Umm Elias skrev 2008-08-09 22:55:26 följande:
Är inte själv adopterad men har adopterade barn i familjen och adopterade vänner. Alla dessa är rånade på sina etniciteter, de har förlorat sin kultur och sin egentligen tillhörighet pga att föräldrarna gett em svenska namn, uppfostrat dem enligt sina svenska traditioner och normer. De har inte adopterat utan köpt sina barn. Bara för att man adopterar ska man inte tro att man äger personen, att man har rätt att råna och radera barnets kultur och etnicitet.
Vad är ens kultur? Min dotter kommer från ett land med mer än en folkgrupp. De ser ungefär likadana ut, men har olika historia och kultur. Vi har ingen aning om vilken av dessa grupper min dotter tillhör. Det beror inte på att hon är adopterad. Barnhemmet visste inte heller. Vi vet inte ens vilket språk hennes ursprungliga familj talade. Om någon har berövat henne språk, kultur och värderingar så är det i så fall hennes biologiska föräldrar genom att överge henne. Det är tragiskt att barn överges, men det kan inte jag som adoptivförälder göra något åt. Jag kan bara försöka kompensera den förlust vår dotter varit med om genom att ge henne kärlek och en trygg uppväxt. Plus en fast förankring i den svenska kulturen. Och jag kommer aldrig någonsin att tro att jag äger min dotter.