• A84

Lära sig finska??

Ja jag har en liten tankte på att kanske lära mig finska, går det överhuvudtaget?? :-P
    Finskan är ju ett mycket svårt språk att lära sig har jag hört?!
    Har en finsk sambo och stora delar av hans familj/släkt pratar bara finska. Skulle vara kul att lära sig så att man kan kommunicera lite. Smått jobbigt för sambon åxo att försöka hinna med o översätta allt till mig.

Finns det ngn här som lärt sig?

• Svar på tråden Lära sig finska??
  • ludenben
    Svar på #90
    aha, okej, då blir det ju i slutändan nästan samma som här så om man tar ut semester efteråt men det med jobbet kanske var annorlunda för det är en estnisk (tror jag) arbetsgivare just på hennes jobb (Tallink) eller så kanske det var nåt särskilt med just det fallet.
  • PD77

Jag har bott i Finland i 5 år i en stad på 250 000 inv. och jag trivs jättebra. Jag kan inte så bra finska än, men ska gå ännu en kurs i höst då jag är mammaledig. Finska är jättesvårt att lära sig, men det går. Jag har inte haft möjlighet att prata finska på jobbet, vilket jag tror hade hjälpt. Jag jobbade först med finlandssvenska barn och sedan för ett amerikanskt företag där engelska är huvudspråket.

Kommer inte att ha mina barn på "Svenska" (borde heta Finlandssvenska) skolan. Finlandssvenska är ju inte riktigt som svenska. Grammatiken ska vara samma som den "rikssvenska" men ofta hör man finsk ordföljd och finska "prepositioner". Det finns t.o.m Svenska-Finlandssvenska ordlistor för det finns så många annorlunda ord. Jag känner att jag har inget med Finlandssverige att göra, så det blir ju lite onödigt att mina barn ska prata finlandssvenska.

Bra med Finland (i allmänhet):
    -Ärliga människor
    -Mindre ytliga människor än i Sverige
    -Känns tryggare, mindre grovt våld (tror jag, det känns som det)
    -Inte lika stökigt i skolorna
    -Bra utbildning
    -Lägre skatt (både för- och nackdel)
    -Full semester under mammaledigheten

Sämre med Finland:
    -Ganska stora alkoholproblem, många alkoholister (alltså, inte bara A-lagarna)
    -Lite melankoliskt och tyst
    -Inte lika jämställt som i Sverige
    -Föräldrapengarna
    -Lägre löner
    -Lägre skatt (märks på vården bla.)
    -TV-programmen
    -De är liksom efter med allt här. Allt kommer ju till Sverige först vad gäller teknik, telefoni, mode. (ett i-landsproblem dock )

Som andra sagt innan, finns både fördelar och nackdelar med både Finland och Sverige.

• ludenben

Fick kort från turistande vänner i helsingfors idag, nu blev jag ännu mer sugen på att åka till Finland

PD77: Intressant jämförelse. På det stora hela verkar det vara rätt så bra jämfört med sverige, beroende på vad man föredrar för för och nackdelar. Utbildningen verkar bättre i Finland.

• PD77
    ludenben skrev 2008-08-01 16:26:40 följande:
    Fick kort från turistande vänner i helsingfors idag, nu blev jag ännu mer sugen på att åka till Finland PD77: Intressant jämförelse. På det stora hela verkar det vara rätt så bra jämfört med sverige, beroende på vad man föredrar för för och nackdelar. Utbildningen verkar bättre i Finland.
    Ja, utbildningen har väl blivit rankad som en av de bästa i världen, högre upp än Sveriges. Och ja, visst är Finlands fördelar väldigt starka fördelar. Speciellt med tryggheten, ärligheten och att det är mindre ytligt.
  • iolanthe

PD77,

Jag håller inte med dig om att finlandssvenska skiljer sig från svenskan i sverige, inte när det gäller skolan. Kan hända att det är annorlunda i södra Finland, men här uppe i Österbotten lär vi nog oss "riktig" svenska. Men med tiden tror jag nog att det kommer hit också. Något som jag märker och irriterar mig nåt fruktansvärt på är t.ex. när vi går på bio är den svenska texten någon sorts Helsingfors-svenska, så att inte ens jag förstår vad dom menar. Såna gånger är det tur att man kan engelska också.

• AmmiK82

Håller med om allt annat utom att Finland ligger efter i teknik. Det stämmer inte På just den biten ligger Finland och Sverige på samma nivå, bara kolla vilka tekniska grejer som kommer från Finland och vad dom gör.

