• A84

Lära sig finska??

Ja jag har en liten tankte på att kanske lära mig finska, går det överhuvudtaget?? :-P
    Finskan är ju ett mycket svårt språk att lära sig har jag hört?!
    Har en finsk sambo och stora delar av hans familj/släkt pratar bara finska. Skulle vara kul att lära sig så att man kan kommunicera lite. Smått jobbigt för sambon åxo att försöka hinna med o översätta allt till mig.

Finns det ngn här som lärt sig?

• Svar på tråden Lära sig finska??
  • A84
    AmmiK82 skrev 2008-07-29 19:49:18 följande:
    Memma ser ut som skit och smakar... inte så gott =)Men alla lådor, morotslådan har varit min favorit sen jag var liten och är det fortfarande.
    morotslådan är verkligen super god
  • A84
    iolanthe skrev 2008-07-29 21:47:50 följande:
    ludenben, Fast nu har ju Finland två officiella språk, så ett av landets språk kan ju alla . Men håller med om att det är synd att man inte lär sig det i skolan. För andra språk lär man ju sig där, engelska lär sig alla finlandssvenskar jättelätt och de flesta läser tyska eller franska också och vågar använda sig av det om man turistar i de länderna. Men vid finskan är det stopp, konstigt nog. Men helt ärligt tror jag nog det beror på att vi alltid blev rättade vid minsta fel på lektionerna, inte kul att prata om man blir korrigerad efter varje mening.AnnMurr,Håller med om att endast lektioner inte räcker. Men problemet uppstår ju då när det inte bor några finskspråkiga i byn där man bor, inga finska släktingar och ens föräldrar inte har några finska vänner. Finnar blir liksom nåt som man vet finns, men inte känner. Själv lärde jag mig finska först när jag började jobba, vid 22 års ålder. Vi får ofta frågan av finskspråkiga om vi talar finska med vår dotter, men nej, det gör vi inte. Svenska är vårt modersmål och att prata nåt annat än svenska med henne skulle kännas helt fel. Plus att ingen av oss behärskar finska så bra att det är naturligt eller förstår alla ord eller kan all grammatik så att det skulle bli rätt. Har föräldrarna olika modersmål tycker jag det är självklart att man lär barnen båda språken.A84,Jag tror också det kommer att gå jättebra, lycka till
    Tackar
  • fruis

Finska är jätteroligt att lära sig! Jag gick en nybörjarkurs i finska på Finlandsinstitutet www.finlandsinstitutet.se och det var kul. Tyvärr hann jag bara gå en termin innan jag var tvungen att sluta pga jobbet. Så fort jag får tid och möjlighet kommer jag att hoppa på det igen för jag skulle vilja lära mig mer finska.

De flesta som gick den kursen jag gick hade finsk pojkvän/flickvän. Vissa gick det jättebra för, för andra gick det trögare. Det är väl en fördel om man har lite språksinne eftersom finska tillhör en annan språkgrupp och har lite annorlunda grammatisk struktur än svenska. Annars är det inte svårare än att lära sig vilket språk som helst. Lycka till!

• A84
    fruis skrev 2008-07-29 22:02:06 följande:
    Finska är jätteroligt att lära sig! Jag gick en nybörjarkurs i finska på Finlandsinstitutet www.finlandsinstitutet.se och det var kul. Tyvärr hann jag bara gå en termin innan jag var tvungen att sluta pga jobbet. Så fort jag får tid och möjlighet kommer jag att hoppa på det igen för jag skulle vilja lära mig mer finska.De flesta som gick den kursen jag gick hade finsk pojkvän/flickvän. Vissa gick det jättebra för, för andra gick det trögare. Det är väl en fördel om man har lite språksinne eftersom finska tillhör en annan språkgrupp och har lite annorlunda grammatisk struktur än svenska. Annars är det inte svårare än att lära sig vilket språk som helst. Lycka till!
    Tack, d dära ska jag kolla upp
  • ludenben

iolanthe: nä klart att det inte är kul att bli korrigerad vid varenda meing. Men bra att de har två officielle språk men hur är det om man kommer längre åt rysslandshållet eller längre upp i Finland (inte längs kusten), kan de svenska där med?? Jag älskar finlandsvenska dialekten, som små mumintroll allihopa

• A84
    ludenben skrev 2008-07-30 08:36:03 följande:
    iolanthe: nä klart att det inte är kul att bli korrigerad vid varenda meing. Men bra att de har två officielle språk men hur är det om man kommer längre åt rysslandshållet eller längre upp i Finland (inte längs kusten), kan de svenska där med?? Jag älskar finlandsvenska dialekten, som små mumintroll allihopa
    Vi var ganska långt upp i Finland & där var svenskan så där.. i en del matbutiker o så pratade dom knagglig svenska medans sambons släktingar som bor där uppe inte kan ngn svenska.. så det är nog lite hur som...
  • ludenben

min mammas släkt kommer från Nivala, en bit upp i österbotten. Min mormor och morfar kunde knappt svenska ens efter att ha bott här i mer än 30 år så där just, blande de folket var det skralt med svenskan.... men de var ju gamla med. Verkar vara lite bättre med språkkunskaper på dagens generationer.

A84 skrev 2008-07-30 10:33:32 följande:
    Vi var ganska långt upp i Finland & där var svenskan så där.. i en del matbutiker o så pratade dom knagglig svenska medans sambons släktingar som bor där uppe inte kan ngn svenska.. så det är nog lite hur som...
  • AmmiK82

Uppe i Finland, var det nära Vasa, så pratar dom helt sjukt svenska Svärmors pojkvän är därifrån och det är svårt att förstå honom. Och så pratar dom så jäkla fort! Och använder av sig konstiga ord..

A84 skrev 2008-07-30 10:33:32 följande:
  • ludenben

haha sambons syrras man är därifrån och han pratar perfekt svenska med finsk accent såklart men fullt förståeligt... Så olika det kan vara

AmmiK82 skrev 2008-07-30 11:04:31 följande:
    Uppe i Finland, var det nära Vasa, så pratar dom helt sjukt svenska Svärmors pojkvän är därifrån och det är svårt att förstå honom. Och så pratar dom så jäkla fort! Och använder av sig konstiga ord..
  • AmmiK82

Det är iaf på något område dom pratar konstigt där. =) Sambon min är från Åbo och pratar också flytande svenska, men med finskt accent. Det roliga är att när han bott i Sverige i två år, har hans finska "klang" försvunnit jättemycket även om han så klart fortfarande har helt klart finsk brytning.

Vi bor i Finland nu i ett år, och nu börjar jag bryta mera på finska igen, vissa ord mera, jag som hade fått bort mycket av det senaste 3 åren. Även om jag bott i Sverige i hela mitt liv, tog det ett tag innan jag lärde mig ordentligt svenska. Sen borde jag i Borlänge, Dalarna och hade både lite finsk brytning och dalmål och folk visste inte vart jag kom ifrån pga det.

ludenben skrev 2008-07-30 11:34:32 följande:
    haha sambons syrras man är därifrån och han pratar perfekt svenska med finsk accent såklart men fullt förståeligt... Så olika det kan vara
Svar på tråden Lära sig finska??