• A84

Lära sig finska??

Ja jag har en liten tankte på att kanske lära mig finska, går det överhuvudtaget?? :-P
    Finskan är ju ett mycket svårt språk att lära sig har jag hört?!
    Har en finsk sambo och stora delar av hans familj/släkt pratar bara finska. Skulle vara kul att lära sig så att man kan kommunicera lite. Smått jobbigt för sambon åxo att försöka hinna med o översätta allt till mig.

Finns det ngn här som lärt sig?

• Svar på tråden Lära sig finska??
  • PD77
    ludenben skrev 2008-08-01 20:23:51 följande:
    hahahaha batteri=element det var det bästa jag hört...
    Ja, snacka om att det blir förrvirring ibland. Nu när jag kan finska ganska bra så fattar jag ju. Men i början... oj oj.
  • ludenben

nä många ord är roliga. Sambons syrra sa "tissarna" och sina bröst när hennes son var mindre. Det var sött, bättre än tuttar, bröst och andra svenska ord

• PD77
    ludenben skrev 2008-08-01 20:29:03 följande:
    nä många ord är roliga. Sambons syrra sa "tissarna" och sina bröst när hennes son var mindre. Det var sött, bättre än tuttar, bröst och andra svenska ord
    Haha! Jag håller med! Jag säger också "tissarna" ibland. Mycket gulligare och mjukare.
  • ludenben

ja det låter bättre min sambo fattade inte alls vad jag menade med batteri föresten... ahaha nu kan jag leva på det ett tag

PD77 skrev 2008-08-01 20:39:58 följande:
    Haha! Jag håller med! Jag säger också "tissarna" ibland. Mycket gulligare och mjukare.
  • Pilgrimka

Hej!
    jag har lärt mig estniska, det är ju samma språkgrupp och det tog två år. Ett års studier och sen ett år i Estland, varav tre månader gick åt till att lära mig att urskilja orden, tre till att börja våga prata och de övriga sex till att bli flytande.

Ska du lära finsk och kan engelska rekommenderar jag
    Colloquial Finnish: The Complete Course for Beginners
    Den finns ofta på bibliotek men kan även beställas från adlibris och likande. Köp med CD.
    Jag tycker colloquial böckerna är toppen.

• iolanthe
    PD77 skrev 2008-08-01 20:16:01 följande:
    Aha, ja, jag bor ju söderut. Va bra att ni lär er "riktig" svenska i Österbotten, det måste ju underlätta om ni ska flytta till Sverige eller ha kontakt med Sverige genom arbetet. Jag håller med dig om texterna till filmer etc. Jag har slutat läsa dem, blir så irriterad. Ett exempel på en översättning jag nyss såg: "Vill du ha en donits?" (för svenskar: donits=munk) Det skulle ju en svensk inte fatta. När jag jobbade på svenska skolan så sa en elev till mig: "Batteriet är kallt" Och jag fattade inte. "Vaddå? Vilket batteri, det i CD-spelaren? Hur kan ett batteri vara kallt?" Till sist fattade jag att det var elementet han pratade om. (för icke finskatalande: finska "batteri"=element)
    Batteri är ett ord som jag också använder, men skulle i och för sig inte säga det om jag talar med en svensk. Men det är klart att det finns vissa ord som är annorlunda. Men så är det ju i Sverige också, ord kan betyda olika saker i olika delar av landet.

Jag irriterar mig mer på sånt som är översatt från finskan, t.ex. på ett eller annat sätt skrivs rätt ofta på "på sätt eller annat", det blir så direkt översatt. Och när affärerna har rea har dom "utkastningspris" istället för bortslumpningspris eller nåt annat bättre ord.

Men en orsak till att svenskan hålls stark i Österbotten är att här hör svt 1 och 2, barnkanalen, kunskapskanalen och tv 4 till basutbudet. Och beroende på i vilken kommun man bor kan man även ha trean och femman, eller så kan man ta dom som betalkanaler. Men nu när vi gått över till digital-tv så har det varit tal om att dom kanalerna försvinner då kortet som behövs bara säljs i Sverige. Men nu har vi fått en "nådetid" på ett år tror jag, och jag hoppas det ordnar sig på nåt sätt. För det skulle verkligen vara en katastrof för språket annars. Och även för den äldre generationen finlandssvenskar då många inte kan finska alls och bara ser på svensk tv. Och jag kan nog själv också erkänna att det enda jag följer från finsk tv är amerikanska serier, annars är det svt och fyran som gäller.
  • ludenben

Tur att barnkanalen och de övriga svtkanalerna finns iÖsterbotten.   Har sett finska motsvarigheten till Mora träsk föresten. hahahah Fröbelin Pelikat (stavas)... vad jag skrattade åt dom

• iolanthe

Dom har jag aldrig hört talas om. Däremot finns ju Sås och Kopp, som är finlandssvenska, och dom är rätt roliga.

Jag har noll koll på dom finska kändisarna också, läser jag Se och Hör vet jag vem dom flesta är. Men slår jag upp den finska motsvarigheten känner jag inte igen nån, jo Matti Nykänen förstås, men inte dom andra. Inte för att det är nån merit att veta vem kändisarna är .

• iolanthe

Har ni hört detta då? tisslippa=bh

Fast jag har i och för sig bara hört jag och en gammal tant använda det ordet.

• ludenben

Tisslippa....hahahahaha den här tråden var den roligaste jag sett på fl...

Svar på tråden Lära sig finska??