• mammatillvictor

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

I en annan tråd här i forumet började det diskuteras om att adopterade är invandrare. Det stämmer ju, vi är inte födda i Sverige (om man inte adopterats inom Sverige förstås) och invandrat hit.

Har ni upplevt mycket rasism, många invandrare har ju tyvärr råkat ut för det.

• Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
  • Umm Elias

För det första inte byta namn. De allra flesta barn har ett namn, man har inte rätt att byta det bara för att man adopterar barnet. Det mest tragiska som finns är adpterade som tror sig vara etniskt svenska, de borde ha en kulturell identitet att vara stolt över.

Esperando skrev 2008-08-09 23:44:35 följande:
    >Umm elias...måste bara fråga vad mer tycker du vi ska göra för att "respektera vårt barns identitet"..?
  • Thalis
    Thalis skrev 2008-08-09 23:44:42 följande:
    Grattis då har du kommit till ett forum där alla föräldrar respekterar sina barns identitet Visst är det härligt!!! Som flera har skrivit så finns det lag på att barnet ska ha kvar minst ett av sina ursprungsnamn. Sen tycker jag att det är tråkigt och väldigt fördömmande av dig att anta att vissa adoptivbarn får "svenska" efternamn pga föräldrarnas egoism!Hur roligt tror du det är för barnet att ha sitt ursprungsnamn kvar om det låter/skrivs som ett skällsord i det nya landet?
    svenska namn skulle det stå i förra inlägg.
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Umm Elias

nummer två, låta alla adopterade barn ha rätt till modersmålsundervisning (detta ligger ej på föräldrarna till en början).

• Mara

Umm Elias skrev 2008-08-09 23:46:06 följande:

För det första inte byta namn. De allra flesta barn har ett namn, man har inte rätt att byta det bara för att man adopterar barnet. Det mest tragiska som finns är adpterade som tror sig vara etniskt svenska, de borde ha en kulturell identitet att vara stolt över.
    Men jösses! Tragiskt med adopterade som tror sig vara etniskt svenska?! Vem är du att bestämma vem som får känna sig som svensk och inte? Ska jag intala mina barn varje dag att de inte är svenskar och inte hör hemma här i Sverige, menar du?
  • Umm Elias

efternamn? Jag pratar om förnamn.

Thalis skrev 2008-08-09 23:44:42 följande:
    Grattis då har du kommit till ett forum där alla föräldrar respekterar sina barns identitet Visst är det härligt!!!
    Som flera har skrivit så finns det lag på att barnet ska ha kvar minst ett av sina ursprungsnamn.
    Sen tycker jag att det är tråkigt och väldigt fördömmande av dig att anta att vissa adoptivbarn får "svenska" efternamn pga föräldrarnas egoism!Hur roligt tror du det är för barnet att ha sitt ursprungsnamn kvar om det låter/skrivs som ett skällsord i det nya landet?
  • Esperando
    Svar på #91
    Ja vi har förstått det, men vad mer tycker du förrutom namnet...?
  • Umm Elias

Öh, varför skulle man inte höra hemma i Sverige för att man inte är svensk? Nej du ska intala dem att vara stolta och starka och trygga med sin identitet och sitt ursprung!!

Mara skrev 2008-08-09 23:49:21 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-09 23:46:06 följande:
    Men jösses! Tragiskt med adopterade som tror sig vara etniskt svenska?! Vem är du att bestämma vem som får känna sig som svensk och inte? Ska jag intala mina barn varje dag att de inte är svenskar och inte hör hemma här i Sverige, menar du?
  • Umm Elias

Föräldrarna bör lära sig och hjälpa barnet komma till rätta med sin kultur, föräldrarna bör ta en del av kulturen. Hjälpa barnet att inte förlora sitt modersmål etc.

Esperando skrev 2008-08-09 23:49:44 följande:
    Svar på #91Ja vi har förstått det, men vad mer tycker du förrutom namnet...?
  • Thalis
    Umm Elias skrev 2008-08-09 23:49:34 följande:
    efternamn? Jag pratar om förnamn.
    Om du läser inlägg nr 92 så förstår du att även jag menade namn!
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Umm Elias

ok. så vad annars utom föräldrarnas egoism ger dem rätt att byta namn på sitt barn ?

Thalis skrev 2008-08-09 23:52:08 följande:
    Om du läser inlägg nr 92 så förstår du att även jag menade namn!
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?