• Jessica med Ebba

Grannens katt i vår rabatt!

Usch och fy, säger jag bara. Är så innerligt förbannad. Vår grannes katt skiter och pissar i våra rabatter och i vår sandlåda som vi nyss har gjort på tomten DAGLIGEN.

Senast igår kväll satten den sig helt ogenerat i rabatten fast den såg mig i fönstret när jag stod och tittade på den.

En annan granne hade också problem med uppgrävda rabatter, fast han visste inte vilken att det var. Han diskuterade detta med grannen som äger den aktuella katten. Hon sa att det absolut inte kunde vara hennes katt, för den gjorde inte så. Det var en Norsk Skogskatt och den ville bara vara i skogen. Den gjorde bara ifrån sig i skogen, och var inte som vanliga "bondkatter". Hmmm... Jaha.

I vilket fall som helst så tänker jag gå dit och diskutera katten i kväll. Är det någon som vet lagar/regler och bestämmelser när det gäller att hålla katter utomhus?

• Svar på tråden Grannens katt i vår rabatt!
  • Tufftomat

Håller med kissemjau.

Vi har också en utekatt och jag förutsätter att folk skrämmer och drar lite vatten på katten om den är olydig. Vi använder oss av en vattenspruta i hemmet om katten river på möbler etc.

Det där med apelsin har jag också hört att det ska fungera men det beror nog lite på katten också.

• Meli

superkarin

Fast jag tycker att en sak som en lätt elstöt inte är hela världen. Det är ju inte så att man binder katten till elstängslet, utan det kommer få en eller max två lätta stötar, sen går den aldrig mer dit. Man har ju elstängsel till kor och hästar med. Katter är inga dumma djur, det är inte så att de nosar på stängslet, får en stöt, och sen står kvar med nosen....

Jag har också fått en stöt, obehagligt ja, jag stoppar aldrig in fingrarna i brödrosten för att pilla upp en macka mer.

Vatten....ja, ibland regnar det och våra katter vill ut i alla fall-

• Jessica med Ebba

Kissmjao

Ja, men hon menade på det på fullaste allvar. Det ska bli roligt att höra vad hon säger till mig i kväll, när jag upplyser om att hennes katt går på våran tomt, och inte alls i skogen. Hon lär väl blåneka...

• Eliva

KisseMjao: Det är allmänt känt att många katter är rädda för vatten. Det är faktiskt bevisat genetiskt betingat (stod i illustrerad vetenskap för några nummer sedan).
    Självklart blir inte min katt rädd om det börjar regna, katten är ett djur som märker skillnad på naturligt regn och 5 liten vatten som kommer farandes i ett. Jag kan inte svara på exakt hur eller varför min katt blir rädd när hon får plötsligt vatten på sig. Men ibland har hon strukit runt inne på toaletten när jag tvättat ansiktet, och plötsligt har jag hört ett skrik och hon farit iväg som en pil. När jag kontrollerat henne har hon bara en jätteliten blöt fläck. Så rädd är hon garanterat. Och jag sa aldrig att hon skulle bli fysiskt skadad. Men psykisk skada kan vara lika illa på ett djur som på en människa.

• Meli

Bisquit

Ok, så du tycker inte att man har rätt att släppa ut sin katt alls. Tur att inte du bestämmer lagarna då

De flesta andra här verkar inse att man kan kompromissa. Alla katter gillar inte lina, kan inte vara bara inne.

Och skaffa katt?? Jag har tagit mitt ansvar som samhällsmedborgare och tagit två katter från Kattjouren som andra människor kastat ut att svälta. DET tycker jag är ansvarsfullt!!!!

• Bisquit

Meli.
    Jo men det handlar ju inte om att lägga ut tre apelsin klyfor och sen är saken ur vägen.. Det handlar ju om att lägga ut klyftor i princip överallt och sen gå och byta ut dom eftersom lukten försvinner efter ett tag.. Eller hur?

Jag äter inte apelsiner och jag vil inte att det ser ut som en soptipp hos mig.
    Dessutom drar ju matrester till sig råtttor.. Då kan det ju vara bra med en katt på tomten iofs,, *ler*

Superkanin: vem har sagt något om at plåga katter?
    Varken vatten eller stötar är farligt. Vad gör din kisse om det regnar på den? Svimmar?

Och med stötarna menar jag inte kabooomm el stekt kisse utan bara ett litet litet obehag..

Och ja, skullejag gå in i grannens hus och bajsa på hans matta blir jag nog väldigt glad om han / hon häller vatten / ger mig en stöt..

Mvh G

• Eliva

Folk verkar tro att jag inte bryr mig alls och tycker att det är ok att katten bajsar vartsomhelst. Det enda jag säger är det är inte rätt att ta till en metod som KAN skada katten när det finns en metod som garanterad INTE gör det. Jag skulle säga samma sak om frågan gällde grävlingar, älgar, hästar eller hundar.

Jag är ingen super-katt människa. Fick min Maja så sent som i januari och har innan dess bara haft hund. Jag har oxå varit i situationer där jag önskat större ansvarstagande från katt-ägarna, t.ex har min lille hund blivit attackerad av en katt (jag vet att det låter otroligt, men han var jätteliten och katten hade väl en dålig dag). Vi var ute och gick och katten kom springande efter oss. Vi gick fortare och katten ökade farten. När han kom i fatt oss så vände sig min hund mot honom och fick ett "klös" över nosen. Jag fick lyfta upp honom och gå därifrån för att bli av med katten. TROTS detta skulle jag aldrig skjutit katten med en el-pistol om jag haft en till hands! Eller sparkat efter den.

Så det är därför jag blir väldigt arg när folk säger att det är med människor med "inställning som jag" som förstör. Det är människor som inte tar ansvar för sina katter/hundar/ormar som förstör för oss andra.

Jag tar fullt ansvar för min hund och katt. Jag godkänner bara inte att oskyldiga djur plågas i onödan.

• Eliva

Biscuit; trevligt att du verkar läsa HELA mina inlägg eftersom du frågar på något jag redan svarat på:

"Det är allmänt känt att många katter är rädda för vatten. Det är faktiskt bevisat genetiskt betingat (stod i illustrerad vetenskap för några nummer sedan).
    Självklart blir inte min katt rädd om det börjar regna, katten är ett djur som märker skillnad på naturligt regn och 5 liten vatten som kommer farandes i ett. Jag kan inte svara på exakt hur eller varför min katt blir rädd när hon får plötsligt vatten på sig. Men ibland har hon strukit runt inne på toaletten när jag tvättat ansiktet, och plötsligt har jag hört ett skrik och hon farit iväg som en pil. När jag kontrollerat henne har hon bara en jätteliten blöt fläck. Så rädd är hon garanterat. Och jag sa aldrig att hon skulle bli fysiskt skadad. Men psykisk skada kan vara lika illa på ett djur som på en människa. "

Jag förstår bara inte varför du verkar föredra något som KAN vålla skada när det finns som garanterat INTE gör det med SAMMA effekt???

• Bisquit

Superkarin.. JAg läser hela dina inlägg.. Men eftersom jag försöker jobba samtidigt tar det ett tag innan jag kan skriva klart och skicka iväg det.
    Därför kan mitt inlägg komma lite senare.

Men jag läser alltid.

Meli: Tack för en fin debatt, det är alltid kul att "prata" med människor på ett lungt sätt utan påhopp även om man tycker olika.

Fast det jag mer tänkte på det är vart man släpper ut kissen. Bor man ensligt och har bra kontkat med grannarna, visst.
    Men om man bor mitt i ett villaområde ( mkt bilar ) och vet att kissen bajjar lite här och där ( klagomål från grannar ) så kanske man kan hålla den inne. Och jag tycker att det är jättebra att du har tagit hand om katter från hem. Förhoppningsvis får dom ett bättre hem hos dig än hos förra ägarna.

Mvh G

• Teskedsmamman

Ägaren har fullständig skyldighet och ersättningsansvar mot vad katten hittar på i grannarnas trädgårdar och trädgårdsmöbler...

Elstängsel spelar ingen som helst roll mot en norsk skogskatt som har så tjock päls... Vår katt går emot grisens elstängsel och inget händer med honom.

Att katten skulle hålla sig i skogen bara för det är en norsk skogskatt är tydliga tecken på att ägaren är FULLSTÄNDIGT missinformerad eller ren idiot....

Vad lagen säger:
    1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
    I jaktlagen finns särskilda bestämmelser om vad som skall iakttas för att hindra hundar från att driva eller förfölja vilt.

Svar på tråden Grannens katt i vår rabatt!