• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • leende guldbruna
    nirakkarlsson skrev 2008-10-07 19:59:06 följande:
    Måste fråga,Ni som har kollat på minmat.net hur ska resultatet se ut på intag kolisar,fett och proteinet??Svårt att veta exakt hur mkt gram man har ätit av allt,men vill gärna veta hur mkt Ni har!
    jag har fått höra att fett ska ligga mellan 75 och 80 % kolhudrater max 5 %

var det de du undra?

Jag håller med ,det är svårt att vet ahur många gram man åt.jag tar några dagar då och då när jag väger maten ,men gör det hellst inte jämt-blir så besatt.
    Lycka till!!
  • nirakkarlsson

tack,jag har legat på 72% fett och 8% kolisar..men då vet ja inte exakt hur mkt jag har ätit i gram...har nog räknat för mkt

• leende guldbruna
    nirakkarlsson skrev 2008-10-07 20:07:19 följande:
    tack,jag har legat på 72% fett och 8% kolisar..men då vet ja inte exakt hur mkt jag har ätit i gram...har nog räknat för mkt
    nä det e ju ganska viktigt å veta hur många gram man ätit annars kan man ju strunta i å skriva upp,eller ja det beror så klart på hur duktig man e på att uppskatta .jag e inte duktig på det alls
  • Smurfan 81

Jag brukar höfta till lite med gramen så jag litar inte till 100% på resultatet, men det är skönt att få en vägledning till hur man ätit. Jag brukar ligga mellan 5-7% kolhydrater.

Nu har jag börjat med en liten blogg! Bara 3 middagar hittills, men det kan ju bli fler!
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b106044.html

• Tristanya

bakade dt där brödet idag! blev väl ganska ok.. smakar dock lite mycket ägg.. men med massa bregott på o ost så gick det ner!
    ska nog krydda med nått annat än lite pizzakrydda nästa gång.. kan man använda brödkrydda o krydda med?

• mammamaj
    *suck*
    går ju illa här nu, problemet är att jag itne vet vad det är jag äter fel!
    har ju 20 kg att gå ned så det finna att ta av...

måste nog börja väga maten så jag kan skriva in i minmat.

annars äter jag mycket ost o grädde i maten, brie en stor ny favorit.
    avocado o grape är det för mycket i det?? ja grape äter jag ty´p en halv om dagen o avocado en på tre dagar.

nä nu vill jag få in räser farten igen som va första veckan!
    o jag har inte ändrat något i kosten sen dess...
    ♥ Zack vet du en sak.... mamma älskar dej! ♥
  • Livshlädje
    Svar på #2742
    Grape är inte så farligt (7g kolhydrater per 100g) men ändå över gränsen. Avocado är okej att äta nån gång pga av bra fetter men innehåller oxå lite väl mycket kolhydrater. Man säger oxå att man ska skära ner på mjölkprodukter om viktminskningen avstannar..

Första veckan går man ofta ner extra mycket därför att man blir av med onödig vätska..

Om du vill få skjuts på viktminskningen igen får du nog vara mycket striktare och skippa grape, avocado och dra ner på mjölkprodukter!
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Brunkulla75

Hej mammamaj!
    Du kommer troligen inte få in "räser-farten" som första veckan eftersom kroppen gjorde sig av med slaggprodukter, vatten pch en massa annat. Jag gick oxå ner massor i början men ligger nu på allt från 100g-1kg i veckan. även om jag inte går ner så mycket en vecka så märker jag på byxorna att det händer något. kroppen behöver små pauser ibland men är du bara ihärdig så ska du se att det rör sig.

Gällande maten så har jag förstått att det är givetvis inviduellt men en del har problem med mjölksockret (grädde, cf) och en del har problem med ost. Prova dra ner på det några veckor och se vad som händer. Avokado har jag ingen erfarenhet av men grapefrukt är det rint 7 kolisar i (/100g). Jag har lyxat till med en halva på elgen någongång men annars inte.

Hoppas det varit till någon hjälpGlad

• annbom

Jag satte till lite pumpafrö och solrosfrö så blev det mycket godare

Tristanya skrev 2008-10-07 23:06:16 följande:
    bakade dt där brödet idag! blev väl ganska ok.. smakar dock lite mycket ägg.. men med massa bregott på o ost så gick det ner!ska nog krydda med nått annat än lite pizzakrydda nästa gång.. kan man använda brödkrydda o krydda med?
Svar på tråden LCHF tråden 3