• Jessica med Ebba

Grannens katt i vår rabatt!

Usch och fy, säger jag bara. Är så innerligt förbannad. Vår grannes katt skiter och pissar i våra rabatter och i vår sandlåda som vi nyss har gjort på tomten DAGLIGEN.

Senast igår kväll satten den sig helt ogenerat i rabatten fast den såg mig i fönstret när jag stod och tittade på den.

En annan granne hade också problem med uppgrävda rabatter, fast han visste inte vilken att det var. Han diskuterade detta med grannen som äger den aktuella katten. Hon sa att det absolut inte kunde vara hennes katt, för den gjorde inte så. Det var en Norsk Skogskatt och den ville bara vara i skogen. Den gjorde bara ifrån sig i skogen, och var inte som vanliga "bondkatter". Hmmm... Jaha.

I vilket fall som helst så tänker jag gå dit och diskutera katten i kväll. Är det någon som vet lagar/regler och bestämmelser när det gäller att hålla katter utomhus?

• Svar på tråden Grannens katt i vår rabatt!
  • MuminMy
    Sitter här och är förundrad över att dessa trådar ALLTID slutar med inlägg av den typen som varit de två senaste sidorna... Inse att det alltid kommer att finnas de som tycker att katter är skadedjur, och det finns de som har sina katter istället för bebisar (jag är en av dem) och därför blir aningens överbeskyddande ibland....  Vi får allt samsas och leva tillsammans så varför inte göra det bästa av det?
    Flera av de tips jag gav på sidan ett är tips som inte enbart skyddar mot katter utan även  mot vad andra djur kan hitta på i rabatter / sandlådor, för det är inte bara katter som "stökar  ner".
    Och det där med apelsin skulle nog inte fungerara med mina tjejer, de ÄTER apelsin men så är de lite knäppa också (typ livrädda för vatten man ska tvunget ut i regnet *ruskar på huvudet*).
    Prata med era grannar - jag lovar att 95% av kattägarna är villiga att ta sitt ansvar om ni bara låter dem, men kom inte med hot och var arg för då går de flesta i försvarsställning utan var trevliga och föreslå en gemensam lösning.
    /my
  • Jessica med Ebba

Jo, jag har pratat med grannen nu, och det gick över förväntan. Hon skulle vidta åtgärder, och vad de bestod i preciserade hon inte, men det märks väl rätt snabbt om hon vidtar några eller ej.

• Hjortrongull

Jessica...
    Hoppas att det löser sig till både ditt och kattens bästa!
    Det är ju inte kul att ha lösspringande främmande katter i sin trädgård.

För mig är det en självklarhet som kattägare att ta ansvar för mina djur.
    Man släpper ju inte ut sina bebisar utan tillsyn!
    De har sin innätade uteplats, där de i högönsklig välmåga får studera närområdet. Ibland får de som vill följa med ut i koppel.

• Meli

Bisquit

Håller med dig om det med bilar. Det är jobbigt, men som du såg i ett tidigare inlägg var det stora problem när de inte ville vara inne (trots att bägge är kastrerade)
    I vårt samhälle är det 30km/h i hela byn, så de ska gå ganska långt om de ska komma till 70vägar. Och vår gata är lugn, men visst, risk finns det ju. Men vi resonerade som så att det kanske är bättre om de lever i 10 år lyckliga än 20 olyckliga...

Vet inte om de bajsar hos grannarna, men vi bor precis vid kyrkogården, så ja hoppas att de bajsar där

• MammaMia66

Hej!
    Kan ju tala om att man kan ringa djurinspektören i sin kommun, sitter på miljö och hälsokontoret om man har besvär av katter som blir "sanitära olägenheter" enligt tillsyns lagen ska både hund och katt ägare ha uppsyn och koll på sina djur. Och att dom inte ska förstöra och göra skada för andra.
    Man ska alltid kolla upp och man kan få hjälp den vägen.
    Fångas katten in och den är IDmärkt så får ägaren veta och stå för ev. skador/förstörelse
    Är den inte märkt så hamnar dom ofta i katthem och där kastreras dom och hittas nya hem till. Är det förvildade katter så avlivas dom oftas (tyvärr ibland)

Hoppas det fixar sig då det inte alls är skoj att få barnen fulla i kattbajs eller om man själv är gravid så ska man ju hålla sig borta från bajslådorna och inte sköta den biten.

"Katter kan vara bärare av en parasit (Toxoplasma) som är skadlig för det ofödda barnet. Om du har katt var noga med hygienen. Tvätta alltid händerna efter kattsandsbyte. Helst ska man inte hålla på i kattbajs lådan"

Symtomen är influensaliknande.
    /MammaMia66

• MuminMy

MammaMia66: Vill bara tillägga att nästan alla som får toxiplasmos inte varit i närheten av kattbajs utan de smittas av dåligt sköljda grönsaker eller otillräckligt tillagat kött.

• MammaMia66

Alla utom jag då och jag var inte ens gravid då heller! Men det man mest varnar för är just till gravida men som du skriver så gäller det även från grönsaker och dåligt lagat kött. Men man kan ju tänka lite då på om man har katter som bajsar i ens trädgård, kanske bland grönsakerna att vara extra renlig, skölja noga och att kanske inte själv röra i bajsen som katten lägger i ens sandlåda ute...OM MAN ÄR GRAVID!

Skulle själv som sagt var ringa djurinspektören och be om hjälp ifall inte någon granne äger katten eller man vet vars katten hör hemma, då kan man ju först prata med ägaren och se om det går att lösa. Det är ju inget trevligt med katter som förstör i ens trädgård, barnens sandlåda elelr utemöbler och dynor...

