• Jessica med Ebba

Grannens katt i vår rabatt!

Usch och fy, säger jag bara. Är så innerligt förbannad. Vår grannes katt skiter och pissar i våra rabatter och i vår sandlåda som vi nyss har gjort på tomten DAGLIGEN.

Senast igår kväll satten den sig helt ogenerat i rabatten fast den såg mig i fönstret när jag stod och tittade på den.

En annan granne hade också problem med uppgrävda rabatter, fast han visste inte vilken att det var. Han diskuterade detta med grannen som äger den aktuella katten. Hon sa att det absolut inte kunde vara hennes katt, för den gjorde inte så. Det var en Norsk Skogskatt och den ville bara vara i skogen. Den gjorde bara ifrån sig i skogen, och var inte som vanliga "bondkatter". Hmmm... Jaha.

I vilket fall som helst så tänker jag gå dit och diskutera katten i kväll. Är det någon som vet lagar/regler och bestämmelser när det gäller att hålla katter utomhus?

• Svar på tråden Grannens katt i vår rabatt!
  • Eliva

Blir lite förskräckt när jag hör vad folk föreslår mot katten i rabatten/lådan!
    Min katt är livrädd för vatten och blir jätterädd när hon för bara en droppe på sig! Om någon skulle hälla en hink över henne tror jag ärligt talat inte att hon någonsin igen skulle bli sig själv. Ni som förslår detta verkar ju helt och hållet ha blandat ihop KATTEN som bara gör det som är naturligt för denne och ÄGAREN. Ska hinken hällas över någon så är det över ÄGAREN som inte tar sitt ansvar, för det håller jag med om!

Som andra skriver här i tråden så är ju grävandet naturligt för katten. Bajsandet också, men det gissar jag att ni redan vet. Tänk er själva om ni skulle gå in på toaletten en dag och fick en stöt. Inte så kul. Katten kan inte veta eller förstå att din rabatt/låda är förbjuden mark jämfört med t.ex skogen.

Som Storm säger här ovan, satsa istället på KATTSTOP, finns bland ogräsmedel i affären som inte skadar rabatten eller katten.

Avslutningsvis, om kattens välmående inte är anledning nog att låta bli att skada den så har faktiskt ägaren rätt att anmäla er för djurplågeri om ni ger den stötar utan ägarens tillåtelse. Kanske även vid hink-kastningen. Så jag rekommenderar inte de förslagen. (Sedan kan man diskutera vem som ska ha rätt till vad enligt lag osv men det är ju en annan diskussion.)

• Meli

Förstår att det är jobbigt. Våra katter sprang jämt in til grannen. Så läste hon att katter HATAR apelindoft, och lade ut apelsinklyftor vid tomtgränsen. Sen berättade de att de såg vår ena katt vara på väg in till dem, TVÄRSTANNA och sen vända och gå åt andra hållet. Så prova det! Lägg apelinsklyftor i tomtgränsen och där katten brukar bajsa.

• Jessica med Ebba

Ja, jag gillar katter och har själv haft katt stora perioder av mitt liv, men jag blir förbannad när man inte kan ta ansvar för sina djur.

Hon som äger katten stod ju och sa till vår andra granne att det absolut inte kan vara hennes katt som gräver i rabatter och dylikt, för DEN gjorde minsann inte så för det var en RASKATT! Inte alls som andra "bondkatter", den var framavlad fr att inte ha detta beteende.

Bullshit, säger jag. Vilen intelligens besitter man när man kläcker nåt sånt? Dessutom så ÄR det ju den, och enbart den katten som jag har sett i våra rabatter, och det är dagligen.

Katter är det inte nåt fel på, men däremot vissa kattägare.

• Meli

Ang din fråga om lagar, så stog det i tidningen om en sån dom. OCh det var att man har rätt att släppa ut sin katt, samt att man inte kan kontrollera vart den springer.

• JsN

Superkarin, då föreslår jag att DU som kattägare köper på dig ett rejält lager av föreslaget ämne och delar ut till dina grannar. Du är nämligen ansvarig för allt din katt gör vare sig det är med eller mot dess natur. (Det är just din typ av inställning som gör att det blir svårt att få förståelse mellan kattlössläppare och vill inte ha kattbajsirabattenare)

• Meli

Det finns dessutom en sak med ett pipande ljud som ska skrämma bort katter, en granne till oss har en sån. Vet inte vad det är, men fråga i djuraffären. Vet inte hur bra det fungerar dock.

• vofflan

Våran grannes katt pinkar varje dag på våran tomt Vi kallar katten pisskatten

Nu har vi en liten vovve hoppas det hjälper

(oj nu lät det som det var den enda anledningen till att vi skaffa hund )

• Eliva

JSN: Fruktansvärt fult påhopp om jag får säga! Jag försökte hålla en god ton och ge ett tips som inte skadade katten psykiskt eller fysiskt. Var det verkligen så fel av mig? Tycker du att det är katten det är fel på och inte ägaren? Jag sa faktiskt inte alls att hon skulle acceptera bajset, sa jag det?!? Jag sa klart och tydligt att ägaren gjort fel!

Det enda jag säger är att om TS inte kan hitta en överenskommelse med ägaren är det kanske värt att satsa 50 kr för att slippa katten i rabatten? Det handlar ju om TS och hennes problem, inte om ditt problem med mig (som jag inte alls förstår när eller vaqrför det blev aktuellt)!!!

• Bisquit

Superkarin.. Så du menar alltså att kattens välbefinnande ska gå före mitt?
    Det är inte jag som köpt katten och kan inte kattägaren hålla katten borta så får jag hitta på ett sätt att göra det.

Jag vil inte ha en massa apelsinskal på min tomt... Eller andra illaluktnade saker, jag vill ju oxå kunna vara där eller hur?

Jag vet att det finns massor av skötsamma kattägare och en eloge till er som tar hand om era katter.
    Men de andra som bara skaffar en katt och sen mer eller mindre släpper den vind för våg.. Ja.. *skakar på huvudet*

Och det här med att ååååh, men stackars lilla kisse som jag älskar högt osv bla bla tror jag inte på.

Släpper man verkligen ut den man älskar hört på ett ställe där det tex finns en massa bilar som kan köra över kissarna? Cyklar, elaka människor, räv, gift och annat som kan skada / döda katten?

JAg skulle då aldrig göra nått sånt!

Mvh G

• Ramunda

Jag har precis samma problem...

Jag har själv katt, men hon går bara ut om jag eller sambon går ut med henne.. Hon går omkring på tomten och nosar men inte gör hon sina behov ute.. Hon har en toalett å den går hon på, hon kan gå in för att göra sina behov å sen ut igen...*S*

Jag vet inte hur man ska handskas med detta problem..

I området har vi fått lappar från värden att alla lösa katter kommer att tas hand om och om ingen kommer å hämtar ut sin katt så avlivas den. Ändå går det flera katter ute å springer i våra trädgårdar å använder den som toalett...

Ta åt er, ni som vet med sig att eran katt gör så!!!

Svar på tråden Grannens katt i vår rabatt!