• A84

Lära sig finska??

Ja jag har en liten tankte på att kanske lära mig finska, går det överhuvudtaget?? :-P
    Finskan är ju ett mycket svårt språk att lära sig har jag hört?!
    Har en finsk sambo och stora delar av hans familj/släkt pratar bara finska. Skulle vara kul att lära sig så att man kan kommunicera lite. Smått jobbigt för sambon åxo att försöka hinna med o översätta allt till mig.

Finns det ngn här som lärt sig?

• Svar på tråden Lära sig finska??
  • aprilsill
    ludenben skrev 2008-08-01 20:29:03 följande:
    nä många ord är roliga. Sambons syrra sa "tissarna" och sina bröst när hennes son var mindre. Det var sött, bättre än tuttar, bröst och andra svenska ord
    Tissar är väl inte ett typiskt svenskfinskt ord?
  • ludenben

jag vet inte, här använder vi inte ordet och hon är den enda finlandsvenska som bor i finland (de andra bor här) som jag hört använda ordet. Låter sött i allafall

aprilsill skrev 2008-08-02 08:47:04 följande:
  • aprilsill
    ludenben skrev 2008-08-02 08:49:28 följande:
    jag vet inte, här använder vi inte ordet och hon är den enda finlandsvenska som bor i finland (de andra bor här) som jag hört använda ordet. Låter sött i allafall
    Kom till norrland så lär du höra ordet fler gånger.
  • ludenben

åh, jag älskar norrländska med men kan det inte komma från finnarna från början då?? eller så har finnarna snott det för sambons syrra är inte från norrland. Jo innan Helsingfors bodde i hon i norra Finland (oulo) men inte i norra sverige hehe

aprilsill skrev 2008-08-02 08:51:31 följande:
    Kom till norrland så lär du höra ordet fler gånger.
  • aprilsill
    ludenben skrev 2008-08-02 08:54:33 följande:
    åh, jag älskar norrländska med men kan det inte komma från finnarna från början då?? eller så har finnarna snott det för sambons syrra är inte från norrland. Jo innan Helsingfors bodde i hon i norra Finland (oulo) men inte i norra sverige hehe
    Nej det kommer inte från Finland, så långt upp i norrland bor t.ex. inte jag. Och sen i Haparanda och Torneå pratar dom tornedalsfinska, finska och svenska. Inte finlandssvenskan.
  • ludenben

då måste det va ett samaträffande för tissar är ju inte rikssvenska (inte tuttar heller tror jag) jag hade en katt som hette Tissan. Tur att jag inte visste det när hon levde för jag hade inte haft lust att samankoppla katt och bröst

• aprilsill
    ludenben skrev 2008-08-02 08:58:41 följande:
    då måste det va ett samaträffande för tissar är ju inte rikssvenska (inte tuttar heller tror jag) jag hade en katt som hette Tissan. Tur att jag inte visste det när hon levde för jag hade inte haft lust att samankoppla katt och bröst
    Hehe
  • PD77
    aprilsill skrev 2008-08-02 08:47:04 följande:
    Det är finska. Tissit = bröst
  • aprilsill
    PD77 skrev 2008-08-02 09:13:31 följande:
    Det är finska. Tissit = bröst
    Ja tissit kanske, men nu är det ju tissAR vi snackar om. Det är då inget ord som bara används i finland numer.
  • PD77
    aprilsill skrev 2008-08-02 09:16:59 följande:
    Ja tissit kanske, men nu är det ju tissAR vi snackar om. Det är då inget ord som bara används i finland numer.
    Men tissar kanske bara är omgjort från Tissit?
Svar på tråden Lära sig finska??