Ville bara ge lite allmän info om just hjälp av djurinspektör om man inte vet riktigt hur man ska agera om ingen vill kännas vid katten eller man har problem och ägaren inte vill ta sitt ansvar. Och just detta om man är GRAVID att vara lite försiktig och extra renlig.

Ber om ursäkt att jag inte skrev med om grönsaker och kött, tänkte mest på att detta var katt ute i sandlåda/trädgård och ifall någon var gravid...

började precis nyss här och har inte hunnit kolla igenom alla nicknamn så jag visste inte om inläggs skrivaren kunde vara gravid också...SORRY!!!

/MammaMia66

• MuminMy

Inga problem Tänkte bara så att ingen tror att det BARA är katter Ingen skada skedd! *kram*

• MammaMia66
    det är klart...tänkte faktiskt inte på det att folk kanske skulle uppfatta det så, förlåt!

Man får inte Toxiplasmos av BARA katter utan av dåligt sköljda grönsaker och dåligt tillagat kött också.../MammaMia66
  • Jessica med Ebba

MammaMia66

Jo, jag ÄR gravid, och har faktiskt slutat vara i sandlådan med barnen (vilket är väldigt trist) Och rensa i rabatten får mannen göra...

• MuminMy

Jessica med Ebba: Det ska du inte behöva göra, men var noga med att tvätta händerna bara och se till att du inte stoppar dem i munnen (men det gör man väl aldrig när man leker i sandlådan?), du blir ju inte smittat genom huden, det måste in i munnen på dig för att du ska få toxiplasmos.

• jessilundgren

se till att rigga upp vattenslangen så ger ju katten en dusch. dom är väldigt smarta djur och kommer ihåg obehag. jag hade helt kattfritt i mitt förra hus + att man inte skadar dom

• Ramunda

Hmmm... Vad jag läser här så får man för sig att vissa inte tvättar händer efter att dom rensat i kattlådan när dom inte är gravida...???

Är inte det lite äckligt att inte tvätta händerna efteråt???

• MammaMia66

RAMUNDA:

Vet inte om du menar mig med "vissa" men jag är nog den renligaste som finns (pedant) men jag fick det genom dammet av kattströn i lådan som jag andades in varje gång... jag hade också då en katt som var sjuk och dålig i magen så jag fick inte bara rensa lådan flera gånger om dagen utan tvätta katten också i rumpan...Och mig själv så jag hade torra, fnasiga händer...

Hade till och med desinfektionsmedel till händerna men jag är extra känslig också då mitt immun försvar är dåligt, jag har fibromyalgi och colon irritabel bow och har så haft i över 25 år nu...Så jag blir ganska sjuk bara av ett virus

Vet ej om man får länka så här men jag länkar till SVA
    www.sva.se/dok/746.html

Jessica med Ebba:
    Ni kan inte sätta lock på sandlådan? som ni tar bort då ni är där och sedan lägger dit då ni går ifrån, så kommer inte katterna åt den?
    Rensa rabatten kan du kanske göra med handskar på? Eller du kanske är långt gången så det blir tungt att ligga i rabatten...Och jag hoppas katten slutar springa ute i eran trädgård då den ej hör hemma där! Har du hört nått mera om den, från grannen var det va?

/MammaMia66

• Ramunda

MammaMia66:::

Ja på vissa inlägg verkade det så att man måste tvätta händerna om man rensar kattlådan om man e gravid...

Jag som är sjukligt renlig av mig reagerade på det... Inget illa ment till nån....det var bara en liten fråga...

• MuminMy
    Ramunda: Tror de flesta tvättar händerna efter kattlåderensning men kanske inte lika noggrant som man gör om man är gravid och rädd för toxiplasmos
    Ska väl också tillägga att toxiplasmos inte är utvecklat i "färsk" kattavföring så tömmer man lådan minst 2 ggr / dygn ska den faran vara över. Skillnad såklart om katten, såsom MammaMia66s är dålig i magen och man måste hjälpa till med hygienen, jag pratar såklart om vanliga friska katter.
    Nu är min make överdrivet försiktig så han har inte låtit mig tömma lådan sedan jag blev gravid *nojjig eller?* inte ens när kattskrället käkat en disktrasa och jag behövde kolla vad som kommit ut Men jag skulle inte vara det minsta orolig, jag klappar mina katter, pussar på dem och är precis som vanligt, de är ju mina bebisar ju!
    /my
  • Ramunda

MuminMy::

Okej... men det e kanske bara jag som uppfattade så när jag själv e så pedant av mig när det gäller å vara renlig å så...

Okej, det låter ju jätte gulligt, tänk om min kunde vara så gullig....

Min styvmamma rensade nog kattlådan när hon var gravid å gullade å pussade katten när hon väntade syrran, men hon blev inte sjuk...

• MammaMia66

Det är ju inte alla som blir sjuka men man brukar tala om för gravida att undvika bajslådan eller vara extra renliga (tvätta händerna extra)

Katter är ju mysproppar och ingen fara så för överigt utan det är bara just detta med bajslådan men som tidigare sagt så kan man lika väl få toxiplasmos av dåligt sköljda grönsaker eller dåligt tillagat kött, vilket är mera vanligt än just bajslådor men man brukar ofta tala om det för just gravida då det kan påverka det ofödda fostret...

man får ju toxiplasmos fast man inte är gravid också...

Sen är det ju viktigt med bra hygien och att tvätta händer oavsett om man har djur, är gravid eller inte har djur och inte är gravid..../MammaMia66

Svar på tråden Grannens katt i vår rabatt!