• Jessica med Ebba

Grannens katt i vår rabatt!

Usch och fy, säger jag bara. Är så innerligt förbannad. Vår grannes katt skiter och pissar i våra rabatter och i vår sandlåda som vi nyss har gjort på tomten DAGLIGEN.

Senast igår kväll satten den sig helt ogenerat i rabatten fast den såg mig i fönstret när jag stod och tittade på den.

En annan granne hade också problem med uppgrävda rabatter, fast han visste inte vilken att det var. Han diskuterade detta med grannen som äger den aktuella katten. Hon sa att det absolut inte kunde vara hennes katt, för den gjorde inte så. Det var en Norsk Skogskatt och den ville bara vara i skogen. Den gjorde bara ifrån sig i skogen, och var inte som vanliga "bondkatter". Hmmm... Jaha.

I vilket fall som helst så tänker jag gå dit och diskutera katten i kväll. Är det någon som vet lagar/regler och bestämmelser när det gäller att hålla katter utomhus?

• Svar på tråden Grannens katt i vår rabatt!
  • Meli

Jessica med Ebba

Det är klart att raskatter bajsar, eller vad menade din granne??

En sak undrar jag dock. vad menar ni med att man ska ta ansvar för sina katter, för det står i vart enda inlägg här? Men ingenstans står det vad som menas. Vill någon utveckla?

Vi bor i en by, typ ett villaområde alltså. Ganska långt från vägen. Vår första tanke var att katterna skulle vara inne. Lycka till, de låg och lurpassade vid dörren och hoppade ut åt varsett håll. Sen försökte vi ha dem i lina. De blev helt galna när linan spändes, jätterädda. Så hade vi dem inne igen, då började någon av dem kissa inne. Då är det väl mer ansvarsfullt att se efter kattens behov och låta dem springa ut. Katter vill ju springa ute helst. Och det är faktsikt omöjligt att ha koll på vart de springer.

Däremot så köpte jag fyspray och gav till grannen när hon sa till, och nu provade hon med apelsinklyftorna som verkade fungera väldigt bra..

Hon hade hällt vatten på den ena, och det gör mig inget, det är ju bara bra om han är rädd för att gå dit. Tror inte katterna tar skada av det. Det är ju bara bra om de lär sig att vara skygga ute, och att de lär sig att vissa tomter ska man inte vara på. Däremot hjälpte det inte med vatten på vår katt.

• JsN

JAg har inte hoppat på dig KArin!

• Meli

Bisquit

Många katter klarar inte av att vara innekatter, trots att de är kastrerade. Det är såna som börjar kissa inne, och strax blir avlivade.

Är det så hemskt med två tre apelisnklyftor i tomtgränsen att du inte ens kan använda din trädgård då? Tycker det verkar lite löjligt. Man får ju samarbeta i alla fall.

• kissemjao

Superkarin (väldans vad det blev mycket inlägg till dig). Jag föreslog detta med att hälla vatten över katten och du svarade. Vatten kan INTE skada katten (det fräter inte, gör inte ont, orsakar inga fysiska skador), däremot kan det skrämma katten... rejält också för den delen. Om jag inte vill ha andras katter i min trädgård så ser jag till att de inte kommer tillbaka. (Tycker att den som släpper ut sin katt som inte tål vatten gör ett konstigt val. Vad händer om det börjar regna på den??? )
    Är själv kattägare till utekatt och har bett mina grannar hälla vatten på honom om de inte vill ha honom i sin trädgård och det har funkat till både min och grannens belåtenhet! Det är dessutom ett råd jag fått från en seriös kattuppfödare.

• Jessica med Ebba

Meli

Min granne menade att det var en Norsk Skogskatt, och därav gjorde den bara ifrån sig i skogen... (helt sinnessjukt, jag vet...)

Och med ansvar, menar jag at man aktivt tar kontakt med sina grannar och frågar om katten inte ställer till med besvär, erbjuder sig att komma med lösningar om den är ett problem, ser till att ha den inomhus på nätter, när man är borta längre perioder, kastrerar/steriliserar den osv. Inte som min granne, skyller ifrån sig och påstår att hennes katt insann inte gör sådana saker.

• JsN

Meli, det är din inställning som man som icke-kattägare längtar efter. Den där kattägaren inte till varje pris försvarar sin älsklings rätt att "följa sin natur" utan där man inser att katten kan vara ett problem för andra och att man då i samförstånd försöker hitta en lösning! (Det finns fler i den här tråden som har uttryckt den respekten för att andra inte vill veta av ens egen gullegris)

• Meli

Jessica med Ebba

OK, då kan jag sälla mig till de som tar ansvar Jag gör allt det där, men jag fick för mig att ansvar var att inte släppa ut alls, i denna tråd, och det kan inte jag hålla med om. Det du skriver tycker jag är normalt beteende.

• Eliva

Ok, tråkigt att det finns människor som är så himla arga på något att de är beredda att ta till djurplågeri och ilskhet mot främligar för sin sak!

Biscuit: Hur vet du att KATTSTOP luktar?

Det enda jag säger är ju att ni blandar ihop ansvaret. Ni kan inte tvinga en katt att ta ansvar, den förstår inte. Man kan LÄRA katten olika saker, däribland vart den får och inte får bajsa. Man kan lära den på olika sätt. Samma sak gäller hundar, t.ex kan man slå dem till lydnad eller gå en vettig lydnadskurs. Oavsett vilket blir hunden lydig. Tycker ni att man ska slå hunder oxå?

JA, det är jättetråkigt att ägaren av katten i TS fall inte tar ansvar. Däremot tycker jag fortfarande inte att det gör det rätt att plåga katten. Det är ju ägaren - inte katten - som brustit i ansvaret. JA, det är tråkigt att man då måste ta ansvar för någon annans katt och lägga ner 50 kr för att lära den att "här får du inte vara". Men NEJ, det är fortfarande inte rätt att plåga den! 50 kr är ingen förmögenhet. Jag köper aldrig argumentet att det är för dyrt medans hinkkastningen är gratis.

Jag ber om ursäkt att det upprör så mycket att man är djurvän men kommer inte knipa tyst för det.

• Bisquit

Det jag menar med ansvar det är att antingen så går man ut med sin kisse i kopplel.
    Vi har en mycket ansvarsfull kattägare här i huset som varje dag går ut med kissen i lina. Går hur bra som helst.

Eller så ser man till att katten är inne

Eller så skaffar men helt enkelt inte katt.

Jag har en hund, tänk om jag slulle släppa ut den med motiveringen:
    "det är narturligt för vovvi att komma ut och bajsa på din tomt och jaga dina barn / katter / kaniner whatever... "
    Det är så synd när den får vara inne hela dagarna och jag orkar inte gå ut med den?

Mvh G

• kissemjao

Tss. att en norsk skogkatt skulle kissa bara i skogen för att den är en raskatt var det fjantigaste jag hört. (möjligtvis att den som individ gjorde det, men det är väl inget generellt att raskatter bajsar i skogen eller på guldlåda).

Svar på tråden Grannens katt i vår rabatt!