• mammatillvictor

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

I en annan tråd här i forumet började det diskuteras om att adopterade är invandrare. Det stämmer ju, vi är inte födda i Sverige (om man inte adopterats inom Sverige förstås) och invandrat hit.

Har ni upplevt mycket rasism, många invandrare har ju tyvärr råkat ut för det.

• Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
  • Thalis
    Esperando skrev 2008-08-09 22:46:08 följande:
    Ja allt är ju relativt...för mig är det mer tragiskt att veta att kanske mitt barn skulle kunnat växa upp på en institution och aldrig kunnat få leva ett liv som alla barn har en rättighet till. Ett liv fyllt av säkerhet, kärlek i mängder, närhet, trygghet och ännu mer kärlek.Sorry TS..lite OT men var bara tvungen att svara det inlägget.Umm Elias skrev 2008-08-09 22:31:49 följande:
    Vaddå visste du inte att kultur,etnicitet och namn är viktigare än familj, kärlek och trygghet?
    Öhhh dah !!!
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Thalis
    Milkina cerka skrev 2008-08-09 23:27:19 följande:
    Men så gör väl ingen längre(som Umm Elias) säger, ni bla här verkar ju vara inställda på att barnen får välja själva om de vill intressera sig för ursprunget, landet o. dess kultur osv.Menade inget illa Allt sånt verkar mycket bättre numera än när jag kom hit på 70-t.
    Jag tog inte illa upp

Precis som du säger så är de flesta av oss för att låta våra barn bestämma själva.
  • Mara

Umm Elias skrev 2008-08-09 23:13:19 följande:

Jag har då inte träffat någon adopterad som tillexempel blivit döpt till ett namn från sin kultur eller från sitt land. Jag förstår inte varför man tror att man har rätt att radera barnets identitet (= kultur) bara för att man adopterar det!
    Då har du inte vidare koll. Det är lag på att man måste behålla ett av barnets ursprungliga namn.
  • Milkina cerka
    Thalis skrev 2008-08-09 23:31:06 följande:
    Jag tog inte illa upp Precis som du säger så är de flesta av oss för att låta våra barn bestämma själva.
  • Umm Elias

Härligt =D!!! Vad glad jag blir att äntligen träffa en adoptivförälder som respekterar sitt barns kulturella identitet! Vad kommer hon ifrån o vad heter hon (om jag får fråga =)?!

Thalis skrev 2008-08-09 23:16:22 följande:
    Då är du välkommen att träffa min dotter Nog blir hon den första adopterade som uppfyller dina krav ...
  • Umm Elias

kultur, identitet och trygghet är ord som går hand i hand.

Thalis skrev 2008-08-09 23:28:05 följande:
    Vaddå visste du inte att kultur,etnicitet och namn är viktigare än familj, kärlek och trygghet?Öhhh dah !!!
  • Umm Elias

Sen alltid enligt forskning.

Thalis skrev 2008-08-09 23:25:31 följande:
    Vem är du för att göra sådana påstående?Sedan när är kultur lika med identitet?
  • Umm Elias

men inte lag på att de blir kallade det. Andranamn blir oftast bortglömda.

Mara skrev 2008-08-09 23:32:44 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-09 23:13:19 följande:
    Då har du inte vidare koll. Det är lag på att man måste behålla ett av barnets ursprungliga namn.
  • Esperando

>Umm elias...måste bara fråga vad mer tycker du vi ska göra för att "respektera vårt barns identitet"..?

• Thalis
    Umm Elias skrev 2008-08-09 23:37:45 följande:
    Härligt =D!!! Vad glad jag blir att äntligen träffa en adoptivförälder som respekterar sitt barns kulturella identitet! Vad kommer hon ifrån o vad heter hon (om jag får fråga =)?!

Grattis då har du kommit till ett forum där alla föräldrar respekterar sina barns identitet
    Visst är det härligt!!!

Som flera har skrivit så finns det lag på att barnet ska ha kvar minst ett av sina ursprungsnamn.

Sen tycker jag att det är tråkigt och väldigt fördömmande av dig att anta att vissa adoptivbarn får "svenska" efternamn pga föräldrarnas egoism!
    Hur roligt tror du det är för barnet att ha sitt ursprungsnamn kvar om det låter/skrivs som ett skällsord i det nya landet?

Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?