• A84

Lära sig finska??

Ja jag har en liten tankte på att kanske lära mig finska, går det överhuvudtaget?? :-P
    Finskan är ju ett mycket svårt språk att lära sig har jag hört?!
    Har en finsk sambo och stora delar av hans familj/släkt pratar bara finska. Skulle vara kul att lära sig så att man kan kommunicera lite. Smått jobbigt för sambon åxo att försöka hinna med o översätta allt till mig.

Finns det ngn här som lärt sig?

• Svar på tråden Lära sig finska??
  • grisekno
    grisekno skrev 2008-07-29 08:46:57 följande:
    Jag beställde Univerbs finska grundkurs från bokia.se. Den kostade 249 kr, tror jag, i handeln kostar den något på 500...
    Jag måste rätta mig själv - jag beställde från bokus.com och ingen annanstans...
    Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
  • iolanthe
    AmmiK82 skrev 2008-07-30 11:04:31 följande:
    Uppe i Finland, var det nära Vasa, så pratar dom helt sjukt svenska Svärmors pojkvän är därifrån och det är svårt att förstå honom. Och så pratar dom så jäkla fort! Och använder av sig konstiga ord..
    Haha, jag hör nog till dom som pratar så. Jättesnabbt och på dialekt och använder konstiga ord ibland . Och då är jag så finlandssvensk som man kan bli.
  • iolanthe
    mästerkattenistövlar skrev 2008-07-30 11:52:36 följande:
    ludenben- Jag har släktingar i Savonlinna, som ligger nära gränsen mot Karelen, och där är svenskan inte så stark. Ungarna lär sig det i skolan, antar jag, men det är inget de praktiserar annars. Med engelska är det också tvärstopp. Sambon försökte göra sig förstådd med båda språken i en matbutik, men kassörskan, som var i vår ålder, skakade bara på huvudet och ljudade högt och tydligt på finska.
    Finnar är roliga, dom tror att om dom pratar tillräckligt högt och tydligt förstår alla vad dom säger. När jag fick i skolan berättade en lärare att hon varit till Miami och att en ur ressällskapet gått fram till baren och beställt jäävettä =isvatten. Då bartendern inte förstod sa hon bara lite högre och långsammare, till sist stod hon och skrek jäävettä vid baren . Men då ingrep läraren och gick och översatte.

Vet inte riktigt varför, men finnar tycks ha rätt svårt att lära sig språk. Finlandssvenskar lär sig engelska, och ofta tyska eller franska utan desto större problem, men inte finska. Men många finnar lyckas inte lära sig nåt.
  • Skimra
    ludenben skrev 2008-07-30 11:56:33 följande:
    Svar på #60Hur är livet i Finland jämför med livet i sverige?? menar samhällsmässigt. Arbetslöshet, levnadsstandrad och sånt?? Är det bättre att bo där än i Sverige eller är det ungefär lika?? Så sugen på att flytta nån annanstans i framtiden och Finland ligger såklart i funderingen i och med att sambons släkt är där och jag själv är halvfinne så¨känns det så lockande. En kompis syster åkte som aupair och hon blev kvar. Kanske inte permanent men för ett tag.
    Ang livet i Finland så är jag väldigt mycket mer förtjust i den diciplin där finns jämfört med i Sverige. Nu har vi mest bara varit i Åbo med omnejd men där i alla fall finns knappt någon nedskräpning, man kan lämna bilen olåst en stund utan att oroa sig, folk hälsar på varandra och är vänliga, man går INTE mot röd gubbe utan man står allt och väntar tills gubben blir grönt, man korsar inte en gata utan att gå över ett övergångställe.

Sen så skiljer ju säkert sig det beroende på vart i Finland man bor. Halva vår släkt har ju hus i Åbo skärgård och det är en helt fantastisk natur. Även ytterområden till Åbo har ju väldigt fin natur och nära "vilda" djur (ekorrar och sånt ). Men sen är det ju mer skog och liknande i stora delar i Finland och det har jag inte så stor erfarnehet av.
    AmmiK82 skrev 2008-07-30 11:55:08 följande:
    Ja engelskan kan vara väldigt dålig i FInland.. men märker att det blivit bättre! Kanske yngre som pratar bättre, vad vet jag. =) Uttalet har iofs finnarna svårt med, men på vår arbetspass kan alla "ok" engelska faktist. Det är nästan bara i västkusten, från Helsingfors upp mot Vasa där det finns svenskspråkiga områden.
    Mannens kusiner går och läser engelska nu för att dom ska kunna prata lättare med oss. Den ena kusinen sa att han använde engelska dagligen i sitt jobb, men han pratar sämre engelska än vad jag gjorde i 6:an. Men är det inte så att man inte börjar läsa engelska förrän i klass 7 eller i gymnasiet i Finland? Har för mig att det var något sånt.
    ~*~ Varför vara ödmjuk när man vet att man är bäst? ~*~
  • iolanthe

Skimra,

Vi börjar läsa finska i trean och engelska i femman. Men hur dom finskspråkiga gör vet jag inte riktigt.

• iolanthe
    ludenben skrev 2008-07-30 08:36:03 följande:
    iolanthe: nä klart att det inte är kul att bli korrigerad vid varenda meing. Men bra att de har två officielle språk men hur är det om man kommer längre åt rysslandshållet eller längre upp i Finland (inte längs kusten), kan de svenska där med?? Jag älskar finlandsvenska dialekten, som små mumintroll allihopa
    Nä, innåt landet och långt norrut är det nog lite si och så med svenskan, då är det nog finska som gäller.
  • iolanthe
    ludenben skrev 2008-07-30 11:56:33 följande:
    Svar på #60Hur är livet i Finland jämför med livet i sverige?? menar samhällsmässigt. Arbetslöshet, levnadsstandrad och sånt?? Är det bättre att bo där än i Sverige eller är det ungefär lika?? Så sugen på att flytta nån annanstans i framtiden och Finland ligger såklart i funderingen i och med att sambons släkt är där och jag själv är halvfinne så¨känns det så lockande. En kompis syster åkte som aupair och hon blev kvar. Kanske inte permanent men för ett tag.
    Hmm, har ju inte bott i Sverige, så lite svårt att jämföra. Men när jag läser här på fl får jag uppfattningen att lönerna är sämre, men å andra sidan är det kanske billigare att leva också. T.ex. inom vården är det väldigt vanligt att åka till Sverige och jobba för att det är mycket bättre betalt. Och då anses det ju vara dåliga löner inom vården också.

Men jag älskar att bo i Finland, skulle aldrig vilja flytta nån annanstans. Utbildningen är bra och just nu är det låg arbetslöshet. Men inte tror jag livet skiljer sig så mycket från Sverige egentligen. Föräldraförsäkringen är inte lika bra, finns ingen flexibilitet, dagarna är slut när barnet är ca 9,5 mån, punkt. Man kan inte spara eller välja hur mycket man tar ut eller nåt. Men alla har rätt att stanna hemma på vårdnadsbidrag tills barnen är tre år, och det gillar jag.

Men boende är dyrt. Jag bor utanför Vasa, och fastän det inte är nån storstad kostar hus ofta 250.000 euro och uppåt. Det är väldigt svårt att hitta ett relativt nytt hus under det priset.
  • ludenben
    Svar på #78
    Ja jag har med hört att det är dyrt med boende (efter att euron kom). Men låter ju bra att det är låg arbetslöshet. Men det med föräldraförsäkringen förstod jag att den inte var lika bra så sambons syrra prata om den. Hon sa även att det är inte säkert att man får komma tillbaka till sitt jobb efteråt. Här har vi abställningstrygghet och sånt men hon sa att det är ni inte där.

Men börjar barnen på dagis vid 9,5 månader om man inte har möjlighet att stanna hemma med vårdnadsbidraget?? Här är ju vårdnadsbidraget så lågt så det är bara de som har en man som tjänar bra som kan ta det erbjudandet för annars klarar man sig inte. Är det ett högre belopp i Finland? eller är det så att eftersom arbetslösheten är lägre så jobbar de flesta och då kan man ta det *funderar bara*

Tycker att Finland överlag verkar vara ett rätt bra land att bo i som sverige ungefär med både för och nackdelar.
  • AmmiK82

Finland och Sverige är egentligen väldigt lika med sen skiljer sig några saker så klart.

Här är det dyrt! Dom ökar priserna i cent så man märker ingenting förran det har höjts jättemycket
    Dyrt här absolut. Jag trivsi Finland men längtar tillbaka till Sverige och snart ska vi ju flytta ocskå. Skönt

Svar på tråden Lära sig finska??