PD77 skrev 2008-08-01 16:23:07 följande:
    Jag har bott i Finland i 5 år i en stad på 250 000 inv. och jag trivs jättebra. Jag kan inte så bra finska än, men ska gå ännu en kurs i höst då jag är mammaledig. Finska är jättesvårt att lära sig, men det går. Jag har inte haft möjlighet att prata finska på jobbet, vilket jag tror hade hjälpt. Jag jobbade först med finlandssvenska barn och sedan för ett amerikanskt företag där engelska är huvudspråket.Kommer inte att ha mina barn på "Svenska" (borde heta Finlandssvenska) skolan. Finlandssvenska är ju inte riktigt som svenska. Grammatiken ska vara samma som den "rikssvenska" men ofta hör man finsk ordföljd och finska "prepositioner". Det finns t.o.m Svenska-Finlandssvenska ordlistor för det finns så många annorlunda ord. Jag känner att jag har inget med Finlandssverige att göra, så det blir ju lite onödigt att mina barn ska prata finlandssvenska. Bra med Finland (i allmänhet):-Ärliga människor-Mindre ytliga människor än i Sverige-Känns tryggare, mindre grovt våld (tror jag, det känns som det)-Inte lika stökigt i skolorna-Bra utbildning-Lägre skatt (både för- och nackdel)-Full semester under mammaledighetenSämre med Finland:-Ganska stora alkoholproblem, många alkoholister (alltså, inte bara A-lagarna)-Lite melankoliskt och tyst-Inte lika jämställt som i Sverige-Föräldrapengarna-Lägre löner-Lägre skatt (märks på vården bla.)-TV-programmen -De är liksom efter med allt här. Allt kommer ju till Sverige först vad gäller teknik, telefoni, mode. (ett i-landsproblem dock ) Som andra sagt innan, finns både fördelar och nackdelar med både Finland och Sverige.
  • ludenben

nokiatelefoner som jag föredrar framför ericsson

AmmiK82 skrev 2008-08-01 18:32:30 följande:
    Håller med om allt annat utom att Finland ligger efter i teknik. Det stämmer inte På just den biten ligger Finland och Sverige på samma nivå, bara kolla vilka tekniska grejer som kommer från Finland och vad dom gör.
  • PD77
    AmmiK82 skrev 2008-08-01 18:32:30 följande:
    Ja, jag håller med om att de tekniska grejer som kommer från Finland kan ligga på samma nivå eller före. Typ Nokiatelefonerna. Men allt annat som inte kommer från Finland ligger efter. Fast det är ju min åsikt bara, inte fakta.
  • PD77
    iolanthe skrev 2008-08-01 17:52:16 följande:
    PD77,Jag håller inte med dig om att finlandssvenska skiljer sig från svenskan i sverige, inte när det gäller skolan. Kan hända att det är annorlunda i södra Finland, men här uppe i Österbotten lär vi nog oss "riktig" svenska. Men med tiden tror jag nog att det kommer hit också. Något som jag märker och irriterar mig nåt fruktansvärt på är t.ex. när vi går på bio är den svenska texten någon sorts Helsingfors-svenska, så att inte ens jag förstår vad dom menar. Såna gånger är det tur att man kan engelska också.
    Aha, ja, jag bor ju söderut. Va bra att ni lär er "riktig" svenska i Österbotten, det måste ju underlätta om ni ska flytta till Sverige eller ha kontakt med Sverige genom arbetet. Jag håller med dig om texterna till filmer etc. Jag har slutat läsa dem, blir så irriterad. Ett exempel på en översättning jag nyss såg: "Vill du ha en donits?" (för svenskar: donits=munk) Det skulle ju en svensk inte fatta.
    När jag jobbade på svenska skolan så sa en elev till mig: "Batteriet är kallt" Och jag fattade inte. "Vaddå? Vilket batteri, det i CD-spelaren? Hur kan ett batteri vara kallt?" Till sist fattade jag att det var elementet han pratade om. (för icke finskatalande: finska "batteri"=element)
  • ludenben

hahahaha batteri=element det var det bästa jag hört...

PD77 skrev 2008-08-01 20:16:01 följande:
    Aha, ja, jag bor ju söderut. Va bra att ni lär er "riktig" svenska i Österbotten, det måste ju underlätta om ni ska flytta till Sverige eller ha kontakt med Sverige genom arbetet. Jag håller med dig om texterna till filmer etc. Jag har slutat läsa dem, blir så irriterad. Ett exempel på en översättning jag nyss såg: "Vill du ha en donits?" (för svenskar: donits=munk) Det skulle ju en svensk inte fatta. När jag jobbade på svenska skolan så sa en elev till mig: "Batteriet är kallt" Och jag fattade inte. "Vaddå? Vilket batteri, det i CD-spelaren? Hur kan ett batteri vara kallt?" Till sist fattade jag att det var elementet han pratade om. (för icke finskatalande: finska "batteri"=element)
Svar på tråden Lära sig finska??