ludenben skrev 2008-07-30 11:56:33 följande:
Svar på #60Hur är livet i Finland jämför med livet i sverige?? menar samhällsmässigt. Arbetslöshet, levnadsstandrad och sånt?? Är det bättre att bo där än i Sverige eller är det ungefär lika?? Så sugen på att flytta nån annanstans i framtiden och Finland ligger såklart i funderingen i och med att sambons släkt är där och jag själv är halvfinne så¨känns det så lockande. En kompis syster åkte som aupair och hon blev kvar. Kanske inte permanent men för ett tag.
Ang livet i Finland så är jag väldigt mycket mer förtjust i den diciplin där finns jämfört med i Sverige. Nu har vi mest bara varit i Åbo med omnejd men där i alla fall finns knappt någon nedskräpning, man kan lämna bilen olåst en stund utan att oroa sig, folk hälsar på varandra och är vänliga, man går INTE mot röd gubbe utan man står allt och väntar tills gubben blir grönt, man korsar inte en gata utan att gå över ett övergångställe.
Sen så skiljer ju säkert sig det beroende på vart i Finland man bor. Halva vår släkt har ju hus i Åbo skärgård och det är en helt fantastisk natur. Även ytterområden till Åbo har ju väldigt fin natur och nära "vilda" djur (ekorrar och sånt

). Men sen är det ju mer skog och liknande i stora delar i Finland och det har jag inte så stor erfarnehet av.
AmmiK82 skrev 2008-07-30 11:55:08 följande:
Ja engelskan kan vara väldigt dålig i FInland.. men märker att det blivit bättre! Kanske yngre som pratar bättre, vad vet jag. =) Uttalet har iofs finnarna svårt med, men på vår arbetspass kan alla "ok" engelska faktist. Det är nästan bara i västkusten, från Helsingfors upp mot Vasa där det finns svenskspråkiga områden.
Mannens kusiner går och läser engelska nu för att dom ska kunna prata lättare med oss. Den ena kusinen sa att han använde engelska dagligen i sitt jobb, men han pratar sämre engelska än vad jag gjorde i 6:an. Men är det inte så att man inte börjar läsa engelska förrän i klass 7 eller i gymnasiet i Finland? Har för mig att det var något sånt.