• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Tristanya
    Medusan skrev 2008-10-12 21:37:32 följande:
    Skulle uppskatta om någon kunde i informera mig om vad cf är för något? Har läst det på flera ställen men inte fattat vad det är
    CF = creme frache
  • Tristanya
    Centurion skrev 2008-10-12 21:29:09 följande:
    Aha men vad ska man hålla sig under i kohydratintag?
    [/citat]

under 5g.. o över hela dagsintaget 5%.. men beror på hur hård man är o vissa kan äta mer kolhydrater o endå gå ner i vikt!
    Centurion skrev 2008-10-12 21:30:04 följande:
    [citat]
    minmat. se fungerar inte för mig?
    www.minmat.se
  • Smurfan 81
    Tessa606 skrev 2008-10-13 08:14:43 följande:
    I morgon har jag hållt på 1 vecka, smygvägde mig i dag, precis 2 kg neråt!!! Så nöjd!! Jag har jobbat som en galning i 4 dagar så jag har inte hunnit med mina långpromenader men som sagt 2 kg ändå! För första gången så har jag absolut inget sötsug, i lördags fanns det efterrättsbuffe på föreläsningen jag var på, jag kände det inte som en uppoffring att låta bli!Den veckan har jag en mer normal arbetstid så nu ska jag o vovven ut på våra härliga promenader!!
    Grattis!!!
    Själv står jag still och pendlar nu. Har ju bara 1 kg kvar till mitt mål men det verkar inte som att min kropp vill dit! Skrikandes Har egentligen ingen lust att byta diet för jag trivs så bra med det här. Ska testa att minska portionerna lite och se om det händer nåt. I värsta fall får jag väl bara acceptera det där sista envisa kilot!
  • Vivvi
    Tristanya skrev 2008-10-12 18:18:14 följande:
    visst är dom underbart goda? har dock inte testat med mandelmjöl.. men tänk påatt du inte bör äta allt för många polarbröd med mandelmjöl i.. eftersom mandlar/nötter har lite högre kolhydratinnehåll!
    Ja, jag hade egentligen inte tänkt ha i nån mandel men jag tyckte det var synd att slänga. Nästa gång blir det utan. Tror det blir lika gott då med!

Och så var det det här med avrunnen keso....Jag fick inte ut nån vätska (efter åtskilliga minuter) så jag bara mosade keson rätt igenom silen, blev ju bra ändå (hoppas att det inte enbart berodde på mandeln...). Det skiljer sig kanske mellan olika kesosorter?
  • Tristanya
    Vivvi skrev 2008-10-13 12:37:16 följande:
    Ja, jag hade egentligen inte tänkt ha i nån mandel men jag tyckte det var synd att slänga. Nästa gång blir det utan. Tror det blir lika gott då med!Och så var det det här med avrunnen keso....Jag fick inte ut nån vätska (efter åtskilliga minuter) så jag bara mosade keson rätt igenom silen, blev ju bra ändå (hoppas att det inte enbart berodde på mandeln...). Det skiljer sig kanske mellan olika kesosorter?
    jag pressar keson mot silen, o liksom mosar det där i på en gång.. o då får jag ut massa vätska! sen blandar jagd et med äggulorna o osten!
    vi har köpt arlas keso.. visste inte att det fanns nån annna..
  • Maddisen80

Hejsan hur är läget,vet ej om du känner mig från någon annanstans, så du har simkort,jag simmade mycke förut med,men inte längre pga uvi
    Smurfan 81 skrev 2008-10-12 22:44:38 följande:

Det var sååå kul! Annars hände rinte så mycket nu.. Eller jo, på fredag ska vi och ett annat par till landet, UTAN BARN - HELA HELGEN!!! Gissa om vi laddat för det här ett tag? Så nu i veckan ska jag mest planera och förbereda mat och sånt.Det här med träning är jobbigt... Jag har ju ett simkort men hinner inte komma iväg så ofta som jag vill! Försöker åtminstone en gång i veckan, men det är inte alltid det blir av. Är ju mammaledig halvtid och jobbar halvtid. Men min dotter är ju hemma heltid! Så ska jag iväg och träna måste hon sova så maken kan ta henne, eftersom han jobbar hemifrån...Känner jag dig nån annanstans ifrån?
  • Centurion

Idag blev det köttfärsbiffar m gräddsås och aubergingratäng *mums*

Welcome to walk a mile in my moccasines
Svar på tråden LCHF tråden 3