..
    Hjälper till att förbereda maten då och då (skala pot exempelvis)
    Samt att han ibland hjälper till med lillebror (2 år)

PS: Han är superduktig att hjälpa till!!!

Vad är han värd? Ge förslag!!

Han ska ej köpa kläder själv bara saker han vill ha samt godis och dyligt...

TACK

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 20:57
    Han får alla kläder och så av oss!

Grejen är att för ca 2 månader dog hans pappa...

Och han är mycket väl medveten om att jag nu har barnpension för honom som är ganska hög....

Så han använder även det som argument att vilja höja sin månadspeng....

Krångligt det här....

• Svar på tråden Min 14,5 åring vill förhandla om månadspengen..
  • Bevabus

Om han får hela barnbidraget så borde han dock få börja betala för vissa saker själv...och det tycker jag han är för ung för att behöva göra ännu. Inte mer än 700 tycker jag.

Amalthea skrev 2008-07-03 21:42:15 följande:
    hela barnbidraget tycker jag han är värd ..:P jag menar,.. kolla och se hur han hanterar det, eller så ge han barnbidraget och tar hundrakr av dom och spara åt honom tills han fyller 18 så har han en summa när han fyllt 18,.. så gjorde mina päron. kanonbra.
  • Okaa san

men alltså, att ge sin son/dotter vi sägher nuhela barnbidraget 1050... dom KAN omöjligt görsöja sig på det en hel månad. lixsom, om dom vill kanske ta nåt o käka pmed poalre, köpa en tröja, bio, etc.. så täcker inte allt det, BARN kostar. när jag var uung hade jag mina som de var då 950 kr till saker jag ville ha typ brevpapper, pennor spel, tidningar, fika, och sånt, men ville jag ha kläder, så köpte min mamma och pappa de till mig.. för ananrs hade jag inte haft kläder alls.

Bevabus skrev 2008-07-03 21:44:21 följande:
    Om han får hela barnbidraget så borde han dock få börja betala för vissa saker själv...och det tycker jag han är för ung för att behöva göra ännu. Inte mer än 700 tycker jag.
  • AnnaKlara

J essica skrev 2008-07-03 21:43:37 följande:

Nu är väl alla olika men jag själv skulle aldrig klara av att ge mina barn när de är tonåringar bb att köpa allt för då jag redan nu köper kläder för flera tusen var åt dem varje månad.
    Det kan ju vara idé för ungdomar att vänja sig vid en rimlig levnadsnivå...annars kan det bli chockartat att börja försörja sig själv, när man flyttar hemifrån får man ju väldigt höjda utgifter. Och då är en tusenlapp i månaden till nästan uteslutande kläder inte så lite längre.

En tanke bara.
  • lillronya
    Amalthea skrev 2008-07-03 21:51:46 följande:
    men alltså, att ge sin son/dotter vi sägher nuhela barnbidraget 1050... dom KAN omöjligt görsöja sig på det en hel månad. lixsom, om dom vill kanske ta nåt o käka pmed poalre, köpa en tröja, bio, etc.. så täcker inte allt det, BARN kostar. när jag var uung hade jag mina som de var då 950 kr till saker jag ville ha typ brevpapper, pennor spel, tidningar, fika, och sånt, men ville jag ha kläder, så köpte min mamma och pappa de till mig.. för ananrs hade jag inte haft kläder alls.
    Det beror nog på vilket liv man lever...

1050 är en enorm summa för min 14-åring.
  • zasata

750?
    bor ni i en stor stad eller liten stad? vad gör han på dagarna? bästa är nog att skriva en lista.

tex:
    bio: 100:-
    godis 50:-
    tidning 50:-
    buss: 150:-
    mat ute 150:-

osv. vad han skall lägga pengar på.

• Snorkis

Kan tillägga att min son vill ha hela barnbidraget....

Men jag tycker han är för ung för sådan stor summa... jag vet inte... måste fundera på detta ett tag...

Tack för all hjälp och synpunkter

• Kaldorei

Jag skulle tsta ge honom barnbidraget var nån som skrev nåt om en provperiod, å klarar han inte den så får han vänta å gå tillbaka till de där 500+100. tycker jag e rimligt.

Jag själv var visserligen 15 då jag fick hela barnbidraget, som då var på 950 kronor(var inte sååå längesen, typ 7 år sen, men saker å ting kostar mycket mera nu också. bara tex gå på bio har ju gått upp bra mkt i pris sen dess..... även dataspel och dylikt, om han skulle vilja köpa nåt sånt har ju gått upp väldigt mkt i pris.

men då jag fick barnboidraget då var det just det att det skulle räcka hela månaden, annars fick jag gå utan, samt att jag fick köpa kläder själv, om det inte var nåt större inköp som tex vinterjacka eller liknande, då fick jag bidrag till det, men var iaf tvungen att lägga till lite själv.

Jag tror faktiskt de e bra att barn och ungdomar lär sig hantera pengar tidigt, å hade jag fått välja själv skulle jag gärna velat att min mamma gav mig mer ansvar för egna pengar ÄNNU tidigare, just för att få in en rutin sen till när man flyttar hemifrån.

• Bevabus

Jag sa aldrig att han skulle köpa allt hörru du...Jag sa aldrig att han skulle försörja sig själv. Blir irriterad när folk vrider om mina ord.

• aprilsill
    Amalthea skrev 2008-07-03 21:42:53 följande:
    200??????? och hon är 14-15? shit! så lite fick jag när jag var 9
    Och våran familj fick 300 kr i månaden HELA högstadiet och gymnasiet, och gissa om vi är bra med pengar!
  • vampyria2
    Håller med till 100% Mina älsta döttrar är 14 och 16, de får sina bb. Jag betalar de mesta av deras kläder, visst de handlar en del också men de flesta har jag betalat.
    Pengarna räker nätt och jämmt, de är aktiva och umgås med mycket folk och hittar på en massa skoj. Men titta vad saker kostar, man får inte mycket för 1000 kr i dag
Svar på tråden Min 14,5 åring vill förhandla om månadspengen..