• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Jamieolivia

I Atkinsdieten ersätter man kolhydrater med mer protein medan man i LCHF byter det mot mestadels mer fett.

Trollens mamma skrev 2008-10-09 20:47:37 följande:

Smurfan:Är inte Aktins mycket lik LCHF?Vad är skillnaden?????
  • Smurfan 81
    Trollens mamma skrev 2008-10-09 20:47:37 följande:
    Smurfan:Är inte Aktins mycket lik LCHF?Vad är skillnaden?????
    Jo, det är väldigt likt, det är ungefär som GI. Det jag var lite nyfiken på var hur de tänkte med sitt godis när de säger att en påse innehåller 0,5g nettokolhydrater. Betyder det då att ajg ska lägga på 0,5g på mitt kolhydrat intag den dagen om jag äter en påse sånt godis? För 0,5g kan jag offra! På lördagen vill man ju gärna ha något när maken sitter med sin godisskål...
    Och ja, det är sötningsmedel i det godiset men eftersom jag klarar av att äta sötningsmedel utan stoppa i mig massa extra så spelar det ingen roll för mig.
  • Tessa606

Smurfan 81 skrev 2008-10-09 21:13:04 följande:

Jo, det är väldigt likt, det är ungefär som GI. Det jag var lite nyfiken på var hur de tänkte med sitt godis när de säger att en påse innehåller 0,5g nettokolhydrater. Betyder det då att ajg ska lägga på 0,5g på mitt kolhydrat intag den dagen om jag äter en påse sånt godis? För 0,5g kan jag offra! På lördagen vill man ju gärna ha något när maken sitter med sin godisskål...Och ja, det är sötningsmedel i det godiset men eftersom jag klarar av att äta sötningsmedel utan stoppa i mig massa extra så spelar det ingen roll för mig.
    Hur man räknar har jag ingen aning om men var försiktig med mängden, man kan bli OHYGGLIGT dålig i magen av det vet jag av erfarenhet
  • Kattmor
    Tristanya skrev 2008-10-09 17:10:25 följande:
    vad kryddade du med?jag tog pizzakrydda båda gångerna! men inte så jättemycket, men så man kan ana smaken av det!men jag tyckte dom blev godast efter dom hade varit i kylen.. o glöm inte massa smör o nått gott pålägg! smaskens!
    Typiskt nog hann jag inte med att göra brödet!!
    Har haft fullt upp hela kvällen!

Men men, den som väntar på något gott.......
    Jag får försöka hinna med det i morgon i stället!

Jag köpte pizzakrydda & oregano, det var väl vad som rekommenderades har jag för mig.... men hur mycket ska man ta tro?
  • tessan8micke
    Smurfan 81 skrev 2008-10-09 21:13:04 följande:
    Jo, det är väldigt likt, det är ungefär som GI. Det jag var lite nyfiken på var hur de tänkte med sitt godis när de säger att en påse innehåller 0,5g nettokolhydrater. Betyder det då att ajg ska lägga på 0,5g på mitt kolhydrat intag den dagen om jag äter en påse sånt godis? För 0,5g kan jag offra! På lördagen vill man ju gärna ha något när maken sitter med sin godisskål...Och ja, det är sötningsmedel i det godiset men eftersom jag klarar av att äta sötningsmedel utan stoppa i mig massa extra så spelar det ingen roll för mig.
    Jag har beställt lite godis därfifrån häromdagen, har inte fått det än dock, så jag vet inte hur det smakar.
    Det låter ju väldigt bra iaf, så jag hoppas det är ok att äta lite!
  • Smurfan 81
    tessan8micke skrev 2008-10-10 07:42:39 följande:
    Jag har beställt lite godis därfifrån häromdagen, har inte fått det än dock, så jag vet inte hur det smakar.Det låter ju väldigt bra iaf, så jag hoppas det är ok att äta lite!
    Igår fick jag hem det jag beställt. Jag hade tänkt att ha det som lördagsgodis. Köpte 6 påsar så att man kan göra en egen liten skål med lite blandat. Så tanken är att de där 6 påsarna ska räcka ett bra tag. Till ikväll har jag gjort en liten sats "sega brownies" efter recept på KiF. Ändrade lite i receptet... Den är väldigt hård, men det ska nog gå att äta ändå. Smakade på en kant igår och jösses vad stark chokladsmak det blir när man använder 70% choklad! Men med en stor klick creme fraiche eller grädde blir det nog gott.
  • Hägris

det är dom man tar upp det finns polysackarider(tror jag det hette) som kroppen aldrig tar upp det är kolhydrater men tas inte upp. Det är ändå alldeles för mycker kolisar och sötningsmedel för att funka i lchf.

Gör ischoklad, parmesanchips och dyl ist!

Smurfan 81 skrev 2008-10-09 18:14:53 följande:
    Nån som vet hur Atkins funkar? Vad menas med "nettokohydrater", och är det något man kan ha användning för i LCHF? Nu tänker jag förstås på godiset på deras hemsida, Atkinsprodukter.sedet är domman tar upp det finn polysackarider(tror jag det hette) som kroppen aldrig tar upp det är kolhydrater men ts inte upp.
    Men SUUUUUUUG!
  • Tristanya
    Kattmor skrev 2008-10-10 01:44:39 följande:
    Typiskt nog hann jag inte med att göra brödet!!Har haft fullt upp hela kvällen!Men men, den som väntar på något gott....... Jag får försöka hinna med det i morgon i stället!Jag köpte pizzakrydda & oregano, det var väl vad som rekommenderades har jag för mig.... men hur mycket ska man ta tro?
    jag tog ca ½ msk kanske.. o så "mosade" jag ju sönder det i handen.. så d blir det ju "Lite mer" av det.. eftersom det smulas sönder till mindre bitar.
    höfta lite, beror ju på hur stark smak du vill ha också!
  • tessan8micke
    Smurfan 81 skrev 2008-10-10 08:38:19 följande:
    Igår fick jag hem det jag beställt. Jag hade tänkt att ha det som lördagsgodis. Köpte 6 påsar så att man kan göra en egen liten skål med lite blandat. Så tanken är att de där 6 påsarna ska räcka ett bra tag. Till ikväll har jag gjort en liten sats "sega brownies" efter recept på KiF. Ändrade lite i receptet... Den är väldigt hård, men det ska nog gå att äta ändå. Smakade på en kant igår och jösses vad stark chokladsmak det blir när man använder 70% choklad! Men med en stor klick creme fraiche eller grädde blir det nog gott.
    Jo, jag tog också 5-6 påsar som är tänkt att de ska räcka länge
    Men brownies, gud så gott! Vad är KiF?
  • Smurfan 81
    tessan8micke skrev 2008-10-10 10:35:01 följande:
    Jo, jag tog också 5-6 påsar som är tänkt att de ska räcka länge Men brownies, gud så gott! Vad är KiF?
    Kolhydratger i Fokus, länk i TS. Finns massa roliga recept där!
    Fast jag vet inte om jag skulle kalla det brownies, men nåt ska det ju heta!
Svar på tråden LCHF tråden